Days Gone, de nieuwe PlayStation 4 exclusive van Sony Bend, was één van de grootste verrassingen van Sony’s E3 persconferentie. De game werd door middel van een prachtige trailer aangekondigd en vervolgens werden er ook een aantal interessante details over de game bekendgemaakt. Gamereactor had de kans om Darren Chisum van Sony Bend te interviewen en hierbij ging het voornamelijk over hoe de studio de kracht van de PlayStation 4 benut bij de game.

Chisum legde uit dat Sony Bend een groot deel van de kracht van de PlayStation 4 (in combinatie met de Unreal Engine) gebruikt om zoveel mogelijk NPC’s tegelijkertijd in beeld te krijgen. Hiermee doelde hij op de Freakers, de zombie-achtige wezens die je in Days Gone tegenkomt. De Freakers zijn er niet alleen in grote aantallen, maar zijn ook nog eens heel intelligent. Ze hebben namelijk hun eigen AI en strategie.

Ze zullen er dan ook alles aan doen om jou als speler te pakken te krijgen en daarom weidde Chisum ook nog even uit over hoe spelers ervoor kunnen vluchten. In Days Gone zal je namelijk een hoop dingen in de omgeving vinden die je kunnen helpen te ontsnappen aan de Freakers. Denk bijvoorbeeld aan het versperren van de weg door voorwerpen voor de wezens te gooien. Spelers zijn volledig vrij in het kiezen van een route wanneer ze willen ontsnappen aan de Freakers en dat resulteert er dus in dat verschillende spelers ook verschillende uitkomsten hebben bij bepaalde segmenten in de game.

“We’ve dug deep into the power of the PlayStation 4 and the Unreal Engine, and done a lot of customised work. We’re really pushing the boundaries of how many NPCs we can get on screen at once.