Review 3D Dot Game Heroes – Het lijkt alweer zo lang geleden; de gloriedagen van de game industrie toen genres werden gemaakt en elke nieuwe spelervaring er één voor de geschiedenisboeken was. Nintendo nam in deze jaren het voortouw en kwam met klassiekers op de proppen als Mario en The Legend of Zelda. Atlus probeert nu met 3D Dot Game Heroes de gamer terug te nemen naar het 8-bit tijdperk. Is 3D Dot Game Heroes een veredelde poging om het verleden terug te halen, of laat de game ons zien dat na al die jaren de oude formules nog steeds werken? Je leest het in deze review!

Simplistisch maar effectief

Als het nog niet duidelijk was, 3D Dot Game Heroes is een ware hommage aan het oude 8-bit tijdperk en dan met name aan The Legend of Zelda. Werp een eerste blik op de game en iedereen die ook maar ooit een NES heeft gehad zal meteen de herkenbare top down view van de eerste Zelda games herkennen. Ook het verhaal is erg herkenbaar en hebben we in al zoveel games gezien.

Het koninkrijk van Dotnia werd ooit bedreigt door een duistere kracht en de wereld dreigde ten einde te komen. Er stond echter een held op die met behulp van de zes wijzen een magische lichtbol creëerde en hiermee het kwaad in een donkere lichtbol kon opsluiten. Vele jaren later heeft een duistere bisschop deze bol echter gestolen en loert het kwaad wederom om de hoek. Aan jou, een afstammeling van de legendarisch held, om Dotnia te redden.

Het verhaal doet niks nieuws, maar draagt zeker bij aan de totale sfeer van de game. De vele knipogen naar titels als Mario, Zelda en Final Fantasy zijn erg leuk als je ze opmerkt, maar zullen aan gamers die nooit een dergelijke titel gespeeld hebben voorbij gaan. De personages in het spel hebben erg veel karakter, ondanks dat er geen sprake is van voice-overs. Al met al doet 3D Dot Game Heroes op het gebied van verhaal dus niks nieuws, de herkenbaarheid en nostalgie druipt ervan af.

Van kerker naar kerker

De gameplay van 3D Dot Game Heroes komt qua opzet altijd neer op hetzelfde. Je moet alle wijzen zien te vinden om het kwaad te verslaan. Je zal hiervoor verscheidene kerkers moeten doorzoeken. Deze kan je vinden op de kaart en hebben elk hun eigen thema. Zo is er een water tempel, zand tempel, bos tempel, etc. In elke kerker zul je puzzels moeten oplossen, specifieke items moeten vinden en uiteindelijk een eindbaas verslaan om zo bij je doel te komen. De kerkers beginnen erg makkelijk, maar worden al snel een stuk moeilijker. De puzzels zijn ingenieus bedacht en eindbazen kunnen af en toe redelijk pittig zijn.

Je vertrouwt in 3D Dot Game Heroes het meest op je zwaard. Als je namelijk al je levens nog hebt zal je zwaard beeldvullend groot worden en kun je met één klap het hele scherm leeg vegen. Door je zwaard te upgraden kan je hem langer en breder maken en meer kracht geven. Het voelt bijna alsof je de game gehackt hebt. Wordt je echter geraakt dan krimpt je zwaard naar zijn oorspronkelijke grote en komt de moeilijkheidsgraad van die oude dagen weer om de hoek kijken. Het enige nadeel aan je krachtige zwaard is dat hij al snel je secundaire wapens overschaduwt. Je komt er al gauw achter dat je die wapens alleen maar gebruikt wanneer je ze ook echt moet gebruiken. Ook de spreuken die je in je arsenaal krijgt zullen niet veel gebruikt worden, op een enkeling na.

Van plat naar 3D

Als er ook maar iets opvallend is aan 3D Dot Game Heroes, dan is het de presentatie wel. De gehele wereld van Dotnia is gemaakt uit blokken. Van het gras tot aan gebouwen tot aan gigantische bazen, werkelijk alles is gemaakt uit dezelfde blokken. Mede door wat indrukwekkende belichtingseffecten en schaduwen komt de game vaak toch nog realistisch over. De graphics zijn op zijn minst uniek en origineel te noemen en dat helpt zeker mee om 8-bit om te toveren naar 3D en toch de retro-look te behouden.

De muziek in 3D Dot Game Heroes is een mix van 8-bit geluidseffecten met hedendaagse composities. Ondanks dat veel geluidjes bekend in de oren zullen klinken, kent de game een solide repertoire aan soundtracks en weet de game ook hier de perfecte combinatie te vinden tussen nostalgie en vernieuwing.

Skins en mini-games

Voordat je het hoofd avontuur start zal je uit een aantal verschillende skins/avatars kunnen kiezen om mee te spelen. Het leukste is natuurlijk om je eigen personage te maken en dit kan met de uitgebreide editor. In de editor zal je een volledig eigen personage uit blokken kunnen opbouwen. Het vergt echter erg veel tijd om een mooi model uit de grond te stampen aangezien je elke positie zal moeten maken. Rechterbeen voor, linkerbeen voor, kistje openen, alles moet zelf gemaakt worden. De voldoening die het echter geeft om uiteindelijk met je eigen gemaakte avatar door de game heen te lopen is het werk meer dan waard. Het enige dat echt mist is een online functie om je avatar te delen en nieuwe te downloaden. Hier is wel een speciale site voor opgezet, maar een in-game functie had toch makkelijker geweest.

Naast de editor en het singleplayer verhaal zijn er nog een aantal mini-games aanwezig. Zo zal je een tower defense game en een alternatief op Arkanoid kunnen spelen. Ook is er een dash circuit waarbij je zo snel mogelijk een bepaald circuit moet afleggen met behulp van de dash boots die je bemachtigd in de game. Alle mini-games zijn goed uitgewerkt en vooral de tower defense game werkt ontzettend verslavend.

3D Dot Game Heroes is zeker niet de origineelste titel, maar is eerder puur gericht op een nostalgische ervaring en dat doet de game zeker goed. Van begin tot eind ademt deze game het 8-bit tijdperk in en uit. Samen met een originele presentatie, uitgebreide editor en verslavende mini-games is 3D Dot Game Heroes een fantastische hommage aan het verleden geworden. De game had misschien wat meer eigen persoonlijkheid gemogen en een online functie voor het delen van zelfgemaakte avatars ontbreekt, maar bijna elke gamer zal zich wel vermaken in het koninkrijk van Dotnia.

• Fantastische presentatie
  • Nostalgie ten top
  • Solide gameplay