Review ModNation Racers – Twee jaar geleden kwam Sony voor het eerst op de proppen met een Play, Create, Share titel, namelijk LittleBigPlanet. Deze toch wel kinderachtig ogende titel beloofde meer diepgang en speelduur dan elke andere titel door de enorm uitgebreide level designer die bij de game geleverd werd. Sony lanceert dit jaar de tweede titel in deze reeks, echter ditmaal wel met een iets aangepaste titel, namelijk Race, Create, Share. We hebben het hier natuurlijk over ModNation Racers. Auto’s waren in LittleBigPlanet geen onbekend fenomeen, al was het bij lange na geen race game te noemen. ModNation Racers daarentegen wel.

Mario Kart 2.0?

ModNation Racers lijkt op het eerste gezicht op een Mario Kart kloon, met betere graphics, een level editor en veel aanpasbare opties. Toch is het veel meer dan dat, de game gaat namelijk behoorlijk diep qua speel ervaring en extra’s. Het is niet zomaar racen, er zit wel degelijk meer achter. Het verhaal van de game stelt echter niet zoveel voor en is redelijk standaard. Je bent een net nieuwe kart coureur genaamd Tag en je wilt je omhoog op de ranklijst werken van het ModNation Racing Championship. Dit gaat niet zonder slag of stoot, er zal je namelijk zo af en toe nogal eens wat tegen zitten, en de concurrentie is hard. Dit verhaal wordt leuk verteld via cutscenes die er prima uit zien, maar tijdens het racen zelf merk je er compleet niks van. Het is gewoon een beetje opvulling van de game, en is prima te pruimen.

In ModNation Racers staat de Modspot centraal, dit is een plein waar je elke keer begint als je de game start met daarop enkele ingangen voor plekken om naar toe te gaan. Bovendien worden je statistieken daar op een bord weergegeven, evenals de populairste ontwerpen gemaakt door andere mensen. Je kunt vanuit de Modspot bijvoorbeeld een race starten of naar de werkplaats gaan. Het is eigenlijk gewoon een soort van vervanging voor het start menu, eentje waarin je zelf al rond kunt rijden. Een snelmenu heb je echter nog wel, voor de mensen die liever wat sneller naar hun bestemming gaan of een race starten. De laadtijden van de races zijn wel behoorlijk pittig, je zit gemiddeld toch wel een minuutje te wachten voordat een race geladen is. Dat had zeker weten sneller gekund.

Carrière modus

Het racen in de game is ontzettend tof uitgewerkt; je kunt losse races starten, online racen of je carrière starten. Deze laatste bestaat uit vijf tours elk bestaande uit zes races, niet extreem lang dus. Het racen zelf is enorm uitgebreid, iets wat er op het eerste gezicht echt niet zo uit ziet. Rijden en dergelijke gebeurt via de redelijk standaard knoppen en heeft verder geen uitleg nodig, maar met alleen hard rijden kom je er niet. Je kunt namelijk wel mooi aan kop staan, maar de AI zal je dan makkelijk onderuit halen met wapens die onderweg opgepikt kunnen worden. Hiervoor hebben de makers enkele manieren in de game verwerkt om je boost meter te vullen. Deze dient voor, zoals de naam al doet vermoeden, boost. Maar ook kun je rondje indrukken wanneer er voor korte tijd een schild om je kart verschijnt, die inkomende aanvallen tegen zal houden. Deze meter is te vullen door onder andere te driften, andere vijanden uit te schakelen, of stunts te doen in de lucht. Je zult dan ook constant bezig zijn om een zo lang mogelijke drift uit elke bocht te trekken, of zoveel mogelijk spins in de lucht te maken. Een andere manier van overleven in de races is er niet.

Naast puur de eerste plek winnen bevat elke race ook nog drie doelen die voltooid moeten worden. Deze gaan van makkelijk naar steeds moeilijker gedurende de carrièremodus. In het begin zul je nog opdrachten krijgen zoals; ‘Behoor bij de top drie racers, krijg 4000 driftpunten, laat één mede racer botsen’. Uiteindelijk lopen ze op tot dingen als; ‘behaal 140.000 driftpunten (!), 5000 wallride punten en schakel een vijand uit op de grote brug’. Behoorlijke pittige opdrachten die je dan nog moet uitvoeren terwijl je de eerste plek probeert te behouden. Bovendien zitten er op elke baan nog munten verstopt die je moet verzamelen om nieuwe spullen voor je kart, personage of baan te kopen. Er is tijdens elke race dus zat te doen en ook niet elke race zul je binnen een enkele keer naar voldoening voltooien, wat de carrièremodus plots een stuk interessanter en langer maakt. Elke race is namelijk opnieuw te spelen om dan voor een los doelwit te gaan, een losse opdracht halen, de munten verzamelen of gewoon simpelweg alsnog de eerste plek bemachtigen. Al zijn sommige opdrachten ook gekoppeld aan elkaar.