Titanfall2Logo
Gespeeld: Titanfall 2 – Het was een conflict tussen een aantal medewerkers van Infinity Ward en Activision dat ervoor zorgde dat de studio Respawn Entertainment ontstond. De eerste game die door deze studio werd afgeleverd was Titanfall, welke niet verscheen op de PlayStation 4. Niet te lang na de release kwamen er al geruchten naar boven dat de sequel wel naar Sony´s console zou komen. Uiteindelijk gaf Vince Zampella van Respawn Entertainment later aan dat dit inderdaad het geval zou zijn. In oktober en een week voor Battlefield 1 (!) komt Titanfall 2 uit. Vlak voor de E3 tijdens EA Play konden we voor het eerst in een Titan stappen en dat was puur vermaak van het begin tot het einde van de hands-on sessie. Waarom dat zo was, gaan we je nu met veel plezier vertellen.

Vlotte en strakke besturing

Ja, voor ons was het de eerste echte kennismaking met de serie en vandaar dat we ook in deze preview niet terugkijken naar de minpunten van het eerste deel. Hier weten we wel wat van af, maar aangezien we dit niet zelf hebben ervaren, behandelen we puur hetgeen we hebben gespeeld. Wat ons gelijk opviel toen we de game gingen spelen was het hoge pick-up-and-play gehalte. De game is zeer toegankelijk als je games als (inderdaad) Call of Duty hebt gespeeld. De besturing verschilt niet veel, maar toch moeten we zeggen dat het rennen via de muren net wat vlotter, sneller en prettiger werkt. De game wekt namelijk direct de indruk dat je zo zonder problemen van de ene kant naar de andere kant van de map kan komen zonder enige belemmeringen. Daarnaast kenmerkt de game zich in haar eigen stijl, wat deels te wijten is aan het leveldesign en natuurlijk de Titans.

Titanfall2Logo

Piloten hebben elk een eigen set aan wapens en gadgets

In Titanfall 2 zul je een zestal Titans vrij kunnen spelen die allemaal een eigen set van wapens en vaardigheden hebben. Hetzelfde kan gezegd worden van de piloten, want deze hebben ieder een eigen loadout qua wapens, anti-Titan wapens en gadgets. In de multiplayer demo die we konden spelen waren drie piloten beschikbaar. Zo was er de Front Rifleman, Hard Tracker en Counter Sniper. De eerste heeft een standaard aanvalsgeweer bij zich en een granaatwerper als anti-Titan wapen. Beiden werkten netjes, maar vooral de vaardigheid van deze piloot is erg handig. Deze vaardigheid is namelijk een grappling hook, waarmee deze soldaat zich zeer snel kan verplaatsen en waar hij tevens vijanden mee naar zich toe kan trekken. De gameplay was in de speelbare demo erg vlot en verticaal, en met de bekende actie erbij merkten we dat mobiliteit een zeer belangrijke rol speelt in de game.

De Hard Tracker heeft, zoals de naam al doet vermoeden, een gadget (Pulse Blade) waarmee je vijanden door een muur heen kan zien, wat dus hun locatie verraadt. Deze draagt verder een soort energiewapen bij zich, welke je niet hoeft te herladen, maar welke wel te heet kan worden. De Counter Sniper heeft een wapen waarmee je twee kills tegelijkertijd kan maken en tevens een gadget om de tegenstander in de maling te nemen. Deze kan namelijk een Holo Pilot activeren, welke exact lijkt op de piloot die je bedient. Ideaal om aan een Titan te ontsnappen, zoals we zelf hebben gemerkt. De twee laatstgenoemde soldaten hebben beiden vanzelfsprekend ook nog een anti-Titan wapen en zo knalden we geregeld met de rakettenwerper van de Counter Sniper wat Titans kapot. Zo heeft elke klasse dus een eigen wapen en vaardigheden die vrij gebalanceerd aanvoelden.

Titanfall2Logo

Variatie in speelstijl van de Titans

Elke klasse was in de demo leuk om te gebruiken en binnen een mum van tijd hadden we ze onder controle. Met de twee Titans die we konden laten droppen in de map was het echter een ander verhaal, want deze vereisten namelijk veel meer gewenning. Bij de Titans zie je ook duidelijke verschillen, zoals dat de ene echt een tank is en de ander er net tussenin. Die laatste was Ion, waarbij laserwapens de boventoon voeren. De raketwerper waarover deze Titan beschikt, is al een soort laser, maar deze heeft ook nog een zeer sterke aanval die je moet opbouwen door kills te maken. Dit heet de zogenaamde ‘Core-ability’ en bij Ion is dat een driedelige laser, welke enorm veel schade aanricht bij andere Titans en constant afgevuurd kan worden vanuit de torso van de Titan. Ion is daarbij ook vrij wendbaar en zo was het mogelijk om ons snel van straat naar straat te verplaatsen.

