WD2-5

Gespeeld: Horizon: Zero Dawn – Meer dan 15 jaar geleden werd Guerrilla Games opgericht en sindsdien heeft de in Amsterdam gevestigde studio een zestal games afgeleverd. De laatste, Killzone: Shadow Fall, verscheen in 2013 en wat al de geproduceerde titels gemeen hebben, is dat ze in hetzelfde genre vallen, namelijk dat van first person shooter. Vijf jaar geleden besloot de studio dat ze aan een nieuw IP wilde beginnen en na veel ideeën, concepten en prototypes werd Horizon: Zero Dawn vorig jaar op de E3 aangekondigd. Een totaal nieuw avontuur voor Guerrilla Games, aangezien het een open wereld action-RPG betreft. We konden in Los Angeles voor het eerst hands-on met de game en we zijn erg onder de indruk van het potentieel.

Toekomst vol machines

De wereld van Horizon: Zero Dawn speelt zich 1000 jaar in de toekomst af, waarin de mensheid niet meer het superieure ras is, maar ruimte heeft gemaakt voor machines die de dienst uitmaken. Dankzij technologische vindingen weet de mens echter wel raad met de situatie als het om overleven gaat, maar het hoofdpersonage Aloy wil graag meer. Ze is benieuwd naar het verleden en de geschiedenis van de mensheid. De drang naar het onderzoeken is groot bij haar, maar veel meer dan dat wilde Guerrilla nog niet kwijt. Pas bij de release begin volgend jaar zullen we haar echte beweegreden ontdekken waarom ze haar stam achterlaat en op avontuur uit trekt. En een avontuur zal het zeker worden, want de wereld van de game zal volgens de ontwikkelaar gevarieerd en erg uitdagend aanvoelen.

horizon zero dawn 7

De machinale inwoners ofwel robots zullen voor voldoende uitdaging moeten zorgen en om ze aan te kunnen moet je de wereld onderzoeken. Als we de studio moeten geloven zal alles wat je kan zien in Horizon: Zero Dawn bereikbaar moeten zijn. Je zult bergen, jungle, woestijn, toendra en meer verkennen om zo meer te leren over het verleden, maar ook om er achter te komen hoe de Aarde er nu voor staat. Niet alleen leer je op deze wijze meer over het verhaal via quests, maar ook is het van belang dat je dan allerlei materialen verzamelt. Hiermee kun je vervolgens allemaal items maken, zoals we dat kennen van de meeste RPG’s. Je zult materiaal vinden waarmee je vallen kunt maken, handige items voor je tochten kunt craften, maar ook munitie voor je wapens is essentieel.

Gebruik je hele arsenaal

Aloy kan verschillende wapens hanteren, zoals een speer waarmee ze mêlee aanvallen kan uitvoeren evenals dat ze in stilte middels stealth een robot kan benaderen om deze geruisloos uit te schakelen. Je kunt er echter ook voor kiezen om deze te hacken als je level daar hoog genoeg voor is. Per level speel je namelijk allerlei nieuwe vaardigheden vrij, waarvan het hacken van de robots er één is. Daarnaast hanteert ze nog meer wapens, zoals een geavanceerde boog en katapult, waarmee ze speciale munitie kan afvuren. Het systeem wat je in Horizon: Zero Dawn hebt kun je zien als het kennen van de zwakke kanten van de vijand en deze zo goed mogelijk benutten. Zo kun je er namelijk met de ‘Focus Scan’ achter komen waar een robot niet tegen kan. Als dit bijvoorbeeld vuur is, dan kan je je boog gebruiken om een pijl af te vuren die in brand staat, om zo de robot te verbranden waar je dan weer voordeel uit haalt.

horizon zero dawn 9

De Watchers zijn in Horizon: Zero Dawn de wat snelle en behendige robots en als zwak punt hebben zij een punt bij hun hoofd zitten. Tijdens onze hands-on sessie zagen we dit duidelijk naar voren komen na het scannen. Met de Ropecaster – wat een soort harpoen is – knoopten we een Watcher vast aan de grond en terwijl deze vast aan de grond was gepind en probeerde los te komen, schoten we snel een pijl op het zwakke punt. Het gevecht was hierdoor meteen afgelopen waardoor we onze loot konden verzamelen. In deze korte demo was het ook nog mogelijk om een Broadhead te overmeesteren om hier vervolgens een rit op te maken. Deze keer benaderden we de robot in stealth via het gewas en al snel stonden we vlakbij de Broadhead. Met een prik van Aloy´s speer ging die neer waarna we een override (hack) konden uitvoeren om zo het geval te bestijgen.

