Gespeeld: Battleborn – Coöperatieve campagne – Sinds de aankondiging hebben we Battleborn al een paar keer mogen spelen en zo ook recent weer. We gingen opnieuw aan de slag met de coöperatieve speelmodus waarin we twee nieuwe levels te spelen kregen en waardoor we nog meer inzicht hebben gekregen op het hoge fungehalte dat deze shooter voortbrengt. Wederom trokken we erop uit in de strijd om de laatste ster, want de gevechten op Solus zijn niet zomaar gestreden.

Samenwerken blijkt toch beter

Het verhaal is al vaker toegelicht en als kort opfrismoment zullen we de situatie nogmaals schetsen. Door een mysterieuze vijand zijn de meeste sterren en bewoonbare planeten in het heelal op zwart gegaan. De oorspronkelijke bewoners zijn dus genoodzaakt om te vluchten en de laatste nog levende ster is Solus. Met z’n allen hier naartoe trekken en daar maar gaan wonen, is het eerste kortzichtige idee dat men kreeg, maar dat loopt al snel uit de hand. Op Solus zijn namelijk ook allerlei vijanden aanwezig en die maken het de nieuwkomers niet gemakkelijk.

Nu kunnen de vijf facties die aanwezig zijn in de game het allemaal tegen elkaar gaan opnemen, maar al snel blijkt dat samenwerken toch net even wat effectiever is. Van alle facties zijn het de Battleborn die klaar voor de strijd zijn en die dus samen met elkaar het kwaad gaan bestrijden, zodat Solus een bewoonbare plek wordt alvorens de mysterieuze overhand alles opslokt en er geen enkele vorm van leven meer is. Dat brengt een game voort waarin allerlei knotsgekke personages gedwongen worden om samen te werken en dat is waar jij als speler om de hoek komt kijken.

Denk goed na over de samenstelling

De vijf verschillende facties in de game brengen elk vijf personages voort die allemaal zo hun eigen specialiteit hebben. De één is een tank, de ander een healer en weer een ander speelt een ondersteunende rol. Op het moment dat je je met vrienden in het verhaal stort, kies je één van de beschikbare personages om daarmee te proberen de missie tot een goed einde te brengen. Tot zover is het allemaal weinig nieuws onder de zon, dat was eerder immers al bekend. Toch gaf Gearbox bij de meest recente presentatie aan dat het samenstellen van je team belangrijker is dan het aanvankelijk lijkt.

Het is namelijk zeer belangrijk dat je een healer meeneemt, want je zult geregeld tegenover een flinke overmacht van vijanden komen te staan. Als je dan neergaat, is het wel zo handig dat een andere speler je er weer bovenop kan helpen. Voor de brute actie is een tank wel zo handig, zeker als je tegenover eindbazen komt te staan en ter ondersteuning is een Battleborn met snipergeweer niet gek, die kan immers op juiste momenten ingrijpen door vijanden die te dichtbij komen overhoop te knallen. Door de brede variatie in personages zal elk team weer net even anders spelen en dat maakt dat Battleborn ook op termijn interessant en leuk blijft.

Met een missie of tien – die per stuk al snel een half uur tot drie kwartier kosten – zul je dus best enige tijd bezig zijn, maar hoe zit het dan met de replaywaarde? Ook daar heeft men over nagedacht, want de gameplay is misschien ogenschijnlijk wat oppervlakkig, de diepgang zit hem in de personages. Juist door de grote variatie in deze personages zal je blijven spelen, want hierdoor is er daadwerkelijk een verschil in gameplay. Om dat van enige extra laag te voorzien, zullen dialogen en het verhaal op een ietwat andere manier gebracht worden, want dat is namelijk afhankelijk van welke figuren je kiest.

Speel de personages gaandeweg vrij

Je krijgt de keuze uit allerlei personages, maar dat betekent niet dat iedereen direct beschikbaar is als je de game voor de eerste keer aanzet. Zodra je start met de game heb je de beschikking over een kleine groep van speelbare personages, daar waar het merendeel nog afgesloten is. Om iedereen tot je beschikking te krijgen, zul je aan verschillende eisen moeten voldoen. Dit kan het spelen van een bepaalde missie zijn – waarbij je een bepaald personage moet redden – evenals het voltooien van uitdagingen of het spelen van de multiplayer.

