Tijdens de speciale PlayStation VR persconferentie die Sony enkele weken geleden hield was iedereen natuurlijk geïnteresseerd in de prijs en de releasedatum. Toch werd er ook een compleet nieuwe feature uit de doeken gedaan, namelijk de Cinematic Mode. Met deze modus is het mogelijk om ook niet-VR games voor de PlayStation 4 te spelen met de virtual reality headset.
Via Twitter heeft Sony’s Shuhei Yoshida wat extra details gedeeld over de Cinematic Mode van PlayStation VR. Volgens Yoshida is deze modus perfect wanneer je graag veel immersie wilt tijdens het gamen, aangezien het scherm in verhouding erg groot is. Hij voegde hier wel aan toe dat de modus niet geweldig is als je veel grafische details wilt zien, dus dat is wel iets waar je rekening mee moet houden.
Over de Cinematic Mode vertelde Yoshida verder nog dat er drie verschillende schermgroottes zijn waar je uit kan kiezen en dat de modus werkt met Blu-ray films, video’s en “zo ongeveer” alle PlayStation 4 games. Als laatste meldde hij nog dat niet-VR games op hun eigen native framerate lopen.
@AguilarX great if you want to be fully immersed with a big screen, not great if you want to see graphical details (loses resolutions)
— Shuhei Yoshida (@yosp) 25 maart 2016
Oei, wederom wat scheurtjes qua specs van de VR.
Gelukkig is er nog altijd de fantastische day one VR games line up waar nog niets over bekend is.
Ik heb afgelopen week de Gear VR geprobeerd en vond het vies tegenvallen qua resolutie en details. Ik hoop dat de PlayStation VR toch iets beter is, door een hogere bandbreedte aan data bijvoorbeeld, anders is het voor mij het geld denk ik niet waard.
@109.236.80..xxx:
Weinig verrassend. Als je maar een deel van de helft van de hd resolutie gebruikt. Dan gebeurt dat inderdaad.
Zelfde met netflix op de gear vr.
Is dit nu omdat het beeld groter is..? Zie werkelijk geen andere redenen waarom het er anders minder mooi uit ziet. Bij mij beamer’s zien sommige games er in het groot ook niet mooi uit.
Ehmm, ja, hangt beetje vanaf hoe ze het doen, heb van de Rift oa. gezien dat je in zo’n soortgelijke modus dan in een virtuele bioscoop zit, aangezien de PSVR gewoon 1080p is en als ie er dan dingen om het virtuele scherm heen tekent zoals een bioscoop tja, dan is het daadwerkelijk game/film beeld dus automatisch ietsjes kleiner.
Ik hoopte eigenlijk dat ze dat hele virtuele omgeving erbij weg konden laten, maar kan me zo voorstellen dat het dan te groot gaat worden en je dan maar heen en weer blijft kijken ofzo…
@94.215.29..xxx:
Denk zoals ik boven zeg doordat ze er iets omheen tekenen wat dan dus ten koste gaat van het gedeelte wat gebruikt wordt om het spel af te beelden.
@109.236.80..xxx:
Hoezo scheurtjes in de specs van de VR? Lijkt me vrij logisch dit wel…
@Aenea:
Idd logisch.
..Full screen kan denk ik niet omdat de lenzen waarschijnlijk niet de “hele” helft van het scherm vergroten.
@109.236.80..xxx: scheurtjes of niet in de specs… Feit is dat dit de goedkoopste VR bril is. Deze is goedkoper met een reden en dat is deels terug te vinden in de specs. De rift en htc zijn beduidend duurder en dat zie je direct terug in de specs.
Persoonlijk vind ik het een gimmick en kijk ik eerst even de reacties van het grote publiek aan. Heb namelijk nog steeds niet het gevoel dat dit het helemaal gaat worden. Al doet de PR machine ons anders geloven
Ik ga meteen bij de release van de sony VR de volgende VR games kopen:
1.
Poepen, lekker poepen.
@77.172.6..xxx: kansloze reactie ook! Niet dat die van mij veel beter is maar toch…
@62.45.132..xxx: ace combat 7 die is uitgesteld vanwege playstation VR
Rare titel… De grafische details van de game zelf gaan niet omlaag, alleen de resolutie word lager.
‘Immersie’, hoe krijg je het uit je pen.
@Therockbrothers:
Verlies van resolutie=verlies van grafische details,
Verlies van grafische details !=(is niet) verlies van resolutie.
Pleonasme.
Hoe staat het met de beeldkwaliteit in het algemeen. Gisteren met een vr bril van Samsung gespeeld maar die beelden waren erg wazig en onscherp. Hoe zit dat met de playstation vr bril?
@Bass: wc papier!
