Review: Overwatch – Overwatch is al enige tijd de zogeheten ‘talk of the day’ en de hype rondom de game is niet gedaald zelfs nu de game al ruim anderhalve week uit is. Je kunt daarmee wel zeggen dat de game wellicht aan alle verwachtingen heeft voldaan, ondanks dat de game al heel wat metamorfoses heeft ondergaan sinds het eerst een beta fase betrad. Als de enige CDTS (Character Driven Team Shooter) game die momenteel op de markt is voor PlayStation 4 heeft de game het rijk natuurlijk voor zichzelf, ondanks dat velen de game nog steeds vergelijken met Battleborn en zelfs linken aan de term MOBA, wat natuurlijk een ander genre op zich is. De focus ligt op teamplay en er is geen onverslaanbare manier om als ‘hard carry’ de game te winnen door individuele skill, met als moraal van het hele verhaal samen te werken om een bepaald doel te behalen. Het is een compleet ander slag game dan de algemene shooter waaronder Call of Duty en Battlefield vallen, een gat in de markt?
Liever unieke abilities dan Semtex of Claymores
Welkom in de wereld van Overwatch, een groep van momenteel 21 Heroes sterk die ieder op hun eigen wijze uniek zijn en op verscheidene manieren met elkaar synergie creëren. Naast dat Overwatch een game is waarin je lekker kan knallen, word je ook geïntroduceerd tot iets compleet nieuws: abilities. Dat is weer eens wat anders dan simpelweg een granaatje gooien. Alle Heroes in Overwatch hebben hun eigen bijzondere skillset, die kan variëren van teleporteren en tijd terugdraaien, naar een heuse aimbot en een allesverslindende draak. Er is veel mogelijk, maar je kunt deze niet constant gebruiken – je moet rekening houden met de ‘cooldowns’, een timer die bijhoudt hoe vaak je een skill kan gebruiken. Je beschikt altijd over twee ‘normale’ skills en één ‘Ultimate’ – een ultieme aanval die een erg lange cooldown heeft en langzaam oplaadt afhankelijk van hoe goed je speelt. Eenmaal opgeladen ontketen je op commando een verwoestende aanval die – wanneer goed getimed – het verschil tussen winnen of verliezen kan betekenen.
Tevens moet je rekening houden met de verschillende klassen in de game, in een standaard team van zes spelers is de meest gebalanceerde optie om twee offensieve, twee support, één tank en één healer te nemen. Afhankelijk van de vijandelijke team set-up, kun je je hier op aanpassen. Hoewel je in het begin natuurlijk niet weet waar je tegen speelt, zul je tijdens de game gewoon je Hero kunnen aanpassen. Een goede toevoeging om ervoor te zorgen dat je niet vast zit aan een verliezende opstelling. Legt je team te snel het loodje, overweeg dan gezamenlijk of het misschien beter is om een extra tank te nemen en een support of offensieve Hero daarvoor in te ruilen. Het kan ook uitmaken welke modus je speelt, aangezien sommige Heroes beter zijn op de aanvallende kant dan defensief of andersom. Momenteel is er nog geen manier om daadwerkelijk één specifieke modus te spelen, maar met een randomized playlist geeft Blizzard iedereen de kans om te wennen aan zowel de verschillende maps, modi en Heroes.
Houd niet teveel vast aan één Hero
Zoals we eerder in onze Special al aangaven, is het belangrijk om de vijand zoveel mogelijk te counteren. Sommige Heroes hebben geen specifieke counter, maar of jouw team het voordeel heeft door middel van team set-up kan heel veel uitmaken als je wilt winnen. Is er een vervelende Bastion die je steeds afschiet vanop een afstand, Deflect zijn turret kogels met Genji of counter die vervelende Genji met de stun van McCree’s flashbang. Het is in dit opzicht dus allesbehalve een generieke shooter zoals we die al zoveel hebben, waarbij je gewoon maar voor de headshot gaat om zoveel mogelijk schade aan te richten. Tegen sommige teams is het beter om bij elkaar te blijven, waarbij het in andere match-ups weer beter is om in kleine groepen te bewegen. Je moet alle mogelijkheden in gedachten houden, wat de game naast het standaard shooter en skill element ook nog eens een hoop tactiek meegeeft, een zeer welkome verrijking aan gameplay wat ons betreft.
