Cross-platform play is de laatste tijd veel in het nieuws, voornamelijk omdat Microsoft dit wel ziet zitten. Interessant hieraan is dat Microsoft voor een dergelijke functie de PC en ‘andere consoles’ benoemde, waar overduidelijk mee naar de PlayStation 4 werd gehint.

Het PlayStation Network en Xbox Live zijn twee gesloten netwerken, maar die zouden in theorie met elkaar kunnen communiceren. Hierdoor zouden spelers op de PlayStation 4 tegen Xbox One spelers kunnen spelen en vice versa, mits de ontwikkelaar van de game in kwestie dat mogelijk maakt.

Sony is hier wat meer terughoudend over, want Yoshida gaf onlangs nog aan dat dit technisch veel werk oplevert. Uitgesloten is het niet, want ze zullen mogelijk met ontwikkelaars en uitgevers gaan overleggen om te kijken wat gewenst is.

In de tussentijd is Psyonix (ontwikkelaar Rocket League) alvast op de feiten vooruit aan het lopen, want zij hebben in een interview met GameSpot gemeld dat ze het technisch al voor elkaar hebben. Het is alleen een kwestie van tijd om het allemaal draaiende te krijgen en het is vooral enthousiasme dat overheerst om dit te realiseren, aldus Jeremy Dunham (president Psyonix).

“Technologically everything works, we’ve got it figured out, just a little bit of time to get everything up and running. Right now, excitement is the best way to put it. We just want to get in there and make it happen. Elation is probably another word I would use. We’re just excited.”

Dat Psyonix het nu al voor elkaar heeft staat toch een beetje haaks op de uitspraken van Yoshida, welke aangaf dat er veel technische ingrepen verricht moeten worden. Dat neemt echter niet weg dat er nog hindernissen genomen moeten worden. Zo moeten Sony en Microsoft het eerst eens worden over de voorwaarden, als ze überhaupt al samen willen werken.

“The only thing we have to do now is sort of find out where we stand politically with everyone, and then it’s full steam ahead to finish the solution that we’ve already started,”