Star Wars Battlefront verscheen eind vorig jaar en was eigenlijk een prima game. De game bracht een hoop plezier dat vooral op multiplayer gameplay was gericht, maar tegelijkertijd leverde dat ook kritiek op. Gamers mistte namelijk een singleplayer campagne en daar werd de game in sommige gevallen ook op afgerekend.
Tijdens een Q&A sessie op de Electronic Arts Investor Day stelde Michael Pachter allerlei vragen aan Patrick Söderlund, Executive Vice President, waaronder ook over Star Wars Battlefront. In zijn antwoord gaf Söderlund tegelijk de reden waarom er een singleplayer campagne ontbrak in de game.
De reden hiertoe is gekomen door tijdsdruk. EA wilde de game graag gelijktijdig met de nieuwe Star Wars film uitbrengen, wat op zich logisch is. Door te kiezen voor een release gelijktijdig met de film was er in feite niet voldoende tijd om een degelijke singleplayer campagne te ontwikkelen en bijgevolg ontbrak deze dus.
“Star Wars, I think is a game where you have to look at it from a slightly different perspective. Yes, we know that the one thing that we got criticized for was the lack of a single player campaign in it. It was a conscious decision that we made due to time, and being able to launch the game side by side with the movie that came out to get the strongest possible impact.”
Als we puur naar de cijfers kijken die de game op Metacritic heeft gekregen, dan staat het gemiddelde nu op een 7.2 tot 7.5 (afhankelijk van het platform). Dat is relatief laag voor een Triple-A release en daar is EA zich ook zeker van bewust. Het gebrek aan een singleplayer kan hierin een rol gespeeld hebben en EA heeft in deze de intentie om met nog beter presterende games te komen.
“Are we happy with the 75 ratings? No. Is that something that we’re going to cure going forward? Absolutely. But I think overall, we look at everything that we do in isolation, but if you take a step back and look at our overall portfolio, it’s actually in pretty good shape.”
We weten dat EA met een volgende Star Wars Battlefront zal komen en het valt te verwachten dat deze wel een singleplayer campagne bevat. Een bevestiging zijn de bovenstaande uitspraken niet, maar EA weet dat de community dit graag zou willen zien. De tijd zal het leren.
SP vind ik sowiso niet echt zeer boeiend… de 20vs20 gevechten daar heb ik de game voor gekocht!
Of hoewel gebrek aan inspiratie.
Ik zou heel graag meer singleplayer Star Wars games zien!
Lekker makkelijk en toch max verdienen. Hoef ik niet tegen mijn baas te zeggen sorry had geen tijd maar betaal maar wel de volle mep
Zij zouden toch gratis offline content de komende maanden geven.
Het is een zorgelijke ontwikkeling dat er steeds minder games uitkomen met een singleplayer.
EA blijft weird doen.
Geen SP is een gemiste kans, in het Star Wars universum draait het juist om het verhaal.
Kom niet aan met deze slappe smoesjes. Tijdgebrek betekend gewoon te weinig man op het project. En minder mensen is kostenbesparing. Dus het is gewoon een keuze.
Trouwens kan ik ergens ook verkoopcijfers vinden?
@84.192.52.xxx:
Hoeveel games zijn er de laatste 12 maanden uitgekomen en hoeveel daarvan waren alleen multiplayer? Overdrijven is ook een vak!
Gewoon zonde, dat had erin moeten zitten
Gebrek aan visie. Gebrek aan respect naar de community toe. Gebrek aan… (Fill in the blanks)
Ze kunnen nu toch sp uitbrengen doormiddel van DLC. De vgd star wars is eind 2017 genoeg tijd lijkt mij..
Als je op voorhand wist dat je te laat ging zijn voor story mode en dat nu bevestigd, dan kun je hem nu toevoegen. Doe je dat niet en verwacht je van mij dat het bij de volgende sequel er wel bij is, refund dan losers