@62.194.137..xxx: ok nu is het kinderachtig aan het worden.
@Bass Bel de politie.
@Aenea: Snap wat je bedoeld, de kans is groot dat dat het zal zijn (een soort van lijst om het beeld). Jammer dat mijn interesse gedaal is naar 0. Ze hadden beter de vr een 2560×1440 OLED display kunnen geven en 40 euro duurder gemaakt.
Nu hou ik de Sulon Q op het oog,
-gpu: Radeon R7
-cpu: FX-8800PMemory:
-8 GB DDR3 Memory
-Storage: 256 GB SSD
-Display: 2560×1440 OLED display at 90 Hz 110-degree Field-of-View
Afwachten hoe dit ding zich ontwikkeld.
@143.176.30.xxx: Beter afstellen op je ogen en misschien heb je een bril nodig (niet negatief bedoeld). Neem aan dat je de lenzen kan afstemmen op de sterkte van je ogen, en anders laat ik het hele vr gebeuren aan mij voorbij gaan.
@94.215.29..xxx:
Die resolutie moet je ook renderen.. en op die res kan je ps4 het zeker niet aan. Misschien de ps4k (2560×1440 is 2 keer zo veel pixels als full hd.)
Maar ik zou me niet zo’n zorgen maken over de resolutie. Na een paar minuten heb je die pixels niet meer door.
En de gear vr: ik vind het niet zozeer wazig. Maar het is natuurlijk geen full hd per oog. En al zou dat zo zijn, dan nog zou je pixels kunnen zien door de vergroting.
Het is eerder kritiek dat de games die uitkomen echt hoge kwaliteit hebben (zo goed als) foutloos werken.
@coristus:
Dat hoeft de ps4 ook niet te doen, dat doet de VR voor de ps4.
Ik gebruik wel 1 van mijn beamer’s als ik op groot scherm wil spelen, dan heb ik tenminste wel full HD 1080p 3d
@94.215.29..xxx: Ik heb een bril 🙂 Ik kan ook zonder bril maar dat terzijde. Ik had ook begrepen dat je de Playstation VR over je bril heen kan zetten. Dat zou misschien ook wel helpen.
Maar als de beeldkwaliteit niet aanzienlijk beter is, ga ik mijn preorder stopzetten. Tot nu toe houdt ik wel goede hoop op dit punt.
Als sommige zich hier nou even verdiepen in de specs van PS VR dan hadden jullie geweten dat je kwaliteit verlies hebt met Cinematic Mode. Je kijkt namelijk met een resolutie van 960x1080p per oog naar bijvoorbeeld film, serie of game. Ook al is die film, serie of game in een resolutie 1920x1080p, je kijkt er dan met een resolutie van 960x1080p naar.
Zelfs een Oculus Rift, HTC Vive of Sulon Q zullen resolutie verlies hebben in Cinematic Mode bij films, series en games.
Oculus en HTC resolutie per oog is 1200x1080p
Sulon resolutie per oog is 1280x1440p
@94.215.29..xxx:
Eh nee zo werkt dat niet. De grafische kaart zit in de ps4. Niet in de bril. Je kan een scherm als een stuk papier zien. Als ik iets wil uitrekenen, kan iknde antwoorden en vragen op het papier zetten, maar ik moet zelf rekenen.
Ik heb hem toch maar ge-pre-orderd.
Eerst wilde ik hem niet bestellen maar aangezien deze pas in oktober uit komt heb ik tijd genoeg om wat geld te reserveren.
Van Cinematic Mode moeten we dus niet heel veel verwachten. Als je een 960×1080 resolutie per oog hebt krijg je ook nog eens dat je geen 16:9 breedbeeld meer hebt, maar eerder een vierkant beeld. Voor 16:9 2D films en games betekent dat zowel horizontaal als verticaal een halvering van de resolutie ten opzichte van het origineel.
Je kunt met een VR bril namelijk niet zomaar twee helften van een 2D plaatje aan elkaar plakken om zo een breedbeeld te maken, want dan krijg je wazige overgangen in het midden. Dit komt door de eigenschappen van de gebruikte lenzen. Wil je dus een 16:9 2D film of game kunnen weergeven op de PS VR dan moet je dat per oog doen binnen de horizontale resolutie die je tot je beschikking hebt: 960 pixels. Laat daar de 16:9 beeldverhouding op los en je houdt nog maar 960×540 over.
Dat is de maximale resolutie die krijgt: 540p in plaats van 1080p. Dat is de helft minder detail dan je gewend bent, en ook nog eens op een paar cm afstand van je oog.
Hopelijk heb ik het een beetje duidelijk uitgelegd, correct me if I’m wrong 🙂