Column: Is Hitman al een fiasco voordat het goed en wel begonnen is? – Zo’n anderhalve week geleden kwam onze Hitman Episode 1 review online. Hoewel de gameplay, audiovisuele presentatie en vernieuwingen een mooi cijfer verdienden, werd je toch een beetje achtergelaten met een bittere nasmaak. En dat is die van het model waarmee Square Enix en IO Interactive hun game op de markt brengen. Nu de game door de meeste fans gespeeld is, kunnen we opmaken hoe het publiek erover denkt. Hierop afgaande lijkt Hitman al op een flop uit te lopen voordat het goed en wel begonnen is…

Normaal gesproken heb ik niet heel veel moeite om een, naar mijn mening, juist cijfer op een game te plakken. In de loop der jaren doe je de ervaring op om aan te kunnen voelen of een game goed is of niet. Met Hitman heb ik waarschijnlijk de meeste moeite gehad om een cijfer uit te delen. Ja, de game doet heel veel dingen goed. Je weet ook als reviewer wat er aan zit te komen. Het tweede level in Sapienza bijvoorbeeld, wat er erg indrukwekkend uitziet. Maar toch blijft het dan moeilijk om deze Intro Pack te beoordelen; neem je mee in je cijfer dat er nog meer aan zit te komen of focus je je volledig op deze content?

Ik heb gekozen voor het eerste en Hitman beoordeeld als de aftrap naar meer, niet hetgeen wat het nu is. Dat kan ook haast niet anders als je de content die het laat zien wilt belonen voor wat het is, namelijk iets goeds. Toch merk ik nu ook zelf heel sterk dat ik mij een beetje bestolen voel. Die eerste momenten, die eerste paar uur zijn zo ontzettend tof. Toch word je nu al snel een beetje zoet gehouden, want er is nou eenmaal niet meer. ‘The Holmwood Disturbance’ en ‘The Mandelbulb Requiem’ klinken erg indrukwekkend, maar de twee nieuwe contracten bevonden zich op bekend terrein en voegen heel weinig nieuws toe. Binnen no-time had ik ze uitgespeeld.

Sterker nog, mijn record in het Parijs level staat momenteel op 5 minuten en 18 seconden. Ik ken het level op m’n duimpje en welk nieuw contract er ook komt, ik weet waar alles ligt en hoe ik daar moet komen zonder gezien te worden. De bodem is toch een stuk sneller bereikt dan ik initieel gedacht had. De twee nieuwe Live Content contracten kwamen overigens ook te laat uit, waardoor ik al zenuwachtig begin te worden over Italië. Het level staat gepland voor april, maar niemand weet nog wanneer het wordt uitgebracht. Volgende week krijgen we daar meer over te horen.

Als fan van de franchise volg ik ook diverse fora, zoals het Hitman forum en het officiële van Square Enix zelf. De reacties op de game zijn niet mis, sommige mensen zweren zelfs al de volgende game uit de stal van IO Interactive niet te kopen. Ze vinden het onmogelijk te accepteren dat de game in episodes wordt uitgebracht, dat je constant online moet blijven en dat Square Enix en IO Interactive totaal geen open kaart spelen wat betreft de release van de andere levels.

Gebruiker ‘ChiefBrody618’ postte een metafoor op het Hitman forum waarmee hij Hitman vergelijkt met het kopen van een doos eieren en er thuis achterkomt dat er maar drie in zitten. Waarna je de winkel opbelt en de eigenaar je vertelt: ‘Ja, dat klopt. Sorry meneer, maar de rest van de eieren krijgt u ergens volgende week. Dat geld houden we echter wel, want u heeft al betaald’. Na deze actie, zo beschrijft ChiefBrody618, liep de winkel helemaal leeg en kon deze haar deuren sluiten. Onder luid gejubel werd de post ontvangen door andere spelers.

Verder zijn veel spelers ook erg verongelijkt over het aanbod, dat momenteel op slechts 7 episodes staat. Het zou betekenen dat deze Hitman, in vergelijking tot voorgaande delen, veel minder levels zal bevatten. Dat valt misschien goed te praten met alle extra content in het level, maar zoals we al eerder zagen met de eerste update van Live Content, valt dit tot nog toe een beetje tegen. Daarnaast zijn sommige contracten ook maar tijdelijk en heeft IO Interactive aangekondigd dat het Sarajevo Six contract exclusief voor de PlayStation 4 is. De rest kan daar dus naar fluiten.

Op Metacritic is het resultaat van al deze kritiek duidelijk te zien. De PlayStation 4 versie van de game krijgt een 4.9 op basis van 180 stemmen. Dat is nog mild in vergelijking met de 3.7 op de Xbox One en de schamele 3.2 van de PC-spelers. De door gebruikers geschreven reviews zijn niet mis en het heeft ook mede te maken met het lange wachten. Hitman games worden niet jaarlijks uitgebracht en nemen enkele jaren in beslag om te maken. Dit is natuurlijk helemaal niet erg, maar de teleurstelling bij de gamers is des te groter doordat de uitgegeven content hun teleurstelt.

Ook de volgende episode van Hitman zal ik dus gaan reviewen, maar puur op basis van wat de content biedt. Houdt dus bij elke review in je achterhoofd dat ik het totaal niet eens ben met het verdienmodel van Square Enix en dat je beter kunt wachten tot de disc release in 2017. Verder denk ik dat het nieuwe level Sapienza heel erg snel moet gaan verschijnen, want er zijn al een heleboel afhakers en de mensen die de Season Pass hebben gekocht, moeten snel tevreden gesteld worden. Anders denk ik dat het over is voor Hitman, al voor het goed en wel begonnen is. Wat vind jij van de nieuwe Hitman tot zover?