SherlockH
In gesprek met Yevheniia Sydorenko over Sherlock Holmes: The Devil’s Daughter – Afgelopen week kregen we de kans om alvast even met Sherlock Holmes: The Devil’s Daughter aan de slag te gaan en onze bevindingen met de game lees je in onze eerder gepubliceerde preview. Met nog een klein weekje te gaan tot de release publiceren we vandaag een artikel naar aanleiding van een gesprek dat we hadden met Yevheniia Sydorenko, 3D artist bij Frogwares, over deze nieuwe Sherlock Holmes game. Zij vertelde meer over de features en mogelijkheden in deze aankomende detective om nog maar eens te benadrukken dat de game uitgebreider en grootser is dan voorheen.

Meer dynamisch

KnipselEén van de zaken die we al opmerkten tijdens het spelen was dat de game best veel dynamiek kent. De gameplay is namelijk behoorlijk gevarieerd en dat zit hem in het gegeven dat de game niet per se alleen maar een detective is. Yevheniia vertelde namelijk dat de game geschaard mag worden onder ‘investigation adventure’, waarbij een 50/50 verdeling van toepassing is. Ja, je zult veel moeten onderzoeken, maar voor de afwisseling krijg je ook allerlei adventure elementen. Nu is dat een vrij breed begrip, maar waar het op neerkomt, is dat je veel meer vrijheid hebt, meer gameplay elementen treft (zoals platformen), enzovoort.

Daarnaast heeft men de game nog meer persoonlijk proberen te maken door onder andere quick time events toe te voegen die een effect hebben op de gameplay. Nu trad Yevheniia niet heel erg in details om de verrassing te bewaren, maar deze persoonlijke benadering hangt samen met meer intensieve gameplay en natuurlijk morele beslissingen die je zult moeten maken naar aanleiding van de ontwikkeling van een zaak. Deze zaken worden in vijf losse verhalen aan je gepresenteerd, maar Yevheniia benadrukte wel dat deze op een bepaalde manier aan elkaar verbonden zijn.

Dat is niet het enige, want er is ook nog een rode draad door de game heen die het overkoepelende verhaal voorstelt en dat staat weer in verbinding met een eerdere game. De vorige game was natuurlijk Crimes & Punishments, maar volgens Yevheniia staat die game eigenlijk buitenspel. Het is namelijk The Testament of Sherlock Holmes die wel enige connectie heeft met dit nieuwe deel. Ook dat wilde ze verder niet nader toelichten, wat op zich logisch is, want bij spoilen is niemand gebaat. Desalniettemin heeft Frogwares ervoor gekozen om een interessante connectie te maken, waardoor het Sherlock Holmes universum op verhaalvertelling best wel compleet moet aanvoelen.

Meer vrijheid en mogelijkheden

Een andere interessante verbetering is iets wat we tevens aanstipten in onze preview, namelijk dat de omgevingen veel groter zijn. Vol trots vertelde Yevheniia dat het mogelijk is om van Baker Street naar Schotland Yard te lopen. En terwijl ze hier direct aan toevoegde dat het geen open wereld is, is het wel een game met veel vrijheid en mogelijkheden, waardoor het allemaal veel breder en grootser aanvoelt. Door de meer dynamische benadering van deze game heeft men meer mogelijkheden kunnen implementeren en dat resulteert dus in nieuwe features, een breder speelgebied en meer.

Sommige features zijn voor deze game volledig nieuw, maar in grote lijnen zijn veel aspecten herkenbaar. De nuance is volgens Yevheniia echter dat deze bekende features aangepast en gemodificeerd zijn om zo meer dynamiek aan de gameplay toe te voegen. Als voorbeeld gaf ze de ‘Character Observation’ feature, waarbij je multipe choice suggesties krijgt over wat er is gebeurd. Je kan hier natuurlijk falen en dan heb je minder aanwijzingen om het gehele verhaal te reconstrueren. Doe je het goed, dan ben je beter op weg in het avontuur.

Nu maakt dat de game niet per se veel moeilijker, maar het voegt wel een element van uitdaging aan de game toe. Als je eenmaal een keuze hebt gemaakt, dan kan je ook niet meer terug en zul je het hier mee moeten doen. Als je dan continu verkeerde keuzes maakt, is het afronden van de zaak natuurlijk lastiger en een gevolg hiervan is dat je uiteindelijk de verkeerde kan beschuldigen. Maar ook daarover moeten we ons niet teveel zorgen maken, zei Yevheniia, want je krijgt na elke zaak de gelegenheid om deze opnieuw te spelen.

Door zaken opnieuw te spelen, kan je andere keuzes maken en eventueel ook een andere als schuldige aanwijzen, en dat kan dus ook weer enig effect hebben op het verdere verloop van de game. Zoals al aangegeven zijn de vijf zaken immers met elkaar verbonden. Gelijk voegde Yevheniia hier nog aan toe dat de game twee moeilijkheidsgraden kent. De eerste is de meest gebruikelijke, maar als je zelf voor meer uitdaging bent, kan je overstappen op een hogere moeilijkheidsgraad. Met deze instelling krijg je bijvoorbeeld minder hulp bij het vinden van aanwijzingen en kan je dus sneller fouten maken. Het is hierbij zaak om extra goed op te letten en logisch na te denken.

De moeilijkheidsgraad zal zich aanpassen met betrekking tot alle andere features in de game en is dus ideaal voor de echte speurneus. De game duurt op zichzelf ongeveer 20 uur, maar deze hogere moeilijkheidsgraad kan dit nog wel enigszins oprekken. Aan de andere kant is de game ook niet per se heel erg moeilijk, dus als je een beetje vlot bent, kan je het sneller uitspelen. Desalniettemin tracht Frogwares je wel een groot avontuur voor te schotelen, wat keer op keer zowel benadrukt als duidelijk werd naar aanleiding van de speelsessie en presentatie.

Daarmee sloten we ons gesprek met Yevheniia af en het is voor nu vooral uitkijken naar de release. Of de game echt grote stappen maakt ten opzichte van eerdere delen, lijkt vooralsnog zo te zijn, maar uiteindelijk zal de review het definitieve oordeel geven over het resultaat dat Frogwares met deze nieuwe game geboekt heeft.