Natuurlijk betekenen al die skills ook nog iets anders dan het behalen van kills of doelen die iets interessanter gemaakt worden, maar ook dat de mapping van alle knoppen ook een stukje moeilijker tot zijn recht komt. Dit is iets wat Blizzard op een enkele optie na (bijvoorbeeld het draaien van de muur van Mei) best goed heeft weten te doen. Aangezien bepaalde skills in snelle successie uitgevoerd moeten worden om efficiënt te zijn, en dit helaas niet altijd even goed mogelijk is met een controller, zul je de betere plays (goede uitvoering van een bepaalde troef) toch vaker op de PC terug zien. Natuurlijk niet heel vreemd, aangezien een toetsenbord en muis nu eenmaal meer opties bieden dan een controller met een beperkt aantal knoppen, maar toch iets wat meetelt als we gaan kijken naar de algehele uitvoering. Een geluk bij een ongeluk is wel dat Overwatch geen gebruik maakt van de beruchte ‘Double Jump’ die bij DOOM bijvoorbeeld richten tijdens het springen onmogelijk maakt. Eén schoonheidsfoutje werd wel evident toen er om een invite in de party werd gevraagd. “Press Y to accept, N to decline”? Die heb ik niet op mijn controller, Blizzard!
Matchmaking, connectivity en graphics
Tot dusver mogen we blij zijn met hoe stabiel Overwatch draait op de PS4. We bemerken dat de game, ondanks dat er veel kan gebeuren op het scherm tijdens teamgevechten, nagenoeg geen last heeft van framedrops. Als online-only game is de verbinding naar de server toe ook stabiel en is het vinden van een match gebeurt in een handomdraai. De matchmaking laat in een groep nogal eens te wensen over en weet spelers van verschillende skill levels regelmatig bij elkaar te plaatsen in een poging goed te balanceren, maar dit loopt vaker slecht af dan goed. Hier mag dus zeker nog wel aan gewerkt worden, maar Blizzard lijkt hiervan al op de hoogte te zijn en zoals bij alles is de ontwikkelaar constant bezig met balancing en het fixen van problemen. Ook weet Overwatch in verband met de gekozen cartoony stijl een groot gedeelte van haar schoonheid te behouden in de overdracht van PC naar PS4. Natuurlijk is de downgrade wel zichtbaar, maar het is lang niet zo erg als bij andere games het geval kan zijn.
Geen verhaalmodus, gemiste kans
Nagenoeg elke Blizzard game heeft wel een singleplayer of in ieder geval een manier om de lore vrij te spelen of op een andere manier te ervaren. Het uitbrengen van de verschillende video’s die een bepaald personage aan het licht brengen en een mooi, ontroerend, actievol (of natuurlijk al het voorgaande) verhaal weten te vertellen, laten ons snakken naar meer. De filmpjes waren enorm intens, volgeladen met ideeën voor een verhaalmodus, maar Blizzard besloot niet aan deze wens te voldoen. Een gemiste kans volgens mij, want het kan voor heel wat extra vermaak zorgen en nodigt ook een heel ander publiek uit om de game toch eens te proberen. Geloof het of niet, de singleplayer in een multiplayer game kan wel degelijk relevant zijn. Vooral als je personages zo vol zitten met levensechte emoties, zoals alleen Blizzard dat tot stand kan brengen.
Conclusie
Blizzard staat voor innovatie en ze hebben wel degelijk een goudmijntje gevonden als we het hebben over Overwatch. De game is van alle markten thuis en staat garant voor een goede teamshooter die meer te bieden heeft dan het behalen van kills. Sterker nog, je kunt aan het einde van de match niet eens zien wie er hoeveel kills gemaakt heeft, dat is namelijk niet de focus van de game. Dit stimuleert de teamplay die benodigd is om te winnen en Blizzard slaat hiermee de spijker op zijn kop. De Heroes zijn ook perfect afgestemd op elkaar in dat opzicht, wat het eindresultaat des te beter maakt. De game heeft hier en daar nog wat schoonheidsfoutjes, maar niets wat in de (nabije) toekomst niet gefixt kan/zal worden. Het nadeel van de PS4 versie is de ietwat ingewikkeldere skill mapping, welke gepaard gaat met het gebruik van een controller, die bepaalde Heroes minder rendabel maken door snelle of juist te langzame bewegingen. Ook lijkt de PlayStation community wat ‘lakser’ te zijn als het gaat om goed samenwerken en het juiste gebruik van Heroes en skills. Dit kan wellicht komen door de nieuwigheid van het 'genre' en zal hopelijk op termijn vervagen.
