Gespeeld: Ratchet & Clank – Ratchet & Clank hadden hun hoogtijdagen gedurende de levenscyclus van de PlayStation 2. Insomniac bracht ons verschillende prachtige delen en dat succesverhaal zette men voort op de PlayStation 3 met nog meer delen en spin-offs, tot het stil werd. Nu enkele jaren later keert het olijke duo terug en dat in een remake van het origineel in de best haalbare visuele kwaliteit op de PlayStation 4. Wij gingen aan de slag met een kwart van de game en dompelden ons in een nostalgische trip.

Hetzelfde, maar toch anders

Insomniac heeft ooit eens aangegeven dat ze geen één-op-één remakes willen maken. Omwille van die reden zijn zij zelf nooit met heruitgaves van hun oudere games aan de slag gegaan. Naar een remake van Ratchet & Clank hadden ze echter wel oren, maar dan op voorwaarde dat ze ook nieuwe dingen mochten doen. Dat blijkt een goede keuze te zijn geweest, want na een aantal uren spelen voelt dit ‘nieuwe’ deel zowel oud en vertrouwd aan als vernieuwend genoeg, door kleine en grotere uitbreidingen in de gameplay, waardoor het voor doorgewinterde fans evenals nieuwkomers absoluut de moeite waard is.

De game vertelt het verhaal van Ratchet die graag een Galactic Ranger wil worden, maar afgewezen wordt door zijn grote voorbeeld Captain Quark. De hele procedure om zover te komen is echter nieuw en zul je volledig zelf middels gameplay gaan ervaren. Dit alles onder begeleiding van Captain Quark, die ergens opgesloten zit en het verhaal van het duo aan een medegevangene vertelt en dat op bij vlagen hilarische wijze. Zo dient het eerste level dat je speel gelijk als een tutorial en daar waar de gemiddelde game dat middels tekst of demonstratievideo’s aan je presenteert, vertelt Quark doodleuk dat Ratchet op dat moment sprong, precies op een plek waar jij dus voor het eerst moet springen.

Je begrijpt dat dit soort opmerkingen in verhaalvorm erg geestig zijn en dat komt op meerdere momenten terug. Daarmee is gelijk de vrolijke toon voor de game gezet, hoewel Ratchet ook te maken krijgt met duistere tegenslagen in de vorm van een grote vijand, Chairman Drek, die het universum wil vernietigen. Hoewel Ratchet geen Galactic Ranger mag worden, wordt hij onbedoeld toch betrokken in het verhaal en zo ontwikkelt hij zich gaandeweg tot een heuse superheld die de reputatie van Captain Quark ruimschoots overschaduwt. Niet zo gek ook; Quark roept een hoop, maar kan eigenlijk helemaal niets.

Met Clank spelen

Het verhaal van de originele game is vanzelfsprekend nog steeds de rode draad door de game heen, maar kent nu een andere benadering doordat Captain Quark hier de nodige vertelling aan toevoegt. Een ander stukje dat ook volledig nieuw is, is dat de ontmoeting tussen Ratchet en Clank een bredere aanloop krijgt. In het origineel ging dat allemaal nog vrij vlot via een video en hoewel de aanleiding min of meer gelijk is, krijg je nu ook Clank onder de knoppen, die moet ontsnappen uit de fabriek waar ze hem per ongeluk geproduceerd hebben. Dit stukje gameplay is goed voor slechts een kleine tien minuten, maar het voegt wel het nodige aan het geheel toe.

Het gevolg nadien is natuurlijk de immer herkenbare ontmoeting tussen het duo, waarbij Insomniac ook deze keer de humor niet uit de weg gaat en dat moment trekt je gelijk weer in de game. De game die bestaat uit platformen, wat puzzelen en vooral veel knallen op alles wat beweegt en terugschiet. Het is in die zin niets anders dan een feest der herkenning, want de klassieke Ratchet & Clank gameplay blijft gehandhaafd, ook in deze herziening van de game. Als je het origineel gespeeld hebt, dan zullen vele locaties direct herkenbaar ogen en dat komt omdat men in grote lijnen alles één op één heeft overgezet. Toch zal dat niet averechts werken en dat zit hem in het feit dat Insomniac geen half werk levert, maar alles uit de kast trekt om het avontuur als nieuw aan te laten voelen.

