Column: De aantrekkingskracht van virtual reality – Zo’n anderhalf jaar geleden kreeg ik plotseling voor twee maanden een Oculus Rift Development Kit versie twee in mijn bezit voor een schoolproject. Voor mij was dit destijds mijn eerste ervaring met virtual reality, maar na een weekje priegelen had ik de ins en outs wel weer gezien. Grafisch was het speelgoed in mijn ogen nog niet hoogstaand en lang niet alles draaide even soepel. Goed, het feit dat deze Oculus Rift was aangesloten op mijn Macbookje uit 2011 zal ongetwijfeld invloed hebben gehad op deze eerste ervaring, maar dat terzijde. De eerste indruk is nou eenmaal vaak de overtreffende indruk die je lang in je hersenpannetje opslaat.
In de periode dat ik aan het experimenteren was met deze Oculus Rift, was Sony achter de schermen al druk bezig met de ontwikkeling van de zogenaamde ‘Project Morpheus’, vandaag de dag beter bekend als de PlayStation VR. Bij de aankondiging van deze virtual reality gadget voor de PlayStation 4 was ik zeer enthousiast, maar na mijn eerder genoemde ervaring met de Oculus Rift verdween mijn interesse voor Sony’s nieuwste gadget steeds een beetje meer.
Voor mij ging er een lange periode overheen waarin ik eigenlijk geen aandacht meer schonk aan deze nieuwe gadget, maar deze periode kwam afgelopen week tijdens de E3 ten einde. Zoals in het video-item van Roel & Lennard afgelopen week omtrent PlayStation VR duidelijk werd, is Lennard een jaar geleden al 180 graden in de goede richting gedraaid en ook Roel was vrij positief over de mogelijkheden van dit nieuwe speeltje. Daarnaast zijn er enkele zeer toffe trailers verschenen voor PS VR games (o.a. Robinson: The Journey, Batman VR & Star Wars Battlefront VR) die mijn hartje toch sneller lieten kloppen. Ik wil ook zo’n virtual reality bril. En wel nu.
Zelf ben ik al jaren een console gamer en heb ik deze manier van gamen altijd prima gevonden, maar dankzij de persconferentie van Sony afgelopen maandagnacht ben ik mij toch neer gaan leggen bij de toekomst. Als klein jochie zag ik ooit Spy Kids 3D in de bioscoop, een film waarbij de hoofdpersonages letterlijk in een game werden gezogen en ze zelf door de game konden lopen en dingen konden voelen. Destijds was de discussie die toen op de basisschool werd gevoerd over hoe ‘vet cool’ het wel niet zou zijn wanneer dit echt zou kunnen, maar deze toekomst lijkt nu toch akelig dichtbij te komen.
De enige vraag die mij en wellicht vele anderen nog rest: is de PS4 zelf krachtig genoeg om PlayStation VR te ondersteunen? Of worden we langzaam met zijn allen richting de geüpgradede PlayStation 4 Neo toegestuurd in de toekomst? Nou is er afgelopen donderdag wel een bericht vanuit Sony naar buiten gekomen dat je je geen zorgen hoeft te maken over deze ervaring met het ‘oude’ model, maar in hoeverre nemen wij straks genoegen met een ervaring die Sony kortweg samenvat als ‘prima’. Er hangt nou eenmaal wel een prijskaartje van 400 euro aan dit nieuwe speeltje.
We komen net uit een week waarin ontzettend veel informatie is vrijgekomen over PlayStation VR en vele andere Sony gerelateerde zaken, dus mijn mening is compleet gebaseerd op dezelfde informatie als die jullie momenteel hebben ontvangen. Dankzij deze overvloed aan informatie ben ik wel geïntrigeerd geraakt door dit hebbedingetje en ik kijk dan ook reikhalzend uit naar de Gamescom en Tokyo Game Show, die beiden in de komende maanden worden georganiseerd.
ik ben erg benieuwd hoe dit in de praktijk gaat zijn, heb als brildrager even de samsung gear Vr opgehad om een beetje een idee te krijgen , benieuwd hoe dit aanvoelt met een playstation ,
Misschien mindere graphics maar ik denk dat het totale belevingsplaatje en de dingen die het doet me je hersenen de doorslag geven, voor de een denk ik positief en de ander kan er misschien niet tegen.. we gaan het zien ,hopelijk komen er gauw demo pods !
Ik weet het niet, heb het wel is geprobeerd en heb een gear vr maar heb al snel last van motionsickness
Ik ben nog steeds sceptisch. Met snoeren aan mijn hoofd ontspannen een spelletje spelen zie ik voorlopig niet gebeuren… dan blijft het bij proberen en daar vind ik 400 euro te veel geld voor. Ik wacht wel… voorlopig vermaak ik mijzelf zonder VR.
Het lijkt me wel tof dat VR maar ik zie mezelf niet met zo’n enorm ding op mn kop in de kamer zitten, volledig afgesloten van mijn dochtertje en vriendin…ik vind het A-sociale aspect ervan dus echt een grote belemmering. Tourlijk; avonds als iedereen in zn mandje ligt dan kan ik spelen, maar ik denk dat ik dat ding dan eigenlijk veel vaker op mn kop heb…twijfel twijfel twijfel
Ik zit echt niet te wachten op vr. Haald de avontuur en emotie uit gamen.
@31.161.185.xxx: Je hoeft toch geen bril op te houden, je kan de vr toch gewoon afstemmen op je ogen.
@JaHe: Ja inderdaad is 400 euro voor een 1080p VR bril veel te duur. Mijn nieuwe 25inc 1440p met 1,07 biljoen kleuren pro-monitor koste nog 100 euro minder. Als ik naar mijn 1080p 27inc monitor kijk zie ik al duidelijk de pixels. Vraag me af hoe dit zal zij bij de VR.
@83.84.55..xxx: hoe dan???
@83.84.55..xxx: eerder het tegendeel?
Vind het een mooie stap naar de toekomst. En de eerste stap naar de nerve gear. Ik denk dat we binnen 15 jaar omdat de technologie steeds sneller veranderd we allemaal op ons bed liggen met een bril op opweg naar een andere wereld. En dat we ons eigen lichaam gewoon zelf kunnen besturen en controllers overbodig zijn geworden.
@77.248.180..xxx: En een copy van jezelf die je bestuurt met je hersenen, gaat naar het werk terwijl jij dik ligt te worden op je bed.
Klinkt allemaal als een film.
Ik zou nu wel eens van officiële kant willen horen of mijn ge-pre orderde PSVR op mijn huige console net zo goed draait als op de PS4 “Neo” en wat de specs. zijn van deze “Neo”.
Als dat onduidelijk blijft voor de release van de PSVR neem ik geen risico en cancel ik mijn pre-order en wacht ik nog wel een jaartje.
Straks kan ik er ook nog een nieuwe PS4 bij kopen en daar heb ik dit jaar het geld niet voor over en een halve PSVR betaal ik geen 400 euro voor, dan wacht ik wel totdat mijn huidige PS4 aan vervanging toe is.