Pluspunten
- Grafisch mooie overdracht naar de PS4
- Super stabiele FPS
- Teamplay een must
- Midgame van Hero switchen
- Unieke skillsets voor Heroes
- Frisse kijk op shooter genre
- Heroes zijn erg gebalanceerd…
Minpunten
- …maar soms niet voor de PS4
- Ietwat ingewikkelde skill mapping
- Port schoonheidsfoutjes
- Geen singleplayer
- PS community speelt té kill-focused
8.0
60 euro 12 mp maps geen story dan een 8 ? Overhyped noem ik dit aleen maar omdat naam blizard er staat
@144.76.14.xxx: Er zijn mensen die meer dan 1000 euro uitgegeven hebben aan lol, die heeft ook geen story mode en maar 1 map.
Goede review en een eerlijk cijfer.
Vergeet niet de 21 heroes als content. Beter te vergelijken met de content van een streetfighter
Ik had een hogere review score verwacht. Zelf geef ik het een 9. Ik snap ook niet echt wat de reviewer bedoeld met sommige minpunten.
”…maar soms niet voor de PS4” Ik speel sinds de release van de game en heb eerder de closed beta op de PC gespeeld en beide versies spelen lekker weg. Waarom is de ps4 een minpunt? De controls zijn toch niet moeilijk? Het is wel moeilijk als je echt een hero wilt beheersen, dan moet je veel oefenen.
”PS community speelt té kill-focused” Hier heb je geen last van als je met een groep vrienden speelt. Het is logisch dat er minder goed samengewerkt wordt als je alleen gaat spelen en dan nog heb ik aardig wat situaties gehad waarin ik toch teams zie samenwerken met spelers die elkaar niet kennen.
”Ietwat ingewikkelde skill mapping” Weet niet wat de reviewer hier mee bedoeld, maar ik ben het eens dat er meer maps in mogen. De maps die er zijn, zijn goed.
Je kan zien dat ze zo ontworpen zijn om voor bepaalde hero’s een sluiproute te bieden en andere hero’s kunnen op die plekken perfect gebruik maken van hun langeafstandswapens.
Kortom goede review, ben het ermee eens dat er meer content mag komen, maar de gameplay en wat er nu is straalt kwaliteit uit. Hetzelfde cijfer als Battleborn kan ik alleen niet serieus nemen, maar ieder zijn mening.
top game!
Wat een saaie game en kinderachtige heroes en grafics, na 2 uurtjes spelen was ik er klaar mee.
60 euro voor zo weinig , ik geef de game een 6.
Battlefield 4 is voor nog steeds de beste multiplayer op de ps4.
Ik blijf bij Blizz’s Diablo III nogsteeds.
Overwatch is mn ding simpel niet.
@Zuko:
+1
Als teamplay een must pluspunt is en de PS community is te kill focused een minpunt dan is team play toch ook een minpunt?
1 ding is zeker blizzard ondersteund zijn games tot in de eeuwigheid
@144.76.14.xxx: Dan heb je er toch weinig van begrepen. Kwaliteit > kwantiteit.
sommige mappen kunnen ze wel een beetje aanpassen, zoals die anubis bijvoorbeeld, waar je maar 1 doorgang hebt. Als je een beetje team heb met 2 torrets ofzo win je altijd. Als je nog een doorgang heb om te flanken zou het iets eerlijker zijn.
Verder zijn er te weinig mappen en kan je de game modes niet kiezen, waardoor het snel eentonig wordt. Het is voor mij persoonlijk ook een beetje saai, omdat je alles al vrijgespeeld hebt. Je hebt niets meer om te unlocken behalve een paar outfits die niks toevoegen. Ik hoop dat ze het uitbreiden. Ik heb nu het gevoel of dat ik een veredelde demo aan net spelen ben.
Ben het wel eens met het cijfer 8, om nu al een 10 van de daken te schreeuwen zou zonde zijn want ik denk dat de game nog veel meer gaat groeien.
Het missen van een singleplayer zie ik overigens niet als een gemiste kans, denk dat het ook te maken heeft met het imago dat Blizzard wilt uitstralen met Overwatch. Het is gewoon een multiplayer klaar.