Dat zit hem natuurlijk in de verhaalvertelling, het opnieuw inspreken van de stemmen, de grafische pracht – waarover straks meer -, maar ook de diverse toevoegingen en kleine veranderingen. Sommige gedeeltes van gameplay zijn volledig nieuw, zoals het stukje spelen met Clank. Daarnaast zul je ook voor het eerst heuse dogfights gaan uitvechten en is er een nieuwe planeet aanwezig. Dat was althans het geval in de previewversie die we speelden. De verwachting is dat de uiteindelijke game nog veel meer extra gameplay zal bieden dat we niet in het origineel hebben gezien, dus dat belooft wat.

Knotsgekke wapens met een nieuw upgradesysteem

Eén van de unieke kenmerken van Ratchet & Clank waren altijd de wapens en dat is deze keer niet anders, want wederom zit de game vol met de meest maffe knalgereedschappen. Sommigen kennen we uit het origineel en anderen heeft Insomniac uit latere delen naar dit ‘nieuwe’ deel gehaald. De wapens lopen zeer uiteen. Zo tref je een standaardgeweer aan, evenals een vlammenwerper, maar uiteraard ontbreken ook de Pixelizer en Groovitron niet, die voor hilarische situaties kunnen zorgen. In totaal hebben we zeven verschillende wapens geprobeerd en die alleen al wisten wederom voor voldoende afwisseling te zorgen.

Ook hier geldt echter weer dat de uiteindelijke game veel meer wapens zal bevatten, wat absoluut voor het nodige vermaak zal zorgen. In aanvulling hierop kan je bij de Gadgetron weer upgrades aanschaffen voor je wapens, maar daar zit nu net wat meer diepgang in. Door natuurlijk de bekende bolts te verzamelen, kan je nieuwe wapens kopen, maar om deze van nieuwe of betere mogelijkheden te voorzien, heb je nu Raritanium nodig, een goedje dat je gaandeweg zult verzamelen, maar dat wel een stukje zeldzamer is. Per wapen tref je een soort skilltree aan die de statistieken op verschillende vlakken verbeteren en om een wapen tot de max te optimaliseren, heb je al snel een hoop Raritanium nodig.

Er zit dus net wat meer diepgang achter de wapens doordat het upgraden wat meer is verfijnd. Of je alle wapens tot de max kan upgraden in één playthrough is nog even aanzien, maar wellicht motiveert dat straks voor een tweede. Ook nieuw zijn verzamelkaarten, welke je gaandeweg in het avontuur bij elkaar spaart. Deze kunnen je vervolgens weer de nodige voordelen opleveren en het is een geinig verzamelsysteem. Het verzamelsysteem van het origineel, de gouden bolts, dat is echter niet overboord gekieperd, want ook die zijn weer veelvuldig aanwezig in deze heruitgave.

Grafisch puur genieten

Als laatste nog even een kort woord over de grafische pracht van Ratchet & Clank, want Insomniac krijgt het voor elkaar om een wereld voor te schotelen waar je je vingers bij af kan likken. Het ziet er zo ongekend mooi uit dat je regelematig de tijd neemt om even lekker rustig rond te kijken en te genieten van het moois dat de game je te bieden heeft. Fans weten dat het origineel een brede variatie aan omgevingen had en hoewel we hier een fragment van hebben gezien, kunnen we je vertellen dat deze omgevingen er stuk voor stuk piekfijn uitzien. Het ziet er zo scherp uit dat je haast de haren van Ratchet kunt tellen!

Voorlopige conclusie

Ratchet & Clank voor de PlayStation 4 is voor elke fan een game om in de gaten te houden. Ben je niet zo bekend met dit duo? Zet deze game dan alsjeblieft op de agenda, want met een prijs van €39.99 haal je straks een avontuur in huis dat gloednieuw aanvoelt en dat terwijl het bronmateriaal 14 jaar oud is. Het voelt nieuw aan dankzij de nieuwe omgevingen, toevoegingen, andere benadering en de gameplay die anno 2016 nog steeds als een zonnetje werkt. De preview versie was voor deze doorgewinterde fan een feest der herkenning en een absoluut genot om vroegtijdig al te mogen beleven. Het gaf tevens een indruk van de uiteindelijke kwaliteit en reken er maar op dat dit een topper gaat worden.