Ubisoft heeft de afgelopen jaren veel kritiek gekregen op vergelijkbare elementen die in bijna alle games terug te zien waren. Zo diende je in Assassin’s Creed torens te beklimmen om nieuwe gebieden vrij te spelen, hetzelfde kwam terug in Far Cry en ook Watch_Dogs bevatte dit aspect.
In elke titel was het contextueel passend, maar dat neemt niet weg dat het wel erg veel op elkaar leek. Die kritieken zijn ook bij Ubisoft aangekomen, want Watch_Dogs 2 zal geen dergelijk element bevatten, de progressie in de game is namelijk gebaseerd op je in-game populariteit.
Naargelang je acties krijg je meer volgers en je dient er steeds meer te verzamelen al wil je nieuwe grote operaties kunnen uitvoeren. Om meer volgers te krijgen ben je genoodzaakt om de wereld te verkennen en allerlei secundaire zaken te doen, zodat je verder kunt met progressie boeken, zo vertelde Jonathan Morin aan Eurogamer.
“Players start with a few followers in [hacker group] DedSec but pretty soon you realise you’re going to need more if you want to pull off big operations. So you start free-roaming,”
“Every time you get followers, it’s like you’re unlocking the DedSec hivemind. You’re also unlocking new knowledge, new operations, new co-op missions. And then organically you hit those end-game milestones.”
Het is zelfs mogelijk om bijna alles vrij te spelen zonder je echt daadwerkelijk in het verhaal te storten. Buiten het verhaal om zijn er namelijk bijzonder veel dingen te doen die weer nieuwe coöp- en zijmissies unlocken. Om het verhaal daadwerkelijk uit te spelen zul je drie belangrijke punten moeten bereiken, maar los van dat kan je alles vrijspelen en bereiken via free-roaming.
“You can barely touch the story. You have many different operations which give you followers, which guide your progression.”
“but mathematically you can unlock everything else through co-op or free-roam”
Mooi zo en jammer…
Vond die mini puzzels wel grappig!
Deed me denken aan Assassins Creed.
Aan de andere kant was het ook een pain in the ass omdat je bij elke wijk eerst de tower moest hacken wilde je activiteiten kunnen doen in de wijk
Eigenlijk helemaal niet erg dat dit eruit is,
hoop wel dat je op een andere manier bepaalde dingen moet ontgrendelen
om iets te kunnen doen.
ik had er geen problemen mee, vond dat leuk om te doen.
Kortom, Ubisoft heeft nu een nieuwe manier gevonden. Dit zal ook mega vaak herhaald worden. Net als The Division, daar doe je ook veel hetzelfde. Dropping verdedigen, waterdruk herstellen, waterdruk, water, water, water, water
Het was ook niet erg, maar ik zelf vind het erg dat ze in de Ubisoft games die ik gespeeld heb dit kopieerden.
Far cry
AC
Watch Dogs
@Sony:
Zo kan je haast iedere game analyseren en dan doe je in iedere game steeds hetzelfde trucje.
Bij assassin’s creed stoorde het niet … want kvind het altijd leuk om er af te duiken… maar bij far cry en watch dog was het er over!
@Nol: Zoals trucjes met Water 🙂
@Nol: Ja klopt. Uiteindelijk heeft alles een eentoon. Net zoals die meid op je “profiel foto”. Google staat vol met en zonder die eentoon. Zitten mooie verassingen onder die eentoon trouwens 🙂 Maar jij zal vast een vent zijn die daar alles van af weet 😉
Ik ben daar blij mee. Bij FarCry, AC e.d. alle keren hetzelfde doen verveelde mij. Watchdogs 1 maar heel even gespeeld, maar ook daar irriteerde het.
Nu koop ik deze game sowieso niet, maar ik vind dit wel een goede keuze. Die torens beklimmen is prima in Assassin’s Creed, waar klimmen een belangrijk onderdeel van de game is. In andere games is het gewoon irritant. Ik heb Far Cry 4 niet eens uitgespeeld vanwege die torens..
@A Gamer:
In far cry 4 was het juist leuk, gewoon helicopter pakken en erheen vliegen