Special: Hoe Sony VR kan domineren met PlayStation VR – Het spelen van games op je televisie is al sinds jaar en dag een mogelijkheid. Door de jaren heen is vooral de visuele kwaliteit op de TV-schermen verbeterd wat aan de ene kant komt door krachtigere consoles en aan de andere kant natuurlijk betere TV’s. Hierin valt zeker nog meer te verbeteren, maar de grootste stap hebben we jaren terug al gezien, dat was immers van de PlayStation 2 naar de PlayStation 3. Een nieuwe grote stap voorwaarts zien we deze keer echter op een ander niveau terug en dat is virtual reality. Het is helemaal hot op het moment en dat komt omdat verschillende fabrikanten zo langzaamaan hun VR apparaten gaan uitbrengen. Zo ook Sony… toch?

In afwachting

De vraag aan het einde van de inleiding is niet zonder reden, want dat slaat natuurlijk op PlayStation VR dat nog steeds in nevelen gehuld is als het gaat om de prijs en de releasedatum. Twee concurrenten, de Oculus Rift en HTC Vive, zullen tussen nu en eind april gaan verschijnen en daarmee is consumenten VR officieel een feit. Nu deze twee apparaten er aan zitten te komen en de prijzen – waarover straks meer – bekend zijn, kan Sony eigenlijk niet achterblijven en de kans is groot dat we binnen enkele dagen meer horen.

Sony zal namelijk aanstaande dinsdag een persconferentie houden op de Game Developers Conference te San Francisco over PlayStation VR. Iedereen verwacht dat Sony hier de uiteindelijke prijs en releasedatum bekend gaat maken. Deze release is erg interessant, want Sony heeft tot op heden altijd gecommuniceerd dat de virtual reality headset in de eerste helft van 2016 zou gaan verschijnen. Met wellicht een aankondiging aanstaande dinsdag heeft Sony tot eind juni om het ding ook daadwerkelijk op de markt te brengen.

Dat is een ruime drie maanden en voor Sony begrippen is dat relatief kort, aangezien zij veelal de tijd nemen om een goed PR en marketingtraject op poten te zetten. We zagen immers tussen de aankondiging van de PlayStation 4 en de daadwerkelijke release een tijdspanne van ongeveer 9 maanden zitten. Dit is voldoende geweest, dus wellicht ziet Sony het met PlayStation VR sneller gebeuren. Desalniettemin is het erg krap. Aan de andere kant kan het ook zo zijn dat Sony besloten heeft PlayStation VR pas later uit te brengen, maar daarmee krijgen de concurrenten enigszins vrij spel.

Vrij spel, is dat belangrijk?

Oculus en HTC zijn concurrenten als je het bekijkt over de algehele techindustrie. Of dat voor Sony heel veel gevolgen zal hebben met betrekking tot de doelgroep is eigenlijk verwaarloosbaar, de Oculus Rift en HTC Vive werken immers niet op de PlayStation 4 en de hetzelfde geldt andersom voor PlayStation VR. Toch zou het niet gek zijn als Sony PlayStation VR in dezelfde tijdspanne uitbrengt als de twee andere VR-headsets, want daarmee kan Sony immers veel aandacht wegstelen. Sterker nog, Sony zou hierin weleens een zeer aantrekkelijke derde optie kunnen zijn.

Waarom? Dat is op dit moment heel erg lastig concreet te beoordelen, want dat gaat over de prijs. We weten dat de Oculus Rift $600.- gaat kosten en de HTC Vive zelfs $799.-. Dat zijn torenhoge bedragen voor eigenlijke accessoires, want hoewel de beleving totaal anders is, voor niet-dedicated VR-games is dit een extra luxe, maar dat belemmert je niet in het spelen van de games an sich. Deze prijzen waren toen ze onthuld werden behoorlijk indrukwekkend, veel hoger ook dan men aanvankelijk had verwacht.

En daar komt het, Sony heeft zelf aangegeven dat ze verrast waren door de hoge prijs van de twee genoemde VR-headsets. Hierbij gaf Sony wel gelijk te kennen dat PlayStation VR niet zo high-end is als de Oculus Rift, maar dat neemt niet weg dat het prijskaartje hoog ligt. Dat insinueert tegelijk ook dat de prijs van PlayStation VR (aanzienlijk) lager komt te liggen en dat maakt het voor de consument natuurlijk wel erg aantrekkelijk. Wat die prijs gaat zijn, horen we ongetwijfeld aanstaande dinsdag en waar we rekening mee moeten houden is een bedrag van ongeveer een nieuwe console. Dat is althans wat Sony ooit eens zei.