Gameplay voelt goed aan

De Broadhead is daarbij op termijn ook inzetbaar, want na het afstappen was een fluitsignaal voldoende om deze robot weer op te roepen. Nadat deze dan arriveert spring je weer op z’n rug om jezelf zo sneller te kunnen verplaatsen. Ideaal dus om de grote wereld van de game te verkennen en dit gaf ons gelijk zekerheid op nette animaties en degelijke gameplay. Tijdens de persconferentie werden we namelijk erg benieuwd naar hoe het zou spelen, want de animaties oogde op het eerste gezicht redelijk lomp. De korte demo die we konden spelen bewees echter het tegendeel. Ja, het kan allemaal nog steeds iets vlotter, maar desondanks speelt en bestuurt het geheel prima. Hetzelfde geldt voor het rennen en het schieten met de boog, het oogde allemaal lomper dan dat het in werkelijkheid is. Klein verbeterpuntje is echter nog het schieten vanaf de Broadhead, want dat is aanzienlijk lastiger. Echt zorgen maken doen we overigens niet, want Guerrilla heeft nog voldoende tijd om te polijsten alvorens de game verschijnt.

horizon zero dawn 2

Het gave aan de gameplay van Horizon: Zero Dawn is dat je een bepaalde vrijheid krijgt om situaties te benaderen. Zo kun je dus met stealth te werk gaan en via het gras robots afmaken of hacken, maar je kunt er ook voor kiezen om alles wat je hebt qua wapens in te zetten. Pin robots vast met de Ropecaster en richt op de zwakke punten nadat je ze gescanned hebt of knal er meteen op los met je pijlen en gebruik je speer om ze van dichtbij te raken. Hoe hoger je in level stijgt, hoe meer je tot je beschikking krijgt qua wapentuig en vaardigheden. Hier tegenover staat wel dat de robots ook steeds moeilijker worden om te verslaan, maar dat is een logische ontwikkeling in de game. De eerste robots die je tegenkomt vereisen niet zoveel tactiek zo lijkt het, maar later zul je meerdere stappen moeten doorlopen om als overlevende uit de strijd te komen.

In stappen robots verslaan

De grotere en sterkere robots zijn namelijk niet zo gemakkelijk vast te pinnen aan de grond en zullen meerdere bewegingen kennen om je aan te vallen en hunzelf te verdedigen. Denk bijvoorbeeld aan het roteren van het lichaam, springen en voorwerpen oppakken om naar Aloy te gooien. Door de Focus Scan kun je al zien wat een robot kan en op basis van deze informatie kun je jouw tactiek bepalen. Soms zul je delen van een robot eerst moeten zien te verwijderen alvorens je überhaupt bij het zwakke punt kunt komen. De gevechten met de robots moeten door dit aspect afwisselend blijven en elke confrontatie zou hierdoor uniek moeten zijn, aldus Guerrilla Games. Verder hebben de robots ook nog een eigen rol in de wereld en hoef je niet eens altijd met ze te vechten. Je kan namelijk ook loot (vracht) die sommige robots met zich meedragen stelen en vluchten op een Broadhead als je geen trek hebt in een confrontatie.

horizon zero dawn 6

Het materiaal wat je vindt is van cruciaal belang in de game, omdat je zo je wapens en kleding kunt verbeteren. De wereld zit vol met loot dat je via robots kan bemachtigen, maar ook op andere manieren. Denk hierbij aan het trekken van planten uit de grond die ook zo weer hun eigen nut kunnen hebben. De wapens en kleding zijn in bepaalde gradaties verdeeld, zoals common, rare en hoger. De wapens kunnen dus elementaire eigenschappen hebben, zoals vuur en stroom (om te verlammen), maar ook de kleding zal dit bevatten. Zo kan een stuk kleding meer bescherming bieden tegen gif of inkomende voorwerpen met de juiste upgrades. Deze kan je weer ontwikkelen middels de loot die je zult vinden en daardoor zal je gemotiveerd worden om de wereld te onderzoeken. Bovendien krijg je via quests ook allerlei beloningen die eveneens handig ingezet kunnen worden om Aloy te verbeteren.

Voorlopige conclusie

Audiovisueel is Horizon: Zero Dawn erg fraai te noemen, want de wereld zit vol met details. Het bewegende gras, het haar van Aloy dat mooi beweegt door de wind en de overtuigende robots zijn allerlei aspecten van de visuele kracht van de game. De wereld oogt hierbij erg interessant en vraagt erom om verkend te worden. Hierbij voelt de gameplay erg lekker aan wat veel variatie moet brengen door de verschillende vormen van benadering die je kan hanteren. Wat hier aan bijdraagt is het arsenaal van zowel futuristische als prehistorische wapens, welke op verschillende manieren inzetbaar zijn. Daar komt nog eens bij dat de game werkt volgens een traditioneel actie-RPG systeem dat bij verhaal vertelling diepgang krijgt door verschillende keuzes die je in conversaties kan maken. Dit zijn allerlei onderdelen die aan deze titel behoorlijk veel potentieel meegeven en dat geeft voldoende reden tot het concluderen dat Guerrilla Games zeer goed op weg is om een erg sterke actie-RPG neer te zetten.