Knipsel
Review: Overwatch – Overwatch is al enige tijd de zogeheten ‘talk of the day’ en de hype rondom de game is niet gedaald zelfs nu de game al ruim anderhalve week uit is. Je kunt daarmee wel zeggen dat de game wellicht aan alle verwachtingen heeft voldaan, ondanks dat de game al heel wat metamorfoses heeft ondergaan sinds het eerst een beta fase betrad. Als de enige CDTS (Character Driven Team Shooter) game die momenteel op de markt is voor PlayStation 4 heeft de game het rijk natuurlijk voor zichzelf, ondanks dat velen de game nog steeds vergelijken met Battleborn en zelfs linken aan de term MOBA, wat natuurlijk een ander genre op zich is. De focus ligt op teamplay en er is geen onverslaanbare manier om als ‘hard carry’ de game te winnen door individuele skill, met als moraal van het hele verhaal samen te werken om een bepaald doel te behalen. Het is een compleet ander slag game dan de algemene shooter waaronder Call of Duty en Battlefield vallen, een gat in de markt?

Liever unieke abilities dan Semtex of Claymores

Welkom in de wereld van Overwatch, een groep van momenteel 21 Heroes sterk die ieder op hun eigen wijze uniek zijn en op verscheidene manieren met elkaar synergie creëren. Naast dat Overwatch een game is waarin je lekker kan knallen, word je ook geïntroduceerd tot iets compleet nieuws: abilities. Dat is weer eens wat anders dan simpelweg een granaatje gooien. Alle Heroes in Overwatch hebben hun eigen bijzondere skillset, die kan variëren van teleporteren en tijd terugdraaien, naar een heuse aimbot en een allesverslindende draak. Er is veel mogelijk, maar je kunt deze niet constant gebruiken – je moet rekening houden met de ‘cooldowns’, een timer die bijhoudt hoe vaak je een skill kan gebruiken. Je beschikt altijd over twee ‘normale’ skills en één ‘Ultimate’ – een ultieme aanval die een erg lange cooldown heeft en langzaam oplaadt afhankelijk van hoe goed je speelt. Eenmaal opgeladen ontketen je op commando een verwoestende aanval die – wanneer goed getimed – het verschil tussen winnen of verliezen kan betekenen.

Overwatch1

Tevens moet je rekening houden met de verschillende klassen in de game, in een standaard team van zes spelers is de meest gebalanceerde optie om twee offensieve, twee support, één tank en één healer te nemen. Afhankelijk van de vijandelijke team set-up, kun je je hier op aanpassen. Hoewel je in het begin natuurlijk niet weet waar je tegen speelt, zul je tijdens de game gewoon je Hero kunnen aanpassen. Een goede toevoeging om ervoor te zorgen dat je niet vast zit aan een verliezende opstelling. Legt je team te snel het loodje, overweeg dan gezamenlijk of het misschien beter is om een extra tank te nemen en een support of offensieve Hero daarvoor in te ruilen. Het kan ook uitmaken welke modus je speelt, aangezien sommige Heroes beter zijn op de aanvallende kant dan defensief of andersom. Momenteel is er nog geen manier om daadwerkelijk één specifieke modus te spelen, maar met een randomized playlist geeft Blizzard iedereen de kans om te wennen aan zowel de verschillende maps, modi en Heroes.

Houd niet teveel vast aan één Hero

Zoals we eerder in onze Special al aangaven, is het belangrijk om de vijand zoveel mogelijk te counteren. Sommige Heroes hebben geen specifieke counter, maar of jouw team het voordeel heeft door middel van team set-up kan heel veel uitmaken als je wilt winnen. Is er een vervelende Bastion die je steeds afschiet vanop een afstand, Deflect zijn turret kogels met Genji of counter die vervelende Genji met de stun van McCree’s flashbang. Het is in dit opzicht dus allesbehalve een generieke shooter zoals we die al zoveel hebben, waarbij je gewoon maar voor de headshot gaat om zoveel mogelijk schade aan te richten. Tegen sommige teams is het beter om bij elkaar te blijven, waarbij het in andere match-ups weer beter is om in kleine groepen te bewegen. Je moet alle mogelijkheden in gedachten houden, wat de game naast het standaard shooter en skill element ook nog eens een hoop tactiek meegeeft, een zeer welkome verrijking aan gameplay wat ons betreft.

