SOMA, de sciencefiction horror game van Frictional Games die het méér dan waard is om gespeeld te worden, heeft een mijlpaal bereikt. De game is namelijk reeds 250.000 (een kwart miljoen) keer langs de virtuele kassa gepasseerd. Echt een reden om te vieren is dat echter niet, aangezien de ontwikkelaar nog steeds twintig tot dertig duizend exemplaren moet verkopen om hun investering terug te verdienen. Pas dan wordt winst maken mogelijk.

Dat klinkt erg deprimerend, maar Frictional Games relativeert. Meer zelfs, Thomas Grip – een vertegenwoordiger van de studio – geeft aan tevreden te zijn. Een obscure titel als SOMA die na zes maanden goed op weg is om lucratief te worden is wat hem betreft geen slechte zaak. Uiteraard steekt het een beetje dat een titel als Firewatch in minder tijd haast dubbel zoveel keer verkocht werd, maar Frictional Games laat zich daardoor niet afschrikken.

Grip legt de oorzaak van de toch ietwat teleurstellende verkoopcijfers van SOMA bij het genre van de game. Het is namelijk een mengelmoes van sciencefiction en horror, wat hardcore fans van één van beide genres kan afschrikken. Hij vreest ook dat mensen alle games van zijn bedrijf onterecht hetzelfde horroretiket opplakken. Om dat soort hokjesvorming tegen te gaan, zal de studio vanaf nu twee games tegelijk gaan ontwikkelen, elk in een ander genre.

Klinkt alvast leuk, toch? Frictional Games heeft immers een mooie reputatie en wij zijn erg benieuwd waar zij nog mee zullen afkomen.