gamestop

GameStop heeft het moeilijk gehad de afgelopen jaren met de dalende verkoop van fysieke games en dus slaan ze een andere richting in. De welbekende winkel gaat namelijk zelf games uitgeven en ontwikkelaars Ready at Dawn (The Order: 1886), Insomniac (Ratchet & Clank), Frozenbyte (Trine) en Tequila Works (Deadlite, Rime) zijn al aan boord van GameStop’s nieuwe label. Het label gaat GameTrust heten en het nieuws kwam vandaag naar buiten. Zo gaat Insomniac’s nieuwe game, Song of the Deep, gepubliceerd worden onder het nieuwe label, iets wat men al eerder zei, maar toen leek het om een eenmalige deal te gaan. Insomniac blijkt echter toch voor langere tijd getekend te hebben en dus kun je na Song of the Deep nog meer games verwachten onder het GameTrust label.

Het bedrijf is van plan om tussen de vijf en tien games per jaar te lanceren, er is dus een flinke ambitie om een grote uitgever te worden. VP of Internal Development en Diversification, Mark Stanley, staat aan het hoofd van de uitgever en heeft al de nodige ervaring in het vak. De uitgever laat ontwikkelaars alle rechten in eigen beheer houden, net zoals Curve, Koch, 505 Games of Team17 dat doen. Verwacht dus geen uitgever zoals EA of Activision die zelf de IP’s bezitten en studio’s toewijzen die hiervoor een game mogen ontwikkelen.

Mark Stanley meldt het volgende over de grote stap van GameStop:

“Having been in the publishing part of first-party for many years [he worked for PlayStation in Latin America], there are many pieces in traditional publishing that have prevented many independent developers going down the publishing route. A lot of these included lack of creative control and the inability to make some of the game they always dreamt of making. We are trying to solve a lot of pieces there with GameTrust, and the model covers a lot of things. We can help if a developer needs funding to finish a game, or even kick-off a game.

Uiteraard heeft GameStop genoeg aanwezigheid in de winkelstraten in onder andere Duitsland en de Verenigde Staten om hun games te kunnen promoten en men zal hier dan ook gretig gebruik van gaan maken. De games zullen ook verkocht worden via Xbox Live, PlayStation Network en Steam.

Mark Stanley verwacht niet dat GameTrust meteen voor een miljard omzet gaat zorgen, maar in de toekomst kan het nog weleens een groot deel uit gaan maken van GameStop’s portfolio en omzet.