maxresdefault (7)

Review Ratchet & Clank (PS4) – Sony PlayStation heeft ons in haar gehele bestaan een hele hoop mooie franchises gebracht en één hiervan is natuurlijk Ratchet & Clank. De games uit de franchise waren ook op de PlayStation 3 volop aanwezig en nu mag de PlayStation 4 eindelijk ook de eerste Ratchet & Clank game ontvangen, welke gewoon ‘Ratchet & Clank’ heet. Deze naam is niet zomaar, het is namelijk een ‘reimagining’ van het eerste deel uit de franchise. Dat betekent niet dat het een remake of remaster is, zoals we er al veel gezien hebben. Nee, het betreft hier een game die bestaande elementen in een nieuw perspectief zet, dit aanvult met nieuwe gameplay-elementen en speelt zoals je vandaag de dag zou verwachten. Het is allesbehalve een HD remake, want het voelt – ondanks dat de basis het origineel is – als een volledig nieuwe game aan. Bevalt dat? Lees snel verder!

Film en game

Tegelijkertijd met de release van de game komt er ook een gelijknamige animatiefilm in de bioscopen te draaien. Deze film is gebaseerd op het eerste deel uit de franchise en de nieuwe game is weer gebaseerd op de film. Dat betekent dat het verhaal wordt verteld van het eerste deel, maar tegelijkertijd voelt de game eigenlijk compleet anders dan de van origine PS2-titel. Zo zijn alle wapens die je voorbij hebt zien komen in de nieuwere delen, alsook het upgraden hiervan, in dit nieuwe deel meegenomen. Verder zijn er ook gloednieuwe wapens toegevoegd die we nog niet eerder in de game hebben gezien en ook krijg je andere perspectieven van het verhaal rondom de ontmoeting tussen Ratchet & Clank mee.

Je kunt de game eigenlijk het beste omschrijven als de kers op de taart binnen de gehele franchise. Alle ervaring, toegevoegde elementen, wapens, upgrades, functies en meer die in de 14 jarige historie van de franchise zijn opgebouwd, zijn in dit nieuwe deel meegenomen. Het verhaal dat men 14 jaar geleden vertelde wordt nu opnieuw gepresenteerd, alleen dan wel op een veel meer indrukwekkende en uitgebreide manier, veel meer dan destijds mogelijk was. Dit heeft ook meteen invloed op de gameplay, want die is gevarieerder, verfijnder en eigenlijk leuker dan we ooit hadden kunnen bedenken.

Het perspectief vanuit waar het verhaal verteld wordt is dat van Captain Qwark. Hij vertelt in de gehele game zijn kijk op Ratchet & Clank en deelt tevens zijn ervaring en het is vervolgens aan jou om dat verhaal door te spelen. Hoewel de game van 14 jaar geleden niet helemaal goed meer in mijn geheugen ligt, kwamen er wel een hele hoop herkenningspunten naar voren die oudere herinneringen weer deden opwekken. Combineer dat met de gouden platform gameplay van de franchise en de game is één groot festijn vol nostalgie voor elke speler. Dit is immers de gameplay die menig PlayStation-gamer ooit fan maakte van geavanceerde platformgames, de PlayStation en natuurlijk de franchise zelf.

Planeten kennen dezelfde routes, maar in een ander jasje

De planten die je bezoekt in de game gaan je ongetwijfeld qua naam meteen bekend voorkomen, maar ook qua layout zul je een hele hoop herinneren uit die tijd van toen. Insomniac heeft namelijk de gameplay, verhaalvertelling en looks van de planeten compleet opnieuw gemaakt naar de maatstaven anno 2016, maar de layout van de planeten is nagenoeg hetzelfde gebleven. Nu zijn er ook genoeg nieuwe planeten aan de game toegevoegd, maar de oude planeten voelen in zekere zin ook nieuw aan. Dat komt natuurlijk door het feit dat er in 14 jaar zoveel veranderd is op het gebied van gameplay en graphics. Het is bizar om te zien hoe anders zo’n wereld van toen aan kan voelen en eruit kan zien, terwijl het eigenlijk dezelfde gebieden zijn, waardoor het toch weer vertrouwd aanvoelt. Overigens, Veldin en ook Kerwan zijn planeten die Insomniac compleet opnieuw ingericht heeft en eigenlijk een heel ander beeld geven dan hoe je het zelf waarschijnlijk zou herinneren. Je krijgt hierdoor ook een ander beeld van deze planeten dan je zou verwachten.

Nostalgie voor oud-spelers, maar hoe zit het met de nieuwkomers?

Het kan zijn, shame on you, dat je Ratchet & Clank destijds niet hebt gespeeld op de PS2, omdat je misschien te druk was met bijvoorbeeld GTA III. Het zal dan voor jou als speler geen achtbaanritje zijn vol nostalgie, maar meer een verrassing hoe leuk deze game eigenlijk is. Alhoewel het moeilijk voor te stellen is dat je nooit een Ratchet & Clank game gespeeld hebt, maar mocht dit zo zijn, dan is deze game eigenlijk de perfecte reden om in te stappen. Je krijgt het hele verhaal rondom Ratchet & Clank vanaf het begin af aan mee en na het spelen van deze game is de kans groot dat je ook de vorige/andere delen wilt oppakken, die verder gaan met het verhaal.

Hoe speelt het?