Overwatch2

Natuurlijk betekenen al die skills ook nog iets anders dan het behalen van kills of doelen die iets interessanter gemaakt worden, maar ook dat de mapping van alle knoppen ook een stukje moeilijker tot zijn recht komt. Dit is iets wat Blizzard op een enkele optie na (bijvoorbeeld het draaien van de muur van Mei) best goed heeft weten te doen. Aangezien bepaalde skills in snelle successie uitgevoerd moeten worden om efficiënt te zijn, en dit helaas niet altijd even goed mogelijk is met een controller, zul je de betere plays (goede uitvoering van een bepaalde troef) toch vaker op de PC terug zien. Natuurlijk niet heel vreemd, aangezien een toetsenbord en muis nu eenmaal meer opties bieden dan een controller met een beperkt aantal knoppen, maar toch iets wat meetelt als we gaan kijken naar de algehele uitvoering. Een geluk bij een ongeluk is wel dat Overwatch geen gebruik maakt van de beruchte ‘Double Jump’ die bij DOOM bijvoorbeeld richten tijdens het springen onmogelijk maakt. Eén schoonheidsfoutje werd wel evident toen er om een invite in de party werd gevraagd. “Press Y to accept, N to decline”? Die heb ik niet op mijn controller, Blizzard!

Matchmaking, connectivity en graphics

Tot dusver mogen we blij zijn met hoe stabiel Overwatch draait op de PS4. We bemerken dat de game, ondanks dat er veel kan gebeuren op het scherm tijdens teamgevechten, nagenoeg geen last heeft van framedrops. Als online-only game is de verbinding naar de server toe ook stabiel en is het vinden van een match gebeurt in een handomdraai. De matchmaking laat in een groep nogal eens te wensen over en weet spelers van verschillende skill levels regelmatig bij elkaar te plaatsen in een poging goed te balanceren, maar dit loopt vaker slecht af dan goed. Hier mag dus zeker nog wel aan gewerkt worden, maar Blizzard lijkt hiervan al op de hoogte te zijn en zoals bij alles is de ontwikkelaar constant bezig met balancing en het fixen van problemen. Ook weet Overwatch in verband met de gekozen cartoony stijl een groot gedeelte van haar schoonheid te behouden in de overdracht van PC naar PS4. Natuurlijk is de downgrade wel zichtbaar, maar het is lang niet zo erg als bij andere games het geval kan zijn.

Overwatch3

Geen verhaalmodus, gemiste kans

Nagenoeg elke Blizzard game heeft wel een singleplayer of in ieder geval een manier om de lore vrij te spelen of op een andere manier te ervaren. Het uitbrengen van de verschillende video’s die een bepaald personage aan het licht brengen en een mooi, ontroerend, actievol (of natuurlijk al het voorgaande) verhaal weten te vertellen, laten ons snakken naar meer. De filmpjes waren enorm intens, volgeladen met ideeën voor een verhaalmodus, maar Blizzard besloot niet aan deze wens te voldoen. Een gemiste kans volgens mij, want het kan voor heel wat extra vermaak zorgen en nodigt ook een heel ander publiek uit om de game toch eens te proberen. Geloof het of niet, de singleplayer in een multiplayer game kan wel degelijk relevant zijn. Vooral als je personages zo vol zitten met levensechte emoties, zoals alleen Blizzard dat tot stand kan brengen.

Blizzard staat voor innovatie en ze hebben wel degelijk een goudmijntje gevonden als we het hebben over Overwatch. De game is van alle markten thuis en staat garant voor een goede teamshooter die meer te bieden heeft dan het behalen van kills. Sterker nog, je kunt aan het einde van de match niet eens zien wie er hoeveel kills gemaakt heeft, dat is namelijk niet de focus van de game. Dit stimuleert de teamplay die benodigd is om te winnen en Blizzard slaat hiermee de spijker op zijn kop. De Heroes zijn ook perfect afgestemd op elkaar in dat opzicht, wat het eindresultaat des te beter maakt. De game heeft hier en daar nog wat schoonheidsfoutjes, maar niets wat in de (nabije) toekomst niet gefixt kan/zal worden. Het nadeel van de PS4 versie is de ietwat ingewikkeldere skill mapping, welke gepaard gaat met het gebruik van een controller, die bepaalde Heroes minder rendabel maken door snelle of juist te langzame bewegingen. Ook lijkt de PlayStation community wat ‘lakser’ te zijn als het gaat om goed samenwerken en het juiste gebruik van Heroes en skills. Dit kan wellicht komen door de nieuwigheid van het 'genre' en zal hopelijk op termijn vervagen.

• Grafisch mooie overdracht naar de PS4
  • Super stabiele FPS
  • Teamplay een must