Dit is zo opgezet dat je alle aspecten van de game zult moeten aanwenden om het gehele roster van personages vrij te spelen. Hierdoor zit er dus enige vorm van progressie in de game verwerkt, naast dat je een algemene Commander Rank opbouwt en de personages individueel levelt. De uitdagingen zijn overigens een secundaire manier van vrijspelen, want elk personage kan je ook op een primaire manier unlocken, maar ook dat verschilt weer per individu. Hierdoor zit er een logische ontwikkeling in het vrijspelen en dat motiveert je ook om langer te blijven spelen. Het is overigens niet zo dat de personages die je later vrijspeelt een voordeel hebben tegenover personages die je in het begin tot je beschikking hebt.

De aanwezige figuren zijn allemaal gebalanceerd zodat ze gelijkwaardig aan elkaar zijn. Desondanks verschillen ze per stuk, waardoor je wat dat betreft weer zelf de keuze kan maken uit je favoriete figuren. Overigens is het aan te raden om met alle personages te spelen, want naarmate je verder komt, zul je meer mogelijkheden vrijspelen. Denk bijvoorbeeld aan een derde skilltree met features die je tijdens het spelen in kan zetten. Meer daarover lichten we toe in onze special die we eind vorig jaar hebben gepubliceerd.

Voer de uitdaging op

Het doorspelen van de verhalende modus kan je geheel in je eentje doen, maar weet wel dat Battleborn best wel op een multiplayer community is gericht. Het is dan ook veel leuker om de game in coöperatieve speelstand te spelen waarbij je het gehele verhaal doorloopt. Eenmaal uitgespeeld, dan loont het om het opnieuw te doorlopen met andere personages en als je wilt kan je de moeilijkheidsgraad flink opvoeren. Sterker nog, als je dit op de Hardcore moeilijkheidsgraad gaat spelen, dan krijg je geen levens tot je beschikking en ben je puur op je healer aangewezen.

Mocht je onverhoopt de dood vinden, dan is het niet gelijk vanaf nul opnieuw beginnen. Althans, de missie zal je vanaf het beginpunt opnieuw moeten beginnen, maar wel zal alle XP en gear bewaard blijven, zodat het spelen per definitie iets oplevert. Natuurlijk levert het spelen in de Hardcore modus het meeste op, maar daarin krijg je dan ook de meeste uitdaging te verduren. Kies je voor de normale speelstand, dan zal je niet echt bijzonder veel moeite hebben om de levels te doorlopen. Hoewel, dat baseren we op onze speelsessies, waarin we tot op heden drie verschillende missies hebben kunnen spelen.

Is dat een slechte zaak? Nee, allesbehalve, want dat stipt nog maar eens aan dat juist de funfactor erg hoog ligt in Battleborn. Natuurlijk, er is altijd enige vorm van uitdaging, maar dat heb je zelf in de hand. Men wil vooral dat je de game speelt met de vele verschillende personages die individueel zorgen voor variatie in gameplay. Ongeacht of je hierbij alleen of met anderen speelt, gaat het om het plezier en als je dan eenmaal de coöperatieve speelmodus gezien hebt, dan biedt de game nog voldoende mogelijkheden in de Capture, Meltdown en Incursion multiplayer modi, waarover we eerder ook al erg positief waren.

Voorlopige conclusie

Chaos en plezier, met die twee woorden sloten we onze preview eind vorig jaar af. Dat is nog steeds aan de orde, zo blijkt wederom na onze recente hands-on. Battleborn lijkt ogenschijnlijk een wat oppervlakkige shooter, maar als je verder kijkt zit er zoveel meer in. De verschillende personages gaan een fundamentele rol spelen in de afwisseling die de game te bieden heeft en hierin is de coöperatieve campagne een zeer aangenaam onderdeel. Het biedt voldoende plezier om je een lange tijd mee te vermaken en na verschillende kennismakingen met de game begint het zo langzamerhand tijd te worden dat de game verschijnt. Gelukkig laat de game niet al te lang meer op zich wachten en wij kijken er naar uit om je te voorzien van ons eindoordeel.