@Zuko: Het kan geen 9 zijn als je het objectief bekijkt. Ze bieden echt te weinig content aan voor 60,-. SFV kreeg een no-go en toch krijgt Overwatch een pass voor een bijzondere reden bij veel “critics”. Beiden bieden weinig content aan en levert free content in the future.
@86.80.179.xxx: Dan speelt je team niet met de juiste characters. Reinhardt zijn schild of Mei’s Icewall lost al veel op, daarnaast vlieg je er met Pharah en D.Va over de muur, of klim je er met Genji en Hanzo overheen. Reaper transporteer je ook zo achter de linies. Tracer is te rap voor de turrets om te locken en Widowmaker en Hanzo kunnen turrets uitschakelijk op grote afstand. Tevens kan je met een Genji de damage van turrets blocken en terugkaatsen. Er zijn zoveel mogelijkheden om daar wel achter de vijand te komen.
@144.76.14.xxx: klopt ik heb dit spel niet gehaald. Puur doordat het mp only is.@coristus: + 2
@144.76.14.xxx: 60 euro en alle aankomende DLC is gratis. Geen gespleten community zoals vele andere games wel doen!
Goede review alleen vind ik de minpunt PS community speelt té kill-focused niet eerlijk tegenover de game. Dat is een minpunt van de community en niet van de game.
60euro hier 60euro daar. Man..spel staat hier voor 40euro te koop!
@TKMike: Wat bedoel je precies met ze bieden te weinig content aan? Andere shooters bieden echt niet veel meer aan dan Overwatch.
@PantherIndeed: Ze hebben maar 3 modes in Overwatch. Welke 60bucks shooter heeft maar 3 modes? En srry hoor. Maar het gaat hier wel om een 9, dus ik wil geen mediocre shooter horen die een 6 scoren als vb.
@TKMike: Je kan een shooter wel 20 verschillende modus geven, maar dat zeg niks naar mijn mening. Er zit veel diversiteit in overwatch en er komt veel coördinatie bij kijken, en aspecten zoals balans spelen een grote rol. Ik ken niet veel shooters die dit nadoen.
Joepie
Zelf kijk ik naar de hoeveelheid tijd en lol ik heb voor mijn geld. Snap de opmerkingen over de beperkte content, maar dit is toch het spel wat ik elke keer weer aan het spelen ben. Heb genoeg spellen gekocht met veel meer content die ik veel minder mijn geld waard vond.
@92.108.165..xxx: klopt maarja er zijn ook nog anderen spellen uitgekom. Ik ben nu Dead Island aan het spelen. Als ik dan Overwatch zou halen ga ik hem amper spelen….
@TKMike: Kwantiteit – kwaliteit discussie.
Ik geef voor dit spel graag het dubbele uit dan voor CoD of battlefield. Veel meer plezier met het spelen van dit spel.
Ik speelde vroeger cs beta 1.7 op maar 1 enkele map (dust ftw).
Ik ga voor gameplay en daar is blizzard weer heer en meester in met deze game. Easy to learn, hard to master.
@31.149.217..xxx: Inderdaad, het gaat de laatste tijd wel erg vaak over de hoeveelheid content in een game, terwijl daarvan de helft geen snars aan is, zoals COD waar ze net zo goed de campaigns in kunnen schrappen. Als je een game met weinig content toch elke dag weer op start betekent het dat het gewoon een game met kwaliteit is, en dat is Overwatch wel degelijk.
@144.76.14.xxx: nee Activision.
Sinds Activision er is gaat het slecht met bliazzard
het is gewoon een goed spel ben die cod zat je hoef niet te spawnen of je bent dood heb ik met overwatch totaal niet gewoon je ding doen en lekker knallen of healen tuurlijk heb je soms iritatie als zon turent je kill d maar dat geef me juist de motievatie om me doel te halen daarom vind ik dit spel zo goed even me je reaper achter die bastion teleporten en die robot ze kop eraf knalen heerlijk
Ik vind dit persoonlijk een Copy van Team Fortress 2… Maar ze kunnen natuurlijk maar proberen. Overwatch zelf vind ik leuk in het begint, maar toch vind ik het eentonig worden… Geld niet waard. Mijn mening.
Ik snap de minpunten niet wat betreft het ps4 gedeelte!?
