maxresdefault1

In actie gezien: Deus Ex: Mankind Divided – Het is al bijna vijf jaar geleden dat Deus Ex: Human Revolution uitkwam. Eidos Montreal en Square Enix brachten de serie weer tot leven en de game was toen zeer geslaagd op een aantal punten na. In augustus zal het langverwachte en nieuwe deel, Deus Ex: Mankind Divided, verkrijgbaar zijn en dan zal het verhaal van hoofdpersonage Adam Jensen verder worden vertelt. Op de E3 zagen we een presentatie, welke nogmaals liet zien dat er stappen zijn gezet in de juiste richting. De game lijkt de lat hoger te leggen als het gaat om gameplay, graphics, sfeer en personages en we kunnen nu al niet wachten op de uiteindelijke versie. De ontwikkelaars achter de titel lijken wederom weer op sublieme wijze stealth gameplay en de bijbehorende features te combineren, waardoor je als speler veel mogelijkheden zal hebben. De presentatie die we zagen smaakte daarom definitief naar meer.

De wereld is er nog slechter aan toe

In het laatste deel, Human Revolution, was al duidelijk te zien dat de samenleving op de wereld achteruit ging. De spanningen liepen op en er was al wat afkeer te zien richting mensen met augmentations. Dit is voor het nieuwe deel de rode draad van het verhaal. De afkeer is ontzettend gegroeid en er is zelfs een soort van oorlog aan de gang. Na een bomaanslag in Praag is er stront aan de knikker en de controle die er al was op mensen met kunstmatige en helpende lichaamsdelen, is hierdoor flink toegenomen. Vanaf dat punt start voor jou en dus Adam Jensen het verhaal. Het hele concept met de maatschappelijke druk en ontwikkelingen is erg interessant en kan zeker voor een fraai hoofdverhaal zorgen. Daarnaast zal de game ook zijmissies bevatten die het nodige zullen verklaren over wat er allemaal is gebeurd.

screen 5

Wat we zelf hebben gezien op de beursstand van Square Enix was de eerste missie na de aanval in Praag, waarbij Adam Jensen wat klappen heeft gekregen. Zo was een deel van zijn augmentations niet functioneel. Na wat conversaties met wat personages zagen we hoe Adam door zijn appartement liep. Zoals in het vorige deel is er weer veel interactie mogelijk met voorwerpen in de wereld, maar dit is nu nog verder uitgebreid. Alles is optioneel en aan de speler is het de keuze of je alles wilt weten qua lore of niet. Uiteindelijk werd duidelijk dat Adam erop uit moest trekken om zijn augmentations te laten repareren. Hiervoor moest hij naar een partner die hem kon helpen, alleen zat diegene in een lastige situatie en verstopt in zijn werkplaats.

Visueel indrukwekkend

Toen het hoofdpersonage de straat opliep viel meteen op hoe gaaf de wereld oogt op grafisch vlak. In de straten van Praag zijn overal details te zien, zoals straatvuil en nette strakke omgevingstextures, maar ook hier was weer de scheiding te zien tussen de gewone mensen en de mensen met aanpassingen. Zo was er een speciale ingang te zien voor beide partijen. Het deed ons denken aan de tijd dat rassen nog werden gescheiden onder zwart en wit. Verder viel op dat de studio achter de game niet alleen kiest voor futuristisch ogende omgevingen, zoals we dat gewend zijn uit het vorige deel, maar ook kiest voor het gebruiken van het oude centrum van Praag. Maar hierbij heeft dit gedeelte nog steeds wel die typische Deus Ex vibe door bepaalde accenten.

screen 6

Bij het spelen van deze missie kun je kiezen hoe je deze gaat benaderen, maar zelfs ook hoe je bij de locatie komt waar de missie zich grotendeels afspeelt. Zo kun je tijdens deze missie kiezen om via de straat te gaan wat we bij deze demonstratie zagen, maar je kunt ook via de metro gaan of eventueel zelfs in de nacht als je dat prettiger vindt. Keuze was altijd al een belangrijk onderdeel en dit lijkt alleen maar verder uitgebreid te worden in dit nieuwe deel. Het kiezen van een bepaalde route kan op het vlak van gameplay verschillende situaties opleveren, zoals dat er in de metro meer controle is door agenten wat dus moeilijker kan zijn, maar wel weer andere voordelen kan brengen. In dit geval zagen we Adam echter gewoon via de straten gaan en ook daar kreeg hij weer met keuzes te maken.

Keuzes nog uitgebreider

Ook op de straten zijn namelijk agenten aanwezig die controles uitvoeren en zodoende werd Adam dus op zijn papieren gecontroleerd. Hierbij kun je ervoor kiezen om een gesprek aan te gaan met de agent om hem om te kopen of om zelfs een sidequest te bemachtigen, zodat je toegang krijgt tot het volgende gebied. De agent overhoop knallen is hierbij ook weer een optie, keuze genoeg dus. Eenmaal aangekomen bij de locatie waar de missie echt zou beginnen werd getoond hoe men de routes en benaderingen van confrontaties heeft uitgebreid. De gameplay moet verticaler worden en vandaar dat je het nu vaker hogerop kunt zoeken. Dit is natuurlijk wel afhankelijk van de vrijgespeelde augmentations die je hebt, want als je op dit vlak meer spendeert aan vaardigheden voor combat, dan zal je qua verticaliteit bijvoorbeeld minder opties hebben.

screen 2

Zonder al te veel upgrades lijkt Adam Jensen alsnog vrij kundig als het gaat om het gebruiken van de omgeving en om via sluiproutes op de locatie te komen. Via een lift en wat balkons zagen we namelijk dat je als speler vrij gemakkelijk ergens op kan klimmen. Qua gameplay oogde dit zeer vloeiend en eigenlijk alles wat in bereik lijkt te zijn is dan ook daadwerkelijk bereikbaar. Het hacken van computers en deuren was in het laatste deel een belangrijk aspect van de gameplay en dit keert ook nu weer terug. Hier lijken wel wat aanpassingen in te zijn verricht waardoor het een stuk uitdagender zal zijn, omdat de puzzels tijdens het hacken een stuk complexer ogen. Hierbij hebben de augmentations wederom invloed, want ook voor het hacken kan je nieuwe upgrades vrijspelen. Maar wat duidelijk is, is dat het hacken sowieso lastiger is geworden en meer tactiek vereist.

