XboxLogo

Special: Xbox Live gaat Cross-platform play ondersteunen, wat betekent dit voor de PS4? – Online gaming heeft zich een lange tijd enorm verbeterd en ontwikkeld, maar de laatste jaren zijn er geen cruciale ingrijpende veranderingen meer geweest in het online gaming landschap. De manier waarop we vandaag de dag online gamen is al sinds de vorige generatie consoles zo goed als onveranderd gebleven. Niet zo heel gek ook, want het werkt (vaak) goed en de mogelijkheden die zowel Sony als Microsoft bieden aan ontwikkelaars zijn eindeloos in combinatie met het PSN en Xbox Live. Toch blijft er iets in de lucht hangen wat niet geheel logisch is, maar toch vanzelfsprekend is geworden. Dat is namelijk het feit dat wanneer iemand exact dezelfde game op de PS4 heeft en de ander deze op de Xbox One, het dan niet mogelijk is om tegen elkaar te spelen op dezelfde online servers. Logisch zou je denken, want de game is gemaakt voor een bepaalde console met ieder haar eigen netwerk, toch? Nee, niet helemaal…

Xbox Live, PlayStation Network en de PC

Op de PC zie je het regelmatig gebeuren, dat de game die je koopt ook werkt met de servers die voor de PS4 of Xbox One actief zijn. Lost Planet begon hier ooit eens mee en de meest recente game waarbij dit ook kan is Street Fighter V. Dit heet Cross-platform play, want ondanks het feit dat je met de PS4 verbonden bent met het PlayStation Network en met je PC waarschijnlijk via Steam, benader je nog steeds dezelfde servers. De servers die er namelijk echt voor zorgen dat je online kunt gamen, zijn die van de ontwikkelaar zelf. Het PlayStation Network dient enkel en alleen als fundering en ondersteuning voor het sociale aspect, het verspreiden van patches, het garanderen van jou internetverbinding en het doorgeven van de nodige informatie over jou richting de servers van de ontwikkelaar.

e922336f-4670-46bd-8722-13a727a7d092

De informatie die het PlayStation Network naar de servers van de ontwikkelaar stuurt is waarschijnlijk exact of nagenoeg hetzelfde als de informatie die Xbox Live zou versturen. Dit bestaat bijvoorbeeld uit je schermnaam, je verbindingsstatus, lokale en online opslag van progressie data, of je DLC hebt, wat je ping is en of er natuurlijk PlayStation Plus of Xbox Live Gold aanwezig is op jouw account. De informatie over welke toetsen je indrukt en wat je doet in de game, dat wordt afgehandeld door de ontwikkelaar zelf. Het is dus eigenlijk heel logisch dat wanneer een game exact hetzelfde is op de PS4 en Xbox One (FIFA, Call of Duty, Destiny etc.) je in theorie gewoon met elkaar zou kunnen gamen. Het PlayStation Network en ook Xbox Live staan dit alleen niet toe, terwijl beide netwerken in theorie prima met elkaar zouden kunnen communiceren.

Cross-platform play

Microsoft heeft met Xbox Live dan ook besloten hier verandering in te gaan brengen en hun netwerk open te stellen voor verbinden van ‘buitenaf’. Het begint met de native support voor cross-platform play tussen de Xbox One en Windows 10 games die Xbox Live gebruiken. Ze geven ontwikkelaars de mogelijkheid om de communicatie tussen Xbox One en Windows 10 mogelijk te maken en deze functionaliteit zit al meteen in de SDK van Microsoft voor Xbox. Microsoft zal ontwikkelaars ook aan gaan moedigen dit te ondersteunen, aangezien zij het zelf ook belangrijk vinden dat dit mogelijk wordt.

playstation-network-xbox-live

Verder meldt men dat ze ontwikkelaars ook toegang geven tot Xbox Live vanaf andere consoles en PC netwerken, hiermee is dus niet alleen Windows 10 geaccepteerd binnen het eco-systeem, maar bijvoorbeeld ook de PS4, SteamOS en Linux. Dat is interessant, want alhoewel het straks aan ontwikkelaars is om van deze functionaliteit gebruik te kunnen maken, is het in principe mogelijk om op de PS4 tegen bijvoorbeeld iemand op een Xbox One een potje FIFA online te spelen.

Microsoft geeft hierbij de spelers overigens wel de mogelijkheid om te kiezen of dat ze alleen tegen spelers op Xbox Live spelen of dat ze ook spelen tegen anderen op andere platformen. De eerste game die hun nieuwe functionaliteit gaat ondersteunen is Rocket League, waarbij spelers straks op de PC en Xbox One tegen elkaar kunnen spelen.

Wat betekent dit voor de PlayStation 4?

Nu is het natuurlijk enorm interessant dat Xbox Live dit gaat ondersteunen, maar de headlines die zeggen dat je straks met je PS4 tegen Xbox One spelers kunt spelen, die zijn een beetje uit hun verband getrokken en kloppen dus niet helemaal. Microsoft heeft het heel tactisch in hun blogpost verwerkt door andere consoles en systemen te noemen, maar het is nog compleet onduidelijk wat de eisen van Microsoft zijn voor toegang tot de API vanaf bijvoorbeeld de PS4. In theorie klinkt het natuurlijk heel leuk en het is bijvoorbeeld super om met Call of Duty een Team Deathmatch potje te spelen vanaf de PS4 tegen de Xbox One voor een beetje vriendelijke rivaliteit, maar zover is het nog lang niet.

0c4971c6-46d4-4e71-a600-d05d7d5961aa

Over een paar weken zal duidelijk worden wat Microsoft precies vraagt van de andere systemen om met Xbox Live te kunnen communiceren en dan weten we vast ook wat Sony’s standpunt hierin is. Het gehele Cross-platform play tussen Xbox Live en PC met Windows 10 is natuurlijk logisch, maar het is nog maar afwachten wat fabrikanten van andere systemen dienen te doen om geaccepteerd te worden door Microsoft. Als je bijvoorbeeld eerst je games moet laten keuren door Microsoft, voordat je via een ander systeem ermee mag verbinden, dan wordt dit alleen maar een extra hindernis waarbij de vraag ontstaat of ontwikkelaars hier op zitten te wachten.

Wanneer Microsoft echter gewoon alle tools ter beschikking stelt aan ontwikkelaars, waarmee het compatible maken van games voor Cross-platform play geen extra moeite is – en Sony hier geen problemen mee heeft – dan gaan we nog een leuke toekomst tegemoet. Het zou immers een droom zijn dat je niet meer een bepaalde console hoeft te kopen, puur omdat je vrienden deze hebben, maar dat je de console kunt halen die voor jou het beste is terwijl je alsnog met je vrienden samen kunt spelen. Verder zou deze functionaliteit ook een goed antwoord zijn op games die kampen met soms lege servers, want als je dan twee consoles bij elkaar voegt online, dan heb je ineens een veel groter publiek waardoor de community langer actief en dus in leven blijft.

Of dit dus allemaal daadwerkelijk goed nieuws is, dat hangt sterk af van de kleine lettertjes. Wanneer alles aan de ontwikkelaars wordt overgelaten en Sony en Microsoft zich verder beide niet zullen bemoeien met het afhandelen van de verbindingen binnen de game, dan kan dit nog weleens heel erg mooi gaan worden.

ps4-xb11-370x208