Knipsel
Nu de releasedatum van Blood and Wine bekend is, is er een hoop nieuwe informatie op het web verschenen. Deze informatie geeft een goed beeld van wat je kan verwachten en hieruit blijkt wel dat CD Projekt RED niet bepaald stil heeft gezeten sinds de release van de game.

EĆ©n van de belangrijkste verbeteringen is – om het kritiek op de grafische downgrades de kop in te drukken – een grafische upgrade. Men heeft methodes toegepast die niet bij de basis game werden gebruikt, waardoor het er visueel een stuk strakker uitziet. Je kan bijvoorbeeld de camera heel dicht op een muur brengen, zonder dat de textures er dan ‘crisp’ uit gaan zien. Althans, in veel gevallen, zo vertelde senior environment artist Len de Gracia aan Eurogamer.

“Generally it is a graphics upgrade from the base game. We have employed methods that we did not implement in the base game. You can literally bring your camera up to a wall now and the textures would be crisp – at least in most cases.”

Dit is mede mogelijk doordat men deze uitbreiding heeft benaderd als iets waarbij ze vanaf nul zijn begonnen. Hierdoor hebben ze alle eerdere fouten kunnen overzien om zo een beter resultaat te realiseren.

“No, actually. We also got really organised. It’s like a fresh development. Blood and Wine we literally started from scratch. The mistakes we went through, in terms of perhaps optimisation before, we have covered them.”

Dat heeft opgeleverd dat de nieuwe speelwereld voor bijna 90% bestaat uit volledig nieuwe assets, waar ze dus ook de nieuwe methodes op hebben toegepast voor een nog beter en dus mooier resultaat.

“80, 85, probably even 90 per cent of the assets – in terms of environment that you find in this game – are brand new. You can just look at the market stalls right now: you would never see the same market stalls in the base game. For the longest time we were like, ‘I want this, I want that,’ and finally we got this chance – we got this room to incorporate other people. We have probably 20 times the amount of vegetables we used to!”

“We just wanted to show that we can actually push it to the limit this time.”

Dat is niet de enige visuele verbetering, want ook aan de interface zijn de nodige upgrades doorgevoerd. Het komt simpelweg neer op een redesign van de interface en de menu’s die je in de game treft, waardoor het nog beter en gemakkelijker is om te navigeren. Om je een idee te geven, zie de twee screenshots hieronder.

1

2

Afsluitend hebben we nog een aantal inhoudelijke details, die we hieronder voor je op een rijtje hebben gezet en nadien kan je nog genieten van een aantal nieuwe screenshots.

  • De uitbreiding bevat in totaal 90 nieuwe quests
  • Je mag naast de bestaande monsters 20 nieuwe variaties verwachten
  • Er zijn rond de 40 interessante punten om te ontdekken in het nieuwe gebied
  • De uitbreiding maakt gebruik van nieuwe gameplay mechanics en systemen, welke volledig nieuw zijn voor de game
  • Er zijn 14.000 regels aan nieuwe dialogen, wat 8.000 meer is dan de vorige uitbreiding
  • Er zijn meer dan 30 nieuwe wapens en 100 individuele stukken armor
  • Er zullen 12 nieuwe mutaties aanwezig zijn en deze zullen vrij te spelen zijn in New Game Plus
  • In New Game Plus stijgt de levelcap naar 100