Review: Minecraft: Story Mode – Episode 5: Order Up! – Het is alweer enige tijd geleden dat we met Jesse en zijn vriendengroep op pad zijn geweest. In de vorige episode (A block and a Hard Place), waarvan de review hier te lezen is, kwam er in onze ogen een einde aan het verhaal en daarom vroegen wij ons af hoe het de groep zou vergaan in deze episode. Gelijk na het opstarten van deze episode werd duidelijk dat het inderdaad om een gloednieuw avontuur gaat, maar of dat net zo leuk is als de eerdere episodes, dat gaan we je nu hieronder vertellen.

Oude bekenden, dezelfde setting

Jesse is nu een volwaardig lid van de vernieuwde ‘Order of the Stone’. Samen met Olivia, Petra en Axel staan ze steviger dan ooit tevoren in hun schoenen. In de openingsscène komt dit al gelijk duidelijk naar voren. Jesse maakt met zijn bekende Minecraft zwaard korte metten met een horde zombies, terwijl je drie metgezellen gehakt maken van een lading gevaarlijke spinnen en wandelende skeletten. Goed om te zien is dat alles verder gaat zoals we gewend zijn. Helaas zwakt de spanning en de actie na het eerste gedeelte al vrij snel af, omdat de actie ingeruild wordt voor een hoop conversaties tussen Jesse en zijn team – iets dat we ook al in eerdere episodes van Minecraft: Story Mode tegen zijn gekomen.

In deze episode komen oude bekenden uit eerdere episodes weer voorbij, maar wie dat zijn, gaan we niet verklappen. Het levert in ieder geval weer knotsgekke situaties op, zoals we inmiddels wel gewend zijn. Ook dien je in deze episode weer keuzes te maken die het verdere verloop van het verhaal en de game beïnvloeden. Het lijkt er overigens wel op dat de keuzes die je moet maken steeds zwaarder zullen wegen. Waar je in de eerste episode nog moest kiezen tussen verschillende opties om een gevecht aan te gaan (vaak alsnog met dezelfde uitkomst), moet je nu soms kiezen tussen bepaalde personages die je vergezellen. Dat heeft echter een negatief effect op de anderen in je team en deze keuze is niet terug te draaien, tenzij je de episode opnieuw speelt.

Nieuw avontuur, nieuwe vijanden

Opmerkelijk is dat het na het voltooien van het eerste gedeelte van deze episode, duidelijk wordt dat je aan een volledig nieuw avontuur begonnen bent. Je zou verwachten dat deze vijfde episode het einde zou betekenen, maar in feite is het een nieuw begin. Recent lieten we al weten dat er buiten deze vijfde episode nog drie nieuwe afleveringen zullen verschijnen en deze episode is duidelijk een eerste stap in een nieuw verhaal. Je krijgt namelijk een tip van Ivor om op onderzoek uit te gaan naar een mysterieuze tempel. Deze tempel herbergt een bijzondere schat die luistert naar de naam ‘The Eversource’. Om deze tempel te bereiken, moet je onder andere reizen langs een nieuwe locatie met de naam ‘Sky City’ en je raad het al: ook deze reis zal gepaard gaan met de nodige uitdagingen en hindernissen.

De eerdere episodes waren vooral erg kleurrijk en dat is in deze vijfde episode niet veel anders. De vrolijke kleurtjes maken het erg gezellig en de aanwezige humor maakt het tot een leuke ervaring. Aangezien jij nu het hoofd bent van de Order of the Stone en je metgezellen allemaal sterker zijn dan voorheen, zul je ook nieuwe vijanden treffen. Zo zul je het gevecht aan moeten gaan met een bende, The Blaze Rods, die onder leiding staat van de oude Ocelot Aiden. Die zullen er alles aan doen om jou te stoppen om de schat te bereiken en bovendien heeft Aiden nog een appeltje of drie met Jesse te schillen. Hierdoor is hij nog gemener en slechter dan in de eerdere episodes, dus dat belooft wat.

Ergernis en minpunten

Opnieuw zal je de vijanden moeten verslaan via de bekende quick-time events, al zal het nu net allemaal iets moeilijker zijn dan je voorheen gewend was. Dat maakt het geheel wel een stuk uitdagender, maar hier komt ook gelijk de eerste ergernis naar boven. Het komt namelijk regelmatig voor dat de input niet geregistreerd wordt. Dit heeft als gevolg dat je snel en onnodig het loodje legt en dus opnieuw moet beginnen. Vervolgens dan weer tegen hetzelfde euvel aanlopen kan knap irritant zijn, zoals je wellicht begrijpt.

Een ander negatief punt dat we hebben ondervonden is dat de puzzels in de game wederom niet uitdagend zijn. Een beetje opletten en je voltooit alles vrij gemakkelijk zonder er echt goed over na te moeten denken. Dat is op zich logisch, gezien de doelgroep, maar iets meer uitdaging had niet misstaan. De grootste ergernis is echter het bestolen gevoel dat Telltale Games ons bezorgt. Dat zit hem in het verloop van de afleveringen.

Bij de aanschaf van een heel seizoen verwacht je vijf leuke episodes te krijgen en dat het verhaal daarmee voor het seizoen klaar is. Men sluit het verhaal met Minecraft: Story Mode echter enigszins af bij episode vier, start een nieuw verhaal in episode vijf en die eindigt vervolgens met een enorme cliffhanger, waardoor je wel de nieuwe episodes wilt spelen en dus moet kopen. Je bent ineens genoodzaakt om drie extra afleveringen te kopen en hoewel het nog niet bekend is wat deze episodes gaan kosten, is het wel een beetje een rare gang van zaken. Had dan gewoon netjes het verhaal afgesloten in episode vijf en een nieuw seizoen aangekondigd, dat is immers wat je verwacht als je een heel seizoen koopt.

De vijfde episode van Minecraft: Story Mode gaat op de gebruikelijke tour verder. Kleurrijke omgevingen, leuke personages en de nodige humor. Jesse is nu de leider van de Order of the Stone en hij krijgt met zijn vrienden te maken met een oude vijand. Dat is de opstart voor een nieuw avontuur dat zich zal gaan ontwikkelen in drie extra episodes. De vijfde episode is best leuk om te ervaren, maar we hebben ons wel erg gestoord aan het gebrek aan uitdaging en de slechte input registratie. Na anderhalf tot twee uur rolt de aftiteling over je scherm en dat brengt een wat bestolen gevoel, omdat het verhaal ineens verder gaat in extra episodes en niet gewoon netjes wordt afgesloten, zoals je zou verwachten.

• Jesse is een echte leider
  • Order of the Stone is stoerder dan ooit
  • Kleurrijke omgevingen