No Man’s Sky zal de grootste game ooit zijn, omdat het heelal dat de game biedt niet in een mensenleven verkend zal kunnen worden. Dat is ambitieus, maar met ingenieuze wiskunde heeft Hello Games een wereld weten te maken die zo groot is, dat elke aanwezige planeet iets anders te bieden heeft.

Een enorm grote speelwereld klinkt natuurlijk fantastisch, omdat het zich naar gameplay vertaalt die in zekere zin bij elke speler anders zal zijn. Een keerzijde is dat de kans minimaal is dat er meer dan 1% van de totale omvang gezien zal worden, simpelweg omdat het té groot is.

In een gesprek met IGN gaf Sean Murray van Hello Games aan dat spelers alles zelf moeten ontdekken. Op YouTube kijken voor hints en hulp kan, maar zal weinig nut hebben, aangezien iedereen een eigen avontuur in het heelal beleeft.

Als je op je verkenningstocht gaat kan je op een willekeurige planeet uitkomen waar nog nooit iemand is geweest. Je kunt er geen video op YouTube over vinden en ook geen FAQ met meer informatie, het is echt puur een privé ontdekking. Dat is aan de ene kant erg bijzonder, maar aan de andere kant ook wat teleurstellend. Murray concludeert op basis hiervan namelijk dat 99.9% van de planeten in No Man’s Sky nooit bezocht zullen worden.

“That’s a big part of exploring a world is knowing where things are and we normally find that players kind of make almost like a little temporary base on their planet. They learn landmarks around them, where they can get certain things, where caves are, buildings are and where certain resources are on the planet.”

“When you land on a planet, like I said, no one has been there before. There is no YouTube video that you can look up, there is no FAQ, so you have to discover it for yourself. A big part of it is you can scan creatures, and when you scan them, you can name them…It’s actually a slightly sad but amazing thing that 99.9 percent of the planets in No Man’s Sky I think will probably never be visited.”

Hiermee wordt nog maar eens aangegeven hoe bizar groot de wereld van No Man’s Sky is en de basis van de gameplay ligt hierbinnen op exploratie, survival, combat en training. Je zult in een gegenereerde wereld allerlei planeten bezoeken en informatie opdoen die opgeslagen wordt in een algemene database, waar andere spelers ook bij kunnen komen. Een uniek concept dat erg interessant klinkt. Of dat ook daadwerkelijk leuk is om te spelen, dat zullen we vanaf 22 juni mogen ontdekken, dan komt de game immers uit.