Review: King’s Quest – Episode 3: Once Upon a Climb – King’s Quest is een wat apart geval in het ‘genre’ van episodische games. Er zit veel tijd tussen de episodes in, maar tegelijkertijd weet het wel een zeer hoog niveau te behouden. Dit door de prachtige visuele stijl, leuke dialogen en interessante puzzels. Inmiddels is de derde episode verschenen en vervolgen we het levensverhaal van koning Graham, die op zoek gaat naar de liefde van zijn leven.

De gevaarlijke toren

Graham heeft een prachtig levensverhaal, waar wij getuigen van mogen zijn. De beste jongeman begon onderaan de ladder en door de twee episodes heen hebben we gezien hoe hij het tot koning schopte. Nu hij eenmaal die positie bereikt heeft, merkt hij toch dat er wat ontbreekt in zijn leven en dat is namelijk een echtgenote. De magische spiegel biedt echter uitkomst, want de liefde van zijn leven bevindt zich namelijk opgesloten hoog in een toren. Graham gaat op pad om zijn prinses te vinden en te bevrijden en dat brengt weer nieuwe puzzels en een vervolg in zijn levensverhaal.

Voordat je echter daadwerkelijk op pad gaat krijg je te maken met een grappig ingevulde puzzel, waarbij je merkt dat Graham al wat ouder is. Hij vergeet namelijk elke keer details, waardoor hij z’n verhaal opnieuw moet vertellen. Dat vertaalt zich vervolgens naar de gameplay, waarbij je telkens een stukje moet backtracken om de juiste onderdelen te bemachtigen, zodat je nadien het verhaal in juiste vorm kunt vervolgen. Direct hierna zien we Graham eenzaam in zijn kasteel vertoeven en dat geeft de aanleiding tot het zoeken naar zijn prinses, wat bijgevolg een mooi nieuw avontuur oplevert in de inmiddels bekende stijl van King’s Quest.

In de toren zitten twee prinsessen opgesloten die zelf niet kunnen ontsnappen. De dames hebben het niet bijzonder slecht, omdat ze kunnen lezen, van het uitzicht kunnen genieten en meer. Toch is een ongewilde opsluiting nooit plezant. Graham belandt echter met deze dames in de toren om zich nadien te realiseren dat hij zelf ook opgesloten zit. Graham is echter vindingrijk genoeg, waardoor je met hem een oplossing moet zien te vinden, zodat hij uiteindelijk één van de twee dames aantrekt als zijn toekomstige koningin. Hoe het verhaal zich verder zal ontwikkelen, dat mag je zelf ontdekken, maar we kunnen hieraan toevoegen dat het je weer erg zal bevallen.

Bekende gameplay, hoger tempo

In deze derde episode kiest de ontwikkelaar voor dezelfde gameplay elementen als voorheen en daardoor voelt het erg vertrouwd aan. Je moet allerlei dialogen voeren, je vindt objecten die altijd een toepassing hebben en je dient puzzels op te lossen. Het tempo lijkt echter wat hoger te liggen in dit avontuur, mede omdat backtracken wat minder aanwezig is en je dus niet te lang op een bepaald punt blijft hangen. Dat is een prettige vooruitgang, want daar schortte het in de tweede episode een beetje aan.

Tegelijkertijd weet men met deze episode nog een ander puntje van kritiek te overkomen, want ondanks dat het tempo hoger ligt, is de episode wel weer van een meer degelijke duur. Ik ben zelf een kleine drie uur bezig geweest en dat is een erg nette speelduur voor een episodische game. Nu is dat deels afhankelijk van hoe snel je de puzzels door hebt, maar desalniettemin biedt het voldoende speelduur. De kanttekening hierbij is wel dat het backtracken nog steeds zo nu en dan wat vervelend kan zijn, maar gelukkig is dat nu minder aanwezig dan voorheen.

Heerlijke presentatie

In perspectief met de voorgaande episodes weet deze episode net even wat vlotter voor de dag te komen dat niet specifiek te herleiden is naar een bepaald element. Het is de algehele feeling, de wat meer actie georiënteerde gameplay en de wat snellere schakeling in het verhaal via de verhaalvertelling. Dat maakt het erg aangenaam om te beleven, bij vlagen zelfs beter nog dan de vorige twee episodes. We benoemden in de inleiding dat deze episodische game wat anders is dan de andere episodische games. Dat zit hem deels in de benadering, wat toch aanvoelt als een productie met een hogere productiewaarde, evenals dat men veel tijd heeft om punten van kritiek aan te pakken voor een beter opvolgend resultaat.

Dat zien we nu terug in de derde episode en nu het verhaal lekker op gang is word je als maar benieuwder naar wat de volgende episodes zullen brengen. Tegelijkertijd mag je genieten van een werkelijk heerlijke presentatie die van een hoog niveau is. De visuele invulling is gevarieerd en prachtig daar waar de voice-acting ook nu weer van een zeer hoogstaand niveau is. Dat geldt voor Graham, zijn kleinkinderen evenals alle andere figuren die je gaandeweg het avontuur tegen het lijf loopt. Dat is ook dat stukje productiewaarde, want dit overstijgt net een beetje de concurrenten in het ‘genre’.

De ontwikkelaar heeft zijn draai nu helemaal gevonden in King's Quest en presenteert daarmee een uitstekend derde hoofdstuk. Het tempo ligt gevoelsmatig hoger en de gameplay is net een slagje afwisselender, waardoor het eens te meer een plezier is om te spelen. Backtracken is nog steeds aanwezig, maar voelt nu minder vervelend aan. Toch kan het in sommige puzzels een beetje vervelend worden, maar dat is afhankelijk van je inzicht. Overigens, de puzzels die aanwezig zijn, die kunnen bij vlagen nog steeds erg onduidelijk zijn, waardoor je veelal gewoon maar wat aanklooit tot je de oplossing hebt gevonden. Dat lijkt me niet helemaal de bedoeling, dus daar kan misschien nog wat aan gewerkt worden. Buiten dat is deze derde episode uitstekend, vermakelijk en het doet vooral naar nog meer King's Quest smaken.

• Audiovisuele presentatie is fantastisch
  • Tempo ligt wat hoger
  • Vermakelijke verhaalvertelling