Door het gebruik van verschillende sluiproutes kun je dus weer via stealth confrontaties vermijden en zo zagen we hoe Adam uiteindelijk bij zijn doel uitkwam. Net zoals in het vorige deel kan je de augmentations afstemmen op jouw speelstijl. Geniet je veelal van stealth, dan richt je de augmentations daarop. Meer van de actie? Dan specialiseer je Adam daarin, waardoor het sowieso de moeite waard lijkt om de game op meerdere manieren uit te spelen. Als speler krijg je opnieuw erg veel vrijheid en dat is verder toegenomen, waardoor het voor fans van het eerste deel erg interessant wordt. Juist daarom zijn we zo enthousiast over de game, want je kan zelf variatie in de gameplay aanbrengen door je of te richten op een bepaalde skill (stealth, actie etc) of dit gewoon weer te combineren. Liever de ene missie in stealth spelen en in de ander de Rambo uithangen? Geen enkel probleem, de game laat je er volledig vrij in.

screen 3

Schietwerk lijkt verbeterd

Wat ons tevens opviel is dat de normale shootouts een stuk beter lijken te zijn dan voorheen. In Deus Ex: Human Revolution voelde het schieten vrij log aan en een beetje alsof de game er niet voor was gemaakt. Nu lijkt het erop dat de makers meer aandacht hebben besteed aan dit punt, waardoor het schieten een betere ervaring zal zijn. De stealth gameplay lijkt doordat je veel cover kunt zoeken en meerdere routes tot je beschikking hebt sowieso wel in orde te zijn, maar gelukkig heeft de actie met de wapens ook een stap vooruit gemaakt. Toch kunnen we niet ontkennen dat we de indruk hebben dat het stiekem besluipen van vijanden net wat meer voldoening zal geven. Als je hiervoor kiest heb je wederom de mogelijkheid om vijanden knock-out te slaan of de vijanden met de Nanoblades een enkeltje hiernamaals te bezorgen. Hierbij wordt enigszins grof geweld niet geschuwd en dat past in het rauwe karakter van de game.

Richting het einde van de demonstratie zagen we hoe Adam volledig in stealth de vijanden uitschakelde met behulp van zijn augmentations. Dit moest hij doen om een partner – die zich binnenin een boekenwinkel bevond – te helpen. Hier kwam tevens het menu van de augmentations voorbij, waarin alle mogelijke opties zijn opgenomen. Degene die de demo speelde koos hier voor Smart Vision, Nanoblades en Glass-Shield Cloaking. Met de eerste vaardigheid kan Adam door de muren heen kijken en zo bepalen hoeveel vijanden er zijn, maar ook welke wapens de vijanden bij zich dragen en welke munitie ze gebruiken. Dit levert dus enige inzicht op de mogelijkheden van de juiste tactiek inzetten en het bepalen van welke aanpak en route hierbij het meest verstandige is. De Nanoblades zijn in deze stealth aanpak erg praktisch, want Adam kan daarmee immers geruisloos vijanden uitschakelen.

DXMD_4

De Glass-Shield Cloaking kwam in combinatie met de Nanoblades erg van pas, want hierdoor werd Adam tijdens de demo kortstondig onzichtbaar. Dit is natuurlijk ideaal om een vijand te besluipen en stilletjes uit te schakelen. Ook kan je er voor kiezen om de vijand gewoon compleet te negeren, het is helemaal aan jou. Als speler krijg je hierin overigens verschillende mogelijkheden. Dat richt zich niet alleen op de augmentations, want zoals al meerdere malen aangegeven, heb je ook de keuze om verschillende routes te bewandelen. En als je dan voor de actievolle aanpak kiest, dan is bijvoorbeeld de augmentation ‘Typhoon’ weer handig, want hiermee kan je snel meerdere vijanden tegelijkertijd uitschakelen door een storm van kogels vanuit Adam’s lichaam af te vuren. De actie is in elke situatie prachtig vormgeven en dan te bedenken dat we slechts een fractie van de mogelijkheden hebben benoemd.

Voorlopige conclusie

De presentatie die we te zien kregen met de missie in de boekenwinkel toonde precies aan hoe veelzijdig je als speler kunt zijn in Deus Ex: Mankind Divided. Je kunt zowel voor stealth als het offensief kiezen en hierbij je eigen pad bepalen. Het concept van de vele keuzes uit het vorige deel lijkt op een mooie wijze verder te zijn ontwikkeld wat nieuwe mogelijkheden lijkt te bieden. Je hebt dus meerdere opties op het vlak van gameplay en waarin je Adam gaat specialiseren. Audiovisueel maakte de game verder een sterke indruk, want de wereld zit vol met details en sfeer. Het verhaal is in deze erg interessant, omdat er een nieuwe soort ‘apartheid’ is ontstaan tussen twee bevolkingsgroepen. Dat alles maakt dit tot een game die over alle ingrediënten beschikt om naar onze mening een erg sterke titel te worden. Helaas moeten we nog wachten tot augustus…