Je speelt de game toch op de ps4, waarom dan refereren naar de pc versie (die blijkbaar qua besturing beter toch zijn recht komt)
Zal wel, ik beleef d’r heel veel plezier aan
@PantherIndeed: Je snapt het volgens mij niet en volgens mij komt het maybe ook een beetje door hoeveel mensen Overwatch leuk vinden en meer subjectief gaan kijken ipv zo objectief mogelijk(Het blijft altijd een mening, dus kan nooit volledig objectief zijn natuurlijk, maar als een reviewer(vooral eentje waar veel mensen reviews lezen zoals PSX-Sense) moet je zo objectief mogelijk naar kijken).
Laat ik een vb nemen.
SFV biedt ook weinig content aan tijdens release. Zij voegen vervolgens story mode en anders contents toe doormiddel van free content. Hier heb je ook 2 verschillende groepen. Mensen die competitive SFV spelen hebben hier weinig last van, want zij spelen SFV om the gevarieerde characters beter te leren kennen. Andere groep haat SFV, omdat zij meer voor content spelen en er is nou eenmaal weinig content op release. Mensen die SFV leuk vinden geven vervolgens aan dat er meer content gaat komen, maar SFV haters bijv. zeggen dat ze het op release graag willen hebben, want aantal content is eenmaal mager.
Laten we nu even naar Overwatch kijken.
Overwatch doet precies hetzelfde als SFV. Ze leveren een game op met 3 gamemodes. Ranked mode komt vervolgens later, ook bieden zij content aan zoals SFV met free DLC’s. Toch praisen mensen Overwatch en alle cons maken blijkbaar niet veel uit. Sommige geven het zelfs een 10, terwijl ze cons weten.
Waarom maakt het veel uit bij 1 game en helemaal niks uit bij een andere game? Beide games zijn competitive. Enige verschil tussen deze 2 games is het genre. 1 is een fighting game met weinig content op release, maar een zeer gebalanceerde en gevarieerde characters op launch en andere is een shooter met weinig content op release, maar een zeer gebalanceerde en gevarieerde characters(Overwatch is balanced voor de mensen die zeiken dat het niet is. Probeer met andere characters te spelen. Bastion die veel wordt gehaat is echt simple om uitgeschakeld te worden met bijv. Snipers, Genji and Zenyata(Tracer eigenlijk ook als je weet hoe je met haar moet spelen tegen een Bastion).
Ik zie persoonlijk dat score van Overwatch ongeveer gelijk moet staan als die van SFV. SFV krijgt niet veel biased scores, Overwatch wel(kijk naar Metacritic. Veel te veel rare reacties met een score van 10 van “critics”). Angry Joe heeft ook laatste een review gepubliceerd en hij is ook mee eens dat mensen te snel over de cons van Overwatch heen kijken en heeft het zelfs een 7 gegeven.
Ik heb persoonlijk zelf ook een review geschreven en een 7 gegeven, waarvan 10 van 11 met mijn review eens zijn.
PS: Mijn spelling en grammatica is shit. Dus ik hoop dat je mijn comment begrijpt. Taal is iets dat ik nooit zou begrijpen(ben meer een math boy die uitzonderingen haat hehe).
@31.149.217..xxx: Wat jij zegt komt het op neer. Alleen contradict het wel met aantal haat dat SFV krijgt bijv. Ik zeg persoonlijk: simple games worden eerder gewaardeerd dan complex games. Kijk naar CoD vs CSGO. Iedereen kan zichzelf goed vinden in CoD en Overwatch. Jezelf superior voelen is eenmaal dat veel mensen leuk vinden. CSGO(ook een populair game maar minder dan CoD) en SFV(minder populair dan een Blizzard game) zijn complex games. Er zit een grote leercurve dat je enorm reward als je het eenmaal beheerst. Dus je gaat eenmaal vaak dood wanneer je nieuw bent in vergelijking met CoD en Overwatch, wat mensen minder leuk vinden.
basic spel staat voor 40 euro in de store , vrijwel geen verschil alleen paar skins extra bij de origins edition
@195.241.217.xxx: Je hebt niet altijd controle over de keuze van je team. Soms als niemand in je vriendenlijst aan het spelen is, ben je genoodzaakt om met anderen te spelen.
Mooie en strakke review Kim!
Voor nu is Overwatch het geld niet waar puur als ik kijk naar content, maar komt ook omdat ik nog andere games heb liggen die ik wil uitspelen. Andere kant is het ook weer zo dat je voor het geld wel veel speelplezier krijgt, want de game heeft een hoog fungehalte.
maar soms niet voor ps4???? heel apart dit.