Review Red Dead Redemption – Als het goed is kent elke gamer de ontwikkelaar Rockstar wel. Deze game gigant is verantwoordelijk voor de immens populaire franchise, Grand Theft Auto of in het kort; GTA. Na het succesvolle GTA IV besloot Rockstar een nieuwe weg in te slaan met hun sandbox games, de weg van het Wilde Westen. Het uiteindelijke resultaat is Red Dead Redemption, een game die ons probeert mee te nemen naar de tijden van cowboys, revolvers en paarden. Is het Rockstar gelukt om het Wilde Westen nieuw leven in te blazen of hadden ze beter in Liberty City kunnen blijven? Je leest het in deze review!

Oude vrienden

Red Dead Redemption speelt zich af in een fictief Amerika. De wereldkaart van de game bestaat uit welgeteld negen provincies die meteen te verkennen zijn vanaf het begin van de game. In RDR speel je als de eenzame cowboy John Marston. Ooit was hij lid van een bende dieven die stal van de rijke en vervolgens hun gestolen goederen weer verdeelde onder de arme. Zo zag hij het in ieder geval altijd. Als de federale agenten zijn familie echter bedreigen heeft Marston geen andere keus dan zijn oude bende weer op te sporen en uit te schakelen.

RDR kent dezelfde opzet qua missies als de GTA games. Door de gehele game heen zal je verschillende belangrijke personages tegenkomen die je opdrachten geven. Deze opdrachtgevers zullen met een letter op je wereldkaart worden aangeduid en zijn essentieel voor het verder komen in het hoofdverhaal van de game. Daarnaast zijn er echter nog tonnen met extra missies die verspreid zijn over de gehele kaart. Deze missies zijn erg gevarieerd en om elke hoek is er weer iemand die je hulp nodig heeft; je verveelt je nooit.

Roem, eer en uitdaging

Door de gehele game heen zal je een hoop missies voltooien en mensen helpen. Door middel van het helpen van de ongelukkige zul je meer roem vergaren, de mensen gaan je herkennen. Door roem te vergaren zul je verschillende voordelen krijgen; de mensen laten zich sneller omkopen en de arm der wet zal sneller een oogje dicht knijpen. Ook zullen mensen vaker om je hulp gaan vragen en zullen er dus meer missies vrijkomen. Naast roem is er ook nog eer. Er zijn veel keuzes die je moet maken in RDR. Bijvoorbeeld, schiet ik die gozer dwars door ze kop heen of pak ik me lasso en breng ik hem levend terug naar de sheriff. Door je eervol te gedragen zal je kortingen krijgen op wapens, ammunitie etc. Je oneervol gedragen heeft daarentegen weinig tot geen voordelen. Je krijgt minder geld voor wanted posters en moet meer betalen in winkels. Dit had dus beter uitgewerkt kunnen worden.

Naast de missies die je kunt doen zijn er ook nog vele uitdagingen die je aan kan gaan, voor als je al die zeikende mensen met hun problemen even zat bent. Uitdagingen speel je vrij naar mate de game vordert. Deze uitdagingen verschillen van het verzamelen van planten tot aan het jagen op specifieke diersoorten zoals beren, konijnen of vogels. Ook kan je nog schatkaarten verzamelen waarna je uit moet zoeken waar de schat ligt. Dit zijn allemaal erg welkome toevoegingen aangezien het je zeker bezig zal houden.

Van tijd tot tijd zal je het nodige cowboy tuig op moeten ruimen. Dit gebeurt natuurlijk door middel van het nodige gebruik van lood en buskruit. Marston is echter een formidabele schutter en heeft zich een speciale techniek toegeëigend genaamd Dead Eye. Als je Dead Eye activeert kan je rustig alle vijanden selecteren waarna ze stuk voor stuk volgepompt worden met lood. Snel en effectief te werk gaan zeggen ze altijd.

Online cowboys

Een online functie kon natuurlijk niet uit blijven bij een game als Red Dead Redemption. Gelukkig is het geen halfbakken multiplayer modus geworden, maar één van de meest complete online ervaringen in een lange tijd. Er zijn twee manieren om online te spelen; Free Roam en Competitive. Bij Free Roam kun je online met anderen de wereld van RDR verkennen en onder andere Gang Hideout’s aanvallen of elkaar overhoop knallen. De wereld dient tegelijkertijd als een hele grote lobby waarin je een Competitive match kan starten. Start je een match in Free Roam dan wordt er automatisch een invite gestuurd naar iedereen die op dat moment aanwezig is. Competitive is opgedeeld in twee speltypes; Shootout en Capture the Bag. Bij Shootout is je doel zoveel mogelijk andere omleggen in je eentje of met je team. Bij Capture the Bag is het doel om de zak met goud te pakken en terug te brengen naar je basis. Bij Grab the Bag is er maar één tas, bij Hold your Own heeft elk team één tas en bij Gold Rush moet je zoveel mogelijk tassen zien te vinden.

Uiteraard vergaar je ook in de multiplayer van RDR experience punten waarmee je nieuwe wapens, paarden, personages en uitdagingen unlocked. De multiplayer van RDR is verrassend uitgebreid en heeft zelfs een MMO gevoel als je Free Roam speelt. Dat er aan het begin van elke Competitive match een ouderwetse cowboy shootout te vinden is draagt alleen maar bij aan de plezier factor van RDR.

Presentatie niet zonder fouten

De wereld van RDR is ongelofelijk gedetailleerd en ziet er erg goed uit. De woestijnen zien er alles behalve saai uit en de dorpjes komen echt tot leven door de fantastische NPC’s die er rondlopen. Ook de dialogen tijdens de missies zijn van topkwaliteit en komen geloofwaardig over. Weer effecten, spieren van paarden die bewegen, stof dat opwaait, Rockstar heeft zeker een oog voor detail. Helaas komt dit oog niet zonder opofferingen. Zo heeft de game duidelijk te kampen met texture pop-ups en framerate drops. Ook zijn we een aantal keer wat bugs en glitches tegengekomen waardoor paarden over het landschap zweven en John Marston zijn been vast zit in een steen of muur. Het is allemaal niet erg genoeg om het spelplezier te bederven, maar dit soort foutjes zorgen af en toe wel voor een zekere frustratie.

Red Dead Redemption is een ongelooflijk uitgebreide en vooral erg leuke spelervaring geworden. Er is zoveel te doen in de wereld van RDR en de game zal dan ook de broodnodige gameplayuren van je klokje afsnoepen.  De game kent wel zijn mindere momenten door dergelijke framerate drops en pop-ups, maar dit kan het plezier wat je zult hebben aan RDR onmogelijk bederven. Rockstar zet wederom een solide game neer met een ijzersterke presentatie, vermakelijk verhaal, verslavende multiplayer en ongelooflijk veel variatie aan gameplay en daar zet ik mijn cowboyhoed voor af.

• Verslavende multiplayer
  • Verbluffend veel detail
  • Ongelooflijk veel te doen