13-5-overwatch2
Special: Een nadere blik op de veelbelovende shooter Overwatch – Het duurt nog maar even voordat Overwatch in de winkels ligt, maar ongetwijfeld zullen velen van jullie al een aardig aantal uurtjes in de beta hebben gestoken. Ook wij hebben ons al flink mogen vermaken met de beta en deze mocht zeker niet vervelen. Naar aanleiding hiervan willen we jullie nogmaals voorzien van een voorproefje om de leegte tussen de laatste beta en de release van de game op te vullen. We focussen ons tijdens deze special vooral op de verschillende klassen en de diversiteit van de Heroes die speelbaar zijn. Ook gaan we iets dieper in op de verschillende modi en hoe je Heroes het beste met elkaar kunt combineren. De klasse waartoe bepaalde Heroes behoren, zijn achter de naam tussen haakjes aangegeven.

De verschillende modi

Je hebt vier verschillende modi, waarvan we denken dat het in de loop der tijd nog verder uitgebreid gaat worden. De game lanceert met Assault, Control, Escort en Hybrid, en deze vier focussen zich op uiteenlopende doelen, waarbij het behalen van kills enkel belangrijk is om zo een betere kans te hebben op het veiligstellen van de focuspunten. In Assault zijn dat vooraf aangegeven punten op de map met een verdedigend en aanvallend team, in Control is het één punt met twee aanvallende teams, in Escort moet je een Payload verdedigen en vooruit bewegen of deze Payload tegenhouden, en de Hybrid modus combineert Assault en Escort.

Mei Overwatch

Heroes in Defense

Elke Hero kan natuurlijk altijd gespeeld worden, maar sommigen zijn onmisbaar in een bepaalde modus. Zo zul je ongetwijfeld gemerkt hebben dat een Hero als Bastion of Torbjorn het beter doet tijdens defense dan in offense. Ook werken bepaalde Heroes ook enorm goed met elkaar; tijdens Escort zul je regelmatig een Bastion (Defense) in Turret modus zien, terwijl Reinhardt (Tank) zijn schild gebruikt om ervoor te zorgen dat Bastion veilig is. Om het nog veiliger te maken, zal er ook regelmatig een Mercy (Support) aanwezig zijn om inkomende schade te healen. In Overwatch kom je met de individuele skill niet ver als je niet goed samenwerkt met je team; zo hebben minder goede spelers met een betere team set-up vaak een eerlijkere kans dan een team dat hun favoriete Heroes forceert.

Een zwaar ondergewaardeerde Hero is zeker Mei, een Defense personage die eigenlijk goed is voor zowel een aanvallende als verdedigende speelstijl. Ze kan zichzelf namelijk healen met haar eerste skill, die haar tegelijkertijd immuun maakt voor alle schade, en ze kan grote ijsmuren te midden van het slagveld plaatsen. Dit is enorm goed om zo vijanden te ‘baiten’, een term wat betekent dat je iemand ‘uitlokt’ om een skills te gebruiken om zo een makkelijke prooi te zijn voor jouw team. Haar ultieme aanval is een grote area of effect freeze, waardoor een verliezende team fight zo omgedraaid kan worden naar een gemakkelijke overwinning. Heroes die goed samenwerken met Mei zijn Reaper (Offense) en Zarya (Tank), welke enorm goede skills hebben om het teamfight in hun voordeel direct te beëindigen. Reaper kan met zijn shotguns van dichtbij iedereen neermaaien en Zarya heeft als ultieme aanval een zwart gat, dat het onmogelijk maakt om te ontsnappen uit de bevriezende omgeving van Mei.

Reaper

Heroes in Offense

Nu we het in het algemeen gehad hebben over defense, is het nu tijd voor offense. Heroes die standaard goed zijn voor offense zijn Heroes met langeafstandswapens, zoals Widowmaker en Hanzo (Defense). Heroes met een goede mobiliteit zijn Reaper, Tracer, Genji (Offense) en Heroes met een goede crowd control zijn zoal Roadhog en Reinhardt (Tank). Een support personage met een heal is in deze gevallen niet altijd nodig, maar kan tegen een defending team met een healer vaak geen overbodige luxe zijn. Symmetria en Lucio (Support) zorgen voor extra mobiliteit, terwijl Mercy en Zenyatta (Support) voor extra overlevingskansen zorgen door middel van heals en buffs. Het grootste voordeel aan een healer zoals Mercy is haar Resurrectskill, welke alle verslagen Heroes weer tot leven wekt voor een tweede kans. Wanneer je haar hoort roepen “Heroes never die!” or “Helden sterben nicht!” – dan is het tijd voor een tweede kans.

Zowel in Offense als Defense is het belangrijk om in de gaten te houden tegen wat voor team je speelt, maar in Offense zul je je vaak moeten aanpassen naar Defense. Staat er een Bastion vervelend in een hoekje in zijn Turretform om je zo te snipen zodra je de hoek om komt? Ga dan hogerop staan met Hanzo en snipe hem vanuit een onverwachtse hoe;, ditzelfde werkt ook met Widowmaker. Een andere optie is om via snel te teleporteren met Tracer een goed middel om dichtbij te komen om hem zo af te leiden, waardoor je team hem makkelijk uit kan schakelen. Afhankelijk van welke modus je speelt, moet je vanuit daar verder werken om zo ofwel zelf die plaats in te nemen of ervoor te zorgen dat het verdedigende team niet opnieuw die plek inneemt en dezelfde strategie gebruikt. Om die reden heeft Blizzard ervoor gekozen om niet alle maps speelbaar te maken in elke modus, omdat sommigen dan onspeelbaar zouden zijn. Een goed voorbeeld hiervan is de map Temple of Anubis en deze is alleen speelbaar in Assault. Met twee enorm krappe ‘chokepoints’, een term gebruikt voor gebieden waar je sowieso doorheen moet, is dit één van de makkelijkste maps voor defending en moeilijkste voor attacking.

Gameplay

Gebalanceerde multiplayer, of toch niet?

De multiplayer van Overwatch kan super gebalanceerd zijn in de ene match, terwijl de andere match erg ongebalanceerd is. Dit heeft vooral te maken met de verschillende Heroes die te allen tijde kunnen veranderen. In tegenstelling tot andere games kun je tijdens de volledige match van Hero veranderen als het moet. Wel bemerkten we tijdens de beta dat hiervan te weinig gebruik werd gemaakt, waardoor mensen vaak vastzaten in een match die ze door team compositie en skill level sowieso gingen verliezen. Natuurlijk gaat het hier over een eerste open beta en vooral voor PS4 gamers is dit concept nog erg nieuw. We verwachten dat dit in de uiteindelijke release wel anders gaat zijn en dat er vaker gebruik gemaakt gaat worden van de mogelijkheden die de game zo divers maakt.

De multiplayer is pas echt gebalanceerd als iedereen goed samenspeelt en zich bewust is van hun eigen skills in samenwerking met die van anderen. Sommige Heroes werken gewoon absoluut niet met elkaar, je moet synergie creëren in je team en vooral letten op die van de Heroes in het vijandelijke team. Je kunt niet levelen tijdens een match in Overwatch, dus je kunt geen voorsprong krijgen op het andere team door louter kills te maken. Dit zal echter toch echt moeten door de focus op het doel van de specifieke modus. Sterker nog, niemand kan in de after-match lobby zien hoeveel kills je hebt gemaakt, behalve jij zelf. Wees dus niet bang om eens een Tank personage te namen, in plaats van een Offense personage. Zonder de juiste ondersteuning vanuit je team, kom je namelijk nergens.