De andere speelbare Titan was Scorch, wat echt een tank is. Deze is vrij lomp om te besturen en is vooral bedoeld om kleinere doelen, zoals infanterie aan te vallen. Althans, die indruk liet Scorch op ons achter, want andere Titans slopen ging met deze Titan vrij lastig. De reden hiervoor is dat Scorch veel met vuur doet. Hij kan een vlammenzee creëren door gascontainers in de map te plaatsen en deze vervolgens in de brand te steken. Zijn kenmerkende vaardigheid is verder dat hij op de grond kan slaan met twee vuisten om een vlammengolf te veroorzaken. Toch best wel een andere manier van spelen dus en daar doelden we dan ook op met gewenning in de gameplay. Desalniettemin geeft het besturen van een Titan je wel een machtig gevoel en de besturing werkt als een zonnetje zodra je het doorhebt. In de uiteindelijke game zullen er meer variaties zijn in Titans, uiteenlopend van smalle en wendbare Titans tot grove, zware krachtpatsers.

Titanfall2Logo

AI en graphics nog niet heel denderend

De modus die we speelden stelde niet veel voor en helaas was het nogal chaotisch, waardoor het overzicht op het verloop van de strijd wat moeizaam ging. We moesten punten verzamelen door bepaalde door AI gestuurde Titans en grondtroepen te doden. De Titans dachten nog wel een beetje na over waar ze liepen en gingen wel eens op lastig te bereiken locaties staan, maar de AI gestuurde grondtroepen, Grunts en Spectres, lopen als een kip zonder kop en zijn simpelweg kanonnenvoer. Aan de ene kant heb je hierdoor wat om tussendoor af te schieten om zo sneller punten op te bouwen zodat je je Titan kan vrijspelen. Aan de andere kant komt hier ook gelijk een nadeel bij kijken, namelijk dat de map bezaait is met vijanden, waardoor de ietwat kleine map (Boomtown) te druk is om echt een overzicht te hebben.

Hoewel het ervoor zorgde dat we volop konden blijven knallen, wat overigens erg vermakelijk is, vragen we ons toch een beetje af of de toevoeging van door AI gestuurde soldaten de juiste is. Zonder deze vrij hersenloze doelwitten lijkt het ons namelijk al druk genoeg met overal piloten en Titans die met elkaar in gevecht zijn. Verder zag de game er grafisch vrij ondermaats uit in vergelijking met andere games die we op de beurs en bij EA zagen. Het is niet meteen een lelijke game (het draaide trouwens op een stabiele 60 frames per seconde), maar toch hadden we wel iets meer verwacht. De animaties van de Titans ogen overigens verzorgd en hetzelfde kan gezegd worden voor allerlei effecten van de wapens, maar tegelijkertijd zagen we een hoop grafische glitches en allerlei knulligheden. Men heeft nog wel wat tijd om dat te fixen, maar we verwachten eerlijk gezegd niet dat hier nog veel aan gedaan zal worden. Om positief te sluiten: we mogen niet klagen over de stijl van de game, want die is zeer fraai te noemen.

Titanfall2Logo

Voorlopige conclusie

Onze eerste kennismaking was afgezien van de ietwat tegenvallende graphics en gebrek aan overzicht op het slagveld toch erg geslaagd te noemen. Na het eerste potje wilden we nog een keer spelen en daarna nogmaals. Dit komt vooral doordat het gewoonweg erg lekker speelt. De game heeft een bepaalde flow, waardoor het je uitnodigt om elke keer nieuwe dingen te proberen. Daarbij laten de Titans zich ondanks hun logheid erg prettig besturen en zodra je in zo’n mech zit bekruipt je het gevoel dat je de hele wereld aan kan. Maar, door de anti-Titan wapens die andere spelers hebben ben je niet per se overpowerd, wat dus voor de juiste balans zorgt. In dat kader kan de multiplayer met de nodige afronding erg gaaf worden, maar waar we nu nog meer benieuwd naar zijn is de singleplayer. Wellicht krijgen we die tijdens de Gamescom te zien.