Lage instapprijs

Met de genoemde hoge prijzen van de concurrenten weten we dus dat VR niet goedkoop is. Ook de investering van Sony zal niet bepaald laag zijn geweest. Sony zet echter vol in op PlayStation VR met het oog op de toekomst en wat velen niet weten, maar wat wel in acht genomen moet worden, is dat Sony flink met de prijs kan spelen. Hoe dan wel? Wel, Sony heeft in het verleden producten met verlies verkocht. De PlayStation 3 was bijvoorbeeld duurder om te maken dan dat hij kostte bij de lancering. Dat is een initieel verlies voor Sony in de eerste stap, maar dit verdienen ze handig terug via royalties op de verkochte games.

Bovendien, hoe groter de vraag, hoe meer productie er ontstaat en hoe sneller de prijs zakt. Het duurde dan ook niet uitzonderlijk lang alvorens Sony op de PlayStation 3 daadwerkelijk ging verdienen. De PlayStation 4 daarentegen was vanaf dag één winstgevend, maar dat sluit niet uit dat Sony voor PlayStation VR juist de PlayStation 3 tactiek hanteert. Dat heeft in het verleden ook prima gewerkt en Sony weet als geen ander dat ze het niet kunnen maken om met een prijskaartje van 600 euro of hoger aan te komen zetten. Dat botst immers met eerdere uitspraken en daarmee minimaliseer je ineens enorm je potentiële afzetmarkt.

Een lage instapprijs is dus voor PlayStation VR van groot belang, want dat doet mensen overstag gaan. Met het oog op een prijs van een nieuwe console lijkt het veilig om te zeggen dat PlayStation VR ergens tussen de €300,- tot €500,- gaat kosten. Dit is toch een stukje lager dan de Oculus Rift en al helemaal de HTC Vive. Sony wil dit tot een groot succes maken en ze zullen dus in moeten leveren op wat ze hier op korte termijn mee willen verdienen, alleen bij een grote afzetmarkt zal het product immers een kans van slagen hebben.

In perspectief met de rest

Een andere grote troef die Sony tot haar beschikking heeft is dat de gehele setup per definitie goedkoper is tegenover de concurrent. Je hebt voor PlayStation VR immers alleen een PlayStation 4 nodig en een groot gedeelte van de kopers zullen al een PS4 hebben staan. Afgaande op een prijs van laten we zeggen €400.- voor PlayStation VR ben je dus gemakkelijk voor minder dan €1000.- klaar daar waar je voor Oculus Rift en HTC Vive net even wat duurder materiaal nodig hebt. Natuurlijk, als je een monster PC hebt staan, dan dien je enkel de VR headset aan te schaffen en kan je aan de slag.

Heb je een degelijke PC, maar niet de juiste specs, dan dien je je PC nog even te upgraden en dat kan geld kosten. Nu is de PC markt nogal variabel en verschilt dat enorm per individu, dus echt een kloppende vergelijking trekken is onmogelijk. Wel is het een feit dat VR met Oculus Rift of HTC Vive in combinatie met een PC – ongeacht je die moet upgraden of niet – per definitie duurder is. Alles hangt echter van de definitieve prijs van PlayStation VR af, maar het is duidelijk dat Sony zich hier op een perfecte plek tussen kan plaatsen zolang ze het slim aanpakken.

Bereidheid van de consument

Wat we veel teruglezen over PlayStation VR is dat mensen er zeker interesse in hebben, maar niemand is echt 100% zeker van zijn of haar zaak. Dat komt puur door de prijs, want dat zal voor een groot deel van de geïnteresseerden de doorslaggevende factor zijn. Dat zal Sony ongetwijfeld weten en met de inmiddels bekende prijzen van concurrenten zit Sony in een handige positie om straks alle aandacht naar zich toe te trekken. Als zij inderdaad met een lage instapprijs komen en een release tussen nu en eind juni, dan is Sony bij wijze van spreken de lachende derde met een in potentie enorme afzetmarkt. Oftewel, Sony kan straks plotseling het virtual reality segment gaan domineren.

Voor nu is veel natuurlijk nog gissen en aankijken, want het hangt allemaal van Sony af. Aanstaande dinsdag zullen we ongetwijfeld meer horen en voor live coverage van de PlayStation VR persconferentie kan je uiteraard hier op PSX-Sense terecht.