gran-turismo-3

Eerder kon je al lezen dat Gran Turismo Sport geen dynamisch weer zal bevatten, wat inhoudt dat het weer tijdens races altijd hetzelfde zal blijven. Kazunori Yamauchi heeft nu echter iets meer informatie gegeven over de dynamiek tijdens races en wat de redenen van bepaalde keuzes zijn.

Zo meldt hij dat er sowieso tijdens de races geen enkele transities plaats zullen vinden wat betreft het weer noch het tijdstip van de race. Begin je dus op een schemerig moment een lange race? Dan zal dit, ongeacht hoe lang de race duurt, ook altijd zo blijven. Het wordt dus niet ineens nacht en bij races in de ochtend komt niet na verloop van de tijd de zon op. Voor het weer betekent dit dat wanneer jij zonnig kiest, het zonnig blijft en bij motregen klaart het niet ineens op en het gaat ook niet harder regenen.

Het gebrek aan transities is verrassend, maar volgens Yamauchi zorgt dit ervoor dat de framerate hoog en stabiel kan blijven in de game. Ze houden immers extra rekenkracht over door vooraf de gebruiker of AI in te laten stellen wat de condities zijn van de race.

“We opted to not have the transitions in the race this time in order to raise the framerate and the quality of the image *during* the race. So the user will be able to set that before they enter the race. So you’ll still be able to have night races, morning, races at dawn, dusk, and so on.”

Hij benadrukt dat je nog steeds de keuze hebt om in de nacht te rijden, in de ochtend of schemeravond, maar dat deze keuzes wel gedurende de race vast blijven staan.

Framerate en resolutie zijn natuurlijk ontzettend belangrijk om simulatie tot een succes te maken en daar ligt bij Polyphony Digital dan ook de huidige focus. Gran Turismo Sport gaat dan ook voor een resolutie van 1080p met een framerate van 60 frames per seconde.