Review: Screencheat – Als twintigjarige gamer kreeg ik direct het gevoel van nostalgie toen ik Screencheat voor het eerst ging spelen. Voor de latere generatie is het ongetwijfeld een groot gemis dat er tegenwoordig zo weinig games tegen elkaar op de bank gespeeld kunnen worden. Het schreeuwen en het elkaar verwijten van beeldkijken bij de ander klinkt in eerste instantie niet leuk, maar het heeft toch een komische factor. Screencheat brengt dit met een uniek concept terug en hoopt daarmee het oude ‘couch’ gamen van weleer nieuw leven in te blazen.

Wie niet weg is, is gezien!

Screencheat bestaat op basis van een uniek concept, namelijk het ‘screencheaten’ zoals je dat van vroeger kent. Vroeger moest je met een pokerface ontkennen dat je bij de ander op z’n beeld keek – en het ongetwijfeld toch deed – maar in Screencheat kan je er niet omheen. Je ziet elkaar namelijk niet fysiek lopen. Ieder personage is onzichtbaar en het kijken op andermans scherm is daardoor een fundamenteel onderdeel van de gameplay. Het is een soort verstoppertje spelen 2.0 met fatale gevolgen als je ontdekt wordt door de andere spelers.

Hoe vind je elkaar dan terwijl je onzichtbaar bent? Wel, het level design is zo opgezet dat je elkaar kunt vinden dankzij felle kleuren. Elke map heeft verschillende gedeeltes die voorzien zijn van een andere kleur en daaruit kan je afleiden waar iemand zich bevindt. Daarnaast zijn er ook objecten die kenmerkend zijn. Denk hierbij aan standbeelden of interactieve objecten, zoals liften, welke de positie van een ander kunnen weggeven. Geheugensteuntjes zijn er voldoende en dat maakt het zoeken daarbij iets makkelijker. Zeker als je veel speelt, dan zul je de maps goed leren kennen en dat natuurlijk in je voordeel kunnen gebruiken.

Knotsgek wapenarsenaal

Daarmee is de gameplay op zichzelf al erg vermakelijk, maar de manier waarop je elkaar kunt doden zodra je elkaar gevonden hebt, is misschien nog wel het leukste van alles. Je krijgt in de game de beschikking over erg veel wapens, waaronder standaardpistolen als de Donderbus of een revolver. Ook krijg je allerlei vreemde wapens voorgeschoteld. Wil je het meer persoonlijk maken? Rijd dan je vijand omver met een houten paard of steek ze in de fik met je kandelaar. Ben je het helemaal zat dat iemand de hele tijd van je wegrent? Schiet hem dan dwars door de muur heen dood met het muurhack wapen en laat die lafaard stof happen. Toch meer een fan van exploderende dieren? Laat je dan eerst nakijken, want je moet wel echt getikt zijn om je vijanden op te blazen met explosieve (teddy)beren.

Lokaal veel leuker

Je begrijpt dat Screencheat allesbehalve een serieuze game is, waarbij vooral de fun de boventoon voert. Dat kun je in je eentje beleven waarbij je tegen bots speelt. Daar zul je echter snel op uitgekeken raken, want online is het een stuk leuker. Online kan je het met vier man tegen elkaar opnemen, wat absoluut voor een prima tijd zal zorgen. Toch zit er een groot verschil tussen de online en offline multiplayer, want alleen offline kan je echt goede opmerkingen plaatsen, andere spelers uitschelden en meer. Dat is immers leuker met vrienden op de bank dan met anderen via een headset, welke bovendien in-game niet altijd even goed werkt.

Intensief, maar kort

De game biedt je dus allerlei opties en de meest leuke optie is natuurlijk met vier man op de bank elkaar digitaal het leven zuur maken. Daarbij komt dat Screencheat ideaal is voor tussendoor, want de meeste potjes zijn nooit echt van lange duur. Sterker nog, potjes van een minuut komen geregeld voor en dat is eigenlijk voldoende, hoewel dat wel een beetje afhankelijk is van de modus dat je speelt. Zo is Free for All juist leuker zonder tijd, maar het speltype Goudkoorts is juist weer leuker met een tijdslimiet

Bij Goudkoorts moet je namelijk munten verzamelen, maar wanneer jij dood gaat, laat je jouw munten vallen en gaat iemand anders er mee vandoor. Degene met de meeste munten wint natuurlijk. Een lage tijdslimiet helpt alleen maar bij de spanning en zorgt voor die juiste adrenaline tijdens korte potjes waarbij het alles of niets is. Juist als de potjes erg kort zijn, kan het zeer intensief zijn tijdens de speelsessies, wat het erg leuk maakt. Keerzijde is wel dat het doorgaans kijken op vier verschillende schermen nogal veel van je concentratie vraagt.

We merkten geregeld dat het na een minuut of dertig lastiger werd om optimaal geconcentreerd te blijven. Het gevolg was dat we sneller van de map vielen, vijanden te laat zagen, enzovoort. Natuurlijk verschilt dat per persoon, maar Screencheat is ondanks het unieke concept wel een game die de volledige aandacht opeist wil je enigszins succesvol zijn. Dit sluit overigens wel weer aan op het punt dat we eerder noemden, namelijk dat de game ideaal is voor tussendoor. Een probleempje is echter dat de game niet over al te veel content beschikt en daardoor zal je dit niet ontzettend lang blijven spelen en dat is eigenlijk best jammer.

Screencheat doet een aardige poging om op elkanders beeld te kijken nieuw leven in te blazen, maar slaagt hier niet overal even goed in. De online functies zijn niet zo heel erg interessant, want het echte plezier zit hem vooral in het lokaal gamen, waarvoor Screencheat eigenlijk gemaakt is. Het schelden en overwinnen van elkaar in het offline gedeelte voelt immers net even wat beter, met name omdat de verliezers naast je op de bank zitten. De sessies zijn ook nooit erg lang, wat handig is als tussendoortje, maar het gevaar is hierbij wel dat je er redelijk snel op uitgekeken raakt. Dat zit hem mede in de beperkte hoeveelheid content, wat dus jammer is. Ondanks dat is het concept geniaal en het is eigenlijk opvallend dat dit nooit eerder is bedacht. Kortom, tof als tussendoortje voor op de bank met je vrienden, maar geen game die je heel lang bezig zal houden.

• Geniaal concept
  • Krankzinnig wapenarsenaal
  • Lokaal gamen