UDxLZDr-768x432
De Eerste Wereldoorlog is niet de eerste setting die bij je opkomt als je denkt aan gameplay voor Battlefield dat zich afspeelt in het verleden. Met Battlefield 1 neemt EA echter de gok om iets moois te maken, maar DICE heeft niet zonder slag of stoot de uitgever weten te overtuigen, zo vertelde Patrick Söderlund tijdens de Electronic Arts Investor Day.

Söderlund heeft het oorspronkelijke idee namelijk direct afgewezen, aangezien de Eerste Wereldoorlog niet direct de meest logische keuze was. Ook speelde de concurrentie een rol mee, aangezien onder andere Call of Duty zich op futuristische gameplay richt en EA veel succes heeft behaald met moderne militaire games.

“The thing that Andrew spoke about in regards to the setting and why we decided to go for World War I, it wasn’t the most obvious choice. If you look at what other partners in our industry are going, they’re going into sci-fi, we had a lot of success with in the modern military space, but we felt that there was a need for a change, and when the team presented to me the idea of World War I, I absolutely rejected it.”

Dat was niet de enige reden, want de Eerste Wereldoorlog is een loopgravenoorlog en hoe kan dat nu leuk zijn? Het team van DICE bleef echter doordrammen op het feit dat dit (volgens hun) wel leuk zou kunnen zijn en toonde hierbij ook een demo om een idee te geven. Deze demo heeft uiteindelijk de doorslag gegeven, want dit toonde aan dat DICE op de juiste weg zat.

“I said “World War I is trench warfare, it can’t be fun to play.” But anyway the team continued to persist in the fact that this can be fun, and showed up with a very short demo that convinced me at least that this was the right path.”

Het blijkt achteraf dat het een goede keuze is geweest, want de titel werd jubelend ontvangen bij de aankondiging. Ook de aankondigingstrailer heeft het zeer goed gedaan met maar liefst 31 miljoen views en uitzonderlijk veel likes – dat in tegenstelling tot de Call of Duty: Infinite Warfare trailer.

“The good news is that whenever you take creative risks, and it works, you actually can get to substantial success, and I think that what the internet is telling us with 31 million views and the most seen trailer of the history of EA is that the World War I theme is resonating with players out there. I think we have done something that will be right for the franchise and right for EA.”

Of het daadwerkelijk de game gaat zijn waar iedereen op hoopt is natuurlijk afwachten, maar de aanvankelijk sceptische benadering van EA heeft zich anders doen bewijzen sinds de aankondiging. Het resultaat zullen we dit najaar gaan ervaren.