Uncharted 4: A Thief’s End is inmiddels verkrijgbaar voor de PlayStation 4 en de game bevat een hoop uitgebreide instellingen als het gaat om toegankelijkheid. Deze opties zijn niet zomaar tot stand gekomen, blijkt nu. Naughty Dog heeft namelijk hulp gekregen van Josh Straub, een gehandicapte gamer die de studio contacteerde om de game toegankelijker te maken voor mensen met een handicap.

Het begon voor Straub allemaal met Uncharted 2: Among Thieves. Om de singleplayer van die game te voltooien was het nodig om snel en herhaaldelijk op een bepaalde knop te drukken, maar dit was voor hem simpelweg onmogelijk door zijn handicap. Het gevolg was dat hij de game nooit uit heeft kunnen spelen. Straub besloot om contact te zoeken met Alexandria Neonakis, UI Designer bij Naughty Dog.

In samenwerking met Josh Straub heeft Naughty Dog vervolgens allerlei opties aan Uncharted 4: A Thief’s End toegevoegd, om de game zo toegankelijker te maken voor gamers met een handicap. In dit nieuwste deel is het bijvoorbeeld mogelijk om de camera automatisch in de richting van vijanden te laten draaien en om hulp te krijgen bij het richten tijdens het schieten. Ook is er een instelling, waarmee spelers een knop slechts ingedrukt hoeven te houden, in plaats van herhaaldelijk in te moeten drukken, iets dat voor Straub natuurlijk erg fijn is.

Al met al is het goed om te zien dat er specifiek aandacht besteed wordt aan het toegankelijk maken van games voor gehandicapte mensen. Gamen kan voor hen namelijk erg belangrijk zijn, omdat ze dan even hun lichamelijke beperkingen kunnen vergeten en helemaal op kunnen gaan in hun hobby.

Benieuwd naar het hele verhaal rondom Naughty Dog en Josh Straub, evenals een wat uitgebreidere kijk op alle toegankelijkheidsopties van Uncharted 4: A Thief’s End? Bekijk dan zeker even de onderstaande video.