Digital Foundry is uitgebreid aan de slag gegaan met de Final Fantasy XV demo en dus hebben ze een vergelijking kunnen maken tussen de PS4 versie en de Xbox One versie. Hun bevindingen zijn dat de PS4 versie variabel is qua resoluties. Zo loopt de game soms op 900p en soms zelfs zo hoog als 1080p. Er zijn echter ook resoluties te vinden in de demo zo laag als 1568 x 882, wat toch wel heel bijzonder is.
De resolutie van de Xbox One versie is iets dramatischer, 1408 x 792 is de native resolutie met jumps naar 1568 x 882 en soms gaat de game zelfs zo laag als 1360 x 768. Die laatste is een resolutie die PC-gamers voor het laatst zagen in misschien 2004-2005.
De framerate blijkt verder ook niet ideaal en gaat soms onder de 30FPS op beide consoles. Zelfs de 15fps werd in sommige gevallen ook aangetikt. De PS4 kampt verder met een unieke frame-pacing probleem, waar de Xbox One geen last van heeft. De Xbox One versie daarentegen heeft gereduceerde particle effects, tegenover de PS4 versie.
Bekijk hun bevindingen in de video hieronder. Benieuwd naar onze ervaringen met de demo van Final Fantasy XV? Lees dan hier onze preview.
geloof ik best, de framerate en Graphics moeten geupgrade/verbeterd worden
Een begin als dit belooft vaak niks goeds. Ik heb het nog maar één keer meegemaakt dat de uiteindelijke game kwalitatief veel beter was als de demo.
deze demo als je het een demo mag noemen was een schande naar iedereen. schaamteloos dit! en dan met een CE komen van 270 euro.
Terwijl de vorige demo veel beter liep.
Dit is geen demo van het spel zelf, voor de echte ervaring moet je episide duscae spelen. Platinum is enkel een teaser. Het kont niet in het echte spel voor en wordt gratis aangeboden. Ik had dan ook geen hoge verwachtingen ervan.
Niet best dit, dan berust altijd de vraag; zijn het de consoles of de ontwikkelaars. Ik denk het laatste omdat er genoeg games aantonen dat het wel goed kan. Een resolutie van 1360 x 768 is lachwekkend, daarnaast vind ik persoonlijk de game er niet zo geweldig uitzien. Je kunt veel woorden vuil maken aan de schaarse content van Star Wars Battlefront maar die game ziet er beduidend beter uit. Zelfs met een resolutie van 1600 x 900 (ps4) of 1280 x 720 (Xone) en dat met een zeer stabiele frame rate van 60fps, dan is de lage resolutie nog te overzien.
Ik wacht nog even met boos worden we hebben nog aardig wat maanden te gaan.
Dat zag ik al direct toen ik de demo ging spelen.
Is dit nou wat een spel goed of slecht maakt? Extremen daargelaten lijkt het mij uiteindelijk om de algehele ervaring te gaan.
Het gevoel bekruipt me dat we de boel een beetje over-analyseren.
Mij is niets opgevallen maar ik zie het verschil tussen 100 Hz en 200 Hz ook niet bij een tv.
Ben van die “demo” trouwens niets wijzer geworden over de game.
@Blasphever:
Ben het volledig met je eens. Het gaat om de beleving van de game, als het grafische aspect zo enorm belangrijk is moet je sowieso niet aan een console beginnen. Diablo 3 is grafisch niet top, desondanks heb ik er op console en PC samen al minstens 1600 uren in zitten vanwege de gameplay en de sfeer van de game.
@Ruft Eend: Thanks, fijn te horen dat ik niet de enige ben die er zo over denkt.
@Blasphever:
Ben het volledig met je eens, ik vind de graphics van de eerste demo echt gaaf en het verhaal lijkt me gaaf, kan niet wachten tot september 🙂
Volgens mij is gamen geen leuke hobby meer als dit soort dingen direct worden opgemerkt tijdens het gamen.
Als een spel echt onspeelbaar word ok, maar zelf heb ik beide demo’s gespeeld en gelukkig op dat gebied geen irritaties meegemaakt.
Maarja ik kan ook nog genieten van PS1 games en die zagen er grafisch verschrikkelijk uit.
De variabele resolutie is mij niet opgevallen. Framerate wel. Was bij episode duscae ook.
Duscae vond ik super! De nieuwe demo is echt minder. Mja ben sinds jaren weer eens enthousiast over een nieuwe FF. Ga hem zeker aanschaffen!
Jou moeder