ps4k-620x349 (1)

Er zijn opnieuw geruchten opgedoken rondom de PS4K (ook wel NEO genoemd) via VRWorld, mede dankzij uitspraken van AMD. Alhoewel het artikel van VRWorld erg technisch is, valt er wel iets opmerkelijks uit te halen. Het plan van Sony zou namelijk geweest zijn om de huidige chips in de PS4 te fabriceren in een kleiner formaat, namelijk 14nm in plaats van 28nm. Alhoewel dit gemakkelijk was in het verleden, is het met de huidige chip een stuk lastiger geworden. De techniek is namelijk verder dan de huidige chips van Sony en Microsoft en er bestaat dus geen 14nm versie van hun chips, betalen voor het maken hiervan wilden zowel Sony als Microsoft niet.

Sony en Microsoft stonden dus beiden voor een roadblock en dus moest er een oplossing komen. Met de huidige chip een PS4 Slim of Xbox One Slim maken zit er simpelweg gewoon niet in. Toen is er een andere beslissing gemaakt door beide bedrijven en dat is namelijk een volledig nieuwe chip integreren die wel 14nm is, maar wel anders dan de huidige chip. Aangezien men beide een niet afwijkende architectuur gebruiken, is de chip gewoon backwards-compatible.

Het kleiner maken van de huidige chip in de PS4 was zo’n grote kostenpost, dat het geschat wordt op een bedrag tussen de $120 en $220 miljoen. Sony heeft dus in de lente van 2014 aan AMD laten weten dat ze besloten hebben om AMD’s nieuwe FinFET transistor design te gaan gebruiken, welke 14nm chips produceert. De kosten voor het veranderen van een planar transistor (28nm) naar een FinFET transistor design (14nm) bleek namelijk stukken goedkoper.

Mogelijk zal de PS4K de video processing console van PlayStation VR niet nodig hebben, doordat de console van een upgrade is voorzien. Oudere PS4’s daarentegen zullen behoorlijk wat kabels en een losse processing unit nodig hebben voor PS VR, maar bij de PS4K kan dit dus geïntegreerd worden.

Sony had overigens nog wel de eis dat de hardware veranderingen onzichtbaar bleven voor ontwikkelaars, maar dit veranderde toen men erachter kwam dat de nieuwe Polaris 10 chip een enorme performance boost met zich meebracht. De nieuwe 14nm FinFET APU bevat acht x86 ‘Zen Lite’ LP Cores op 2.1 Ghz en een Polaris GPU. Dit betekent dat de nieuwe GPU zo’n 15 tot 20% sneller is dan die in de originele PS4.

De Polaris chip voor de PS4K is geklokt op 911 Mhz, in tegenstelling tot de 800 Mhz van de huidige PS4. Meer informatie over de specificaties kun je hieronder lezen in een stukje van VRWorld, die het perfect verwoord.

According to sources in the know, the Polaris for PlayStation Neo is clocked at 911 MHz, up from 800 MHz on the PS4. The number of units should increase from the current 1152. Apparently, we might see a number higher than 1500, and lower than 2560 cores which are physically packed inside the Polaris 10 GPU i.e. Radeon R9 400 Series. Still, the number of units is larger than Polaris 11 (Radeon R7 400 Series), and the memory controller is 256-bit wide, with GDDR5 memory running higher than the current 1.38 GHz QDR. Given the recent developments with 20nm GDDR5 modules, we should see a 1.75 GHz QDR, 7 Gbps clock – resulting in 224 GB/s, almost a 20% boost.