Ratchet & Clank is wat ons betreft de ultieme platformer ervaring en je pakt alle ontwikkelingen die het genre heeft doorgemaakt met deze game mee. Dit is een platformer die geperfectioneerd is tot op het bot en het is het ultieme resultaat van vele jaren ervaring. De besturing is verfijnd en werkt uitermate goed, de vijanden zijn voorzien van een goede AI en de puzzel-elementen zijn uitdagend. Wat we echter wel moeten vermelden is dat het begin van de game pittiger is dan wanneer je verder in de game geraakt. Dit valt voornamelijk te wijten aan het feit dat Ratchet nog niet alle health-upgrades heeft meegepakt en de vijanden eigenlijk in het begin al best agressief en krachtig zijn. Je wapenarsenaal is daarnaast in het begin ook niet al te bijzonder, dus zijn er net wat meer kogels nodig om de vijanden uit te schakelen. Je merkt vooral wanneer het echt pittig wordt als er vijanden gedropt worden met een ‘invasion vehicle’, het uitschakelen hiervan vraagt enig geduld en een juiste tactiek.

De game wordt dieper in het verhaal een stuk gemakkelijker en eigenlijk ook leuker, alhoewel dit niet per se in verband met elkaar staat. De missies worden namelijk steeds intenser alsook uitgebreider en wanneer de eerste baasgevechten, puzzels en andere uitdagingen zich voordoen, merk je dat de game een hele hoop variatie te bieden heeft. Je gaat in de game een hele hoop capriolen uithalen. Zo zul je moeten zwemmen, slingeren, glijden, vliegen, springen en natuurlijk ook klimmen. Tussendoor schakel je vijanden uit en dat maakt de balans in gameplay elementen bijzonder goed, waardoor je nooit verveeld zal worden door de game. Daarbij komt dat alle onderdelen geperfectioneerd zijn en dat is bijzonder, want er zal nauwelijks frustratie ontstaan. De gehele besturing is uitstekend en makkelijk op te pakken en dat is best knap voor een game die zoveel elementen huisvest.

Ter afwisseling bovenop de genoemde zaken krijg je ook nog momenten waarop je puzzels met je maatje Clank moet oplossen. Dat zorgt voor nog eens een extra fijne verandering in het tempo en de speelstijl tussen alle gameplay met Ratchet door. Niet alleen de gameplay is zo gevarieerd, ook elke planeet heeft zijn eigen kenmerken en hierdoor zijn ze totaal verschillend van elkaar. Je wordt van de ene wereld in andere gedropt en stuk voor stuk hebben ze allemaal hun eigen stijl en karakter. De term variatie heb je nu inmiddels al een paar keer voorbij zien komen, maar dat is ook echt waar de nadruk op ligt bij Ratchet & Clank.

1460409891-554-capture-d-ecran

Dat is juist wat de game zo knap maakt, want je zult je op geen enkel moment kunnen vervelen. En als dat nog niet genoeg is, krijg je ook nog eens prachtige scènes uit de film te zien. Als je de film nog niet gezien hebt, dan is het wat moeilijk om te bepalen welke wel en niet uit de film komen, maar dat geeft wel aan wat de visuele kwaliteit van de game is. Daarbij komt nog dat het verhaal op een leuke en interessante manier verteld wordt, waardoor het puur genieten is. Overigens beperkt de pracht en praal zich niet alleen tot de cut-scènes, ook de game zelf ziet er buitengewoon goed uit.

Grafisch eentje van de bovenste plank

Het eerste wat je op gaat vallen in de game is hoe onwijs mooi deze game is. De planeten zijn zo ontiegelijk gedetailleerd, dat je af en toe even stil blijft staan om het tot je te nemen. Hoe Insomniac de planeten heeft weten in te richten is werkelijk waar alle lof waard. Er is zichtbaar veel aandacht gestoken in de grafische pracht en praal van Ratchet & Clank en dat werpt zijn vruchten af. Ratchet & Clank is één van de mooiste games die momenteel te spelen valt op de PlayStation 4 en de framerate is ook nog eens uiterst stabiel. Met 30 frames per seconde bij een resolutie 1080p, dat is waarop je de game zal beleven in een grafische cartoon stijl die we in dit kaliber zelden eerder hebben gezien. De game ziet eruit als een Pixar-film, waarbij jij degene bent die het mag besturen en bepalen. Aanvullend hierop zien de explosies en wapens er stuk voor stuk goed uitgewerkt uit en dat brengt mooie effecten en physics (bij vijanden) met zich mee, die voor waar mogelijk natuurgetrouw ogen. Zelfs het water en de blubber in de game beweegt zich zoals je het zou verwachten wanneer je erin valt of doorheen gaat.

1460409890-6890-capture-d-ecran

Altijd al willen weten hoe het is om je eigen Pixar-film te regisseren, beleven en controleren? Dan is Ratchet & Clank de juiste game voor jou. Tel daar nog eens de vele variatie in gameplay bij op en je hebt een platformer die meteen de boeken in kan als één van de beste platformgames ooit gemaakt. Ratchet & Clank is een enorme aanwinst voor de beschikbare games bibliotheek op de PS4 ondanks dat het niet voor 100% een nieuwe game is. Elke PlayStation fan die op zoek is naar een stukje nostalgie, moet deze game in huis halen. Sterker nog, elke gamer met smaak moet deze game aanschaffen, want het zal je gegarandeerd vermaken. Het is die heerlijk ouderwetse gameplay die zo ontzettend verfijnd is, wat gecombineerd met de puzzels, uitdagingen en verschillende planeten aanvoelt als een prachtige ervaring die iedereen zal aanspreken.

• Grafisch een enorm hoogstandje en alsof je naar een Pixar-film zit te kijken die jij aanstuurt
  • Het originele verhaal van Ratchet & Clank vanuit een ander perspectief
  • Elke wereld is anders