Column: De aantrekkingskracht van virtual reality – Zo’n anderhalf jaar geleden kreeg ik plotseling voor twee maanden een Oculus Rift Development Kit versie twee in mijn bezit voor een schoolproject. Voor mij was dit destijds mijn eerste ervaring met virtual reality, maar na een weekje priegelen had ik de ins en outs wel weer gezien. Grafisch was het speelgoed in mijn ogen nog niet hoogstaand en lang niet alles draaide even soepel. Goed, het feit dat deze Oculus Rift was aangesloten op mijn Macbookje uit 2011 zal ongetwijfeld invloed hebben gehad op deze eerste ervaring, maar dat terzijde. De eerste indruk is nou eenmaal vaak de overtreffende indruk die je lang in je hersenpannetje opslaat.

In de periode dat ik aan het experimenteren was met deze Oculus Rift, was Sony achter de schermen al druk bezig met de ontwikkeling van de zogenaamde ‘Project Morpheus’, vandaag de dag beter bekend als de PlayStation VR. Bij de aankondiging van deze virtual reality gadget voor de PlayStation 4 was ik zeer enthousiast, maar na mijn eerder genoemde ervaring met de Oculus Rift verdween mijn interesse voor Sony’s nieuwste gadget steeds een beetje meer.

Voor mij ging er een lange periode overheen waarin ik eigenlijk geen aandacht meer schonk aan deze nieuwe gadget, maar deze periode kwam afgelopen week tijdens de E3 ten einde. Zoals in het video-item van Roel & Lennard afgelopen week omtrent PlayStation VR duidelijk werd, is Lennard een jaar geleden al 180 graden in de goede richting gedraaid en ook Roel was vrij positief over de mogelijkheden van dit nieuwe speeltje. Daarnaast zijn er enkele zeer toffe trailers verschenen voor PS VR games (o.a. Robinson: The Journey, Batman VR & Star Wars Battlefront VR) die mijn hartje toch sneller lieten kloppen. Ik wil ook zo’n virtual reality bril. En wel nu.

Zelf ben ik al jaren een console gamer en heb ik deze manier van gamen altijd prima gevonden, maar dankzij de persconferentie van Sony afgelopen maandagnacht ben ik mij toch neer gaan leggen bij de toekomst. Als klein jochie zag ik ooit Spy Kids 3D in de bioscoop, een film waarbij de hoofdpersonages letterlijk in een game werden gezogen en ze zelf door de game konden lopen en dingen konden voelen. Destijds was de discussie die toen op de basisschool werd gevoerd over hoe ‘vet cool’ het wel niet zou zijn wanneer dit echt zou kunnen, maar deze toekomst lijkt nu toch akelig dichtbij te komen.

De enige vraag die mij en wellicht vele anderen nog rest: is de PS4 zelf krachtig genoeg om PlayStation VR te ondersteunen? Of worden we langzaam met zijn allen richting de geüpgradede PlayStation 4 Neo toegestuurd in de toekomst? Nou is er afgelopen donderdag wel een bericht vanuit Sony naar buiten gekomen dat je je geen zorgen hoeft te maken over deze ervaring met het ‘oude’ model, maar in hoeverre nemen wij straks genoegen met een ervaring die Sony kortweg samenvat als ‘prima’. Er hangt nou eenmaal wel een prijskaartje van 400 euro aan dit nieuwe speeltje.

We komen net uit een week waarin ontzettend veel informatie is vrijgekomen over PlayStation VR en vele andere Sony gerelateerde zaken, dus mijn mening is compleet gebaseerd op dezelfde informatie als die jullie momenteel hebben ontvangen. Dankzij deze overvloed aan informatie ben ik wel geïntrigeerd geraakt door dit hebbedingetje en ik kijk dan ook reikhalzend uit naar de Gamescom en Tokyo Game Show, die beiden in de komende maanden worden georganiseerd.