width=

Gespeeld: Ghost Recon: Wildlands – De bekende serie van Tom Clancy heeft door de jaren heen als het om de games gaat veel gezichten gehad. Van stealth gameplay met de Amerikanen tegen de Russen tot futuristische soldaten. Met het nieuwe deel, welke volgend jaar moet verschijnen, gaat Ubisoft weer een nieuwe richting op. Ditmaal gaan de Ghosts de strijd aan met de producenten van drugs en moeten ze de verantwoordelijken aanpakken. We konden op de E3 voor het eerst aan de slag met de game en speelden in coöp een volledige missie, waarbij de basis van de gameplay naar voren kwam. Het was zonder meer vermakelijk om te spelen, maar het maakte verder nog niet echt veel indruk.

De drugskartels heersen

In Ghost Recon: Wildlands zijn het de beheerders van de drugskartels die de dienst uitmaken, want het Santa Blanca kartel heeft Bolivia en de inwoners stevig in haar greep. Jij kan in je eentje of met drie andere vrienden verdeeld over verschillende hoofd- en zijmissies de stoelpoten onder het kartel vandaan zagen. De opzet wat betreft gameplay is zoals we dat kennen uit de vorige delen, want het is nog steeds een third person shooter, maar opvallend genoeg ontbrak een systeem waarbij je dekking kunt zoeken. In de meest recente delen maakte dit altijd onderdeel uit van de gameplay, maar nu kun je alleen gaan liggen, hurken of staan achter objecten. Er is geen knop meer waarmee je vlug in cover duikt, iets waar de makers dus duidelijk vanaf zijn gestapt.

screen 4

Afijn, je zult dus in een variatie van missies de drugsbazen het leven zuur gaan maken. Je zult doelen moeten uitschakelen, personen moeten ondervragen, informatie moeten verzamelen, drugslabs ontmantelen en meer. Of hier voldoende afwisseling in aanwezig zal zijn kunnen we nu nog niet zeggen, maar je hebt in ieder geval wel een ontiegelijk grote wereld om in rond te reizen. Ubisoft lijkt wel heel Bolivia op een kleinere schaal nagebouwd te hebben met daarbij de diverse afwisselende locaties. Je zult het ene moment stiekem door de jungle sluipen om vervolgens later met een crossmotor de uitgestrekte grond van de woestijn om te ploegen. De omgevingen beloven zeer afwisselend te zijn wat invloed kan hebben op de missies.

Afspraken maken over de tactiek en samen uitvoeren

De Ghosts zijn in dit nieuwe deel zeer mobiel en als speler zul je gebruik kunnen maken van motoren, auto’s, helikopters en meer. Dit zagen we ook terug in onze hands-on sessie waarin we iemand moesten ondervragen. De missie met de naam San Mateo speelden we met z’n vieren en bij elke situatie werden twee duo’s gevormd. Allereerst moesten we dus iemand ondervragen, welke meer informatie had over een belangrijke pion van het Santa Blanca kartel. Het was het eerste onderdeel van de tweeluik in de missie, die over een groot gebied was verspreid. Het idee achter het samenspel in Ghost Recon: Wildlands is dat je als team een tactiek kunt bedenken en deze vervolgens ook daadwerkelijk kan uitvoeren.

width=

Dit deden we dus met de drie andere spelers in de demo. Het team koos positie bij een grote schuur waar leden van het kartel zich bevonden alsook het doelwit dat we moesten ondervragen. Je kunt er dan allemaal op af stormen en als een stel wilden gaan knallen, maar zo gaan Ghosts natuurlijk niet te werk. Je beoordeelt als een echt team elke situatie en zo deden we dat ook hier. We maakten afspraken over wie welk doelwit zou uitschakelen, zodat er geen onschuldige slachtoffers zouden vallen waarbij we tevens zo snel en stil mogelijk het doelwit te pakken konden krijgen. Na het uitschakelen van meeste vijanden ging het doelwit er plots snel vandoor. Hier zagen we voor het eerst de mobiliteit die je hebt als Ghost, want het ene duo ging met een SUV achter het doelwit aan terwijl de derde speler op de motor stapte en de laatste Ghost koos voor de helikopter.

Third-person, maar ook first-person

Even later ontstond bij een tankstation een shoot-out en zo kregen we gelijk ook een voorproefje van hoe de game speelt in hectische situaties. Zo is de besturing bij het snipen prima en hieruit kwam naar voren waarom een cover systeem niet handig is. Bij het richten zie je het beeld alleen door het vizier, waarbij de rest wegvalt. Je beleeft deze actie vanuit een first-person perspectief terwijl alle andere actie, zoals het lopen, rijden en schieten met andere wapens weer in een third-person perspectief getoond wordt. Bij het schieten kijk je dan immers gewoon over de loop van je wapen. Desalniettemin is het even wennen als je schakelt tussen third- en first-person, maar belangrijk is dat het erg vlot en soepel werkt, waardoor een belangrijk element van de gameplay in ieder geval in orde is.

width=

Het verplaatsen van de Ghosts komt vrij dicht overeen met wat je wellicht kent uit een andere game van Ubisoft, The Division, maar dan zonder het al genoemde coversysteem. Na een flink en kort vuurgevecht bij het tankstation waar we afrekenden met versterkingen, hadden we het doelwit te pakken en kon de ondervraging beginnen. Met deze geoefende soldaten duurde het echter niet lang alvorens we de benodigde informatie kregen, maar daarmee was de kous nog niet af. Op dat moment begon het tweede stuk van deze missie, want de juiste informatie stond namelijk op een laptop die zich bevond in een kamp vol met kartelleden. Wederom reizen dus en ditmaal pakte iedereen de helikopter en hoewel het vliegen op zichzelf niet zo boeiend was, gaf het wel een goede indruk van hoe groot de map van de game zal zijn.

Bolivia is groot

De map is werkelijk massaal te noemen en er werd ons verteld dat alles wat we konden zien ook echt toegankelijk zal zijn zodra de game uit is. Vervolgens kregen we de mogelijkheid om even uit te zoomen op de map in het hoofdmenu en dat was het moment dat we toch wel even onze ogen uitkeken. De speelwereld is echt enorm en we hebben nu al zin om elke hoek te gaan verkennen met welk voertuig dan ook. Uiteindelijk moet er voldoende content aanwezig zijn om je te motiveren om overal heen te gaan. Goed, na deze actie waren we aangekomen op de locatie waar de laptop te vinden was en hier vervolgden we onze gecoördineerde aanpak met betrekking tot de aanval. Op dit moment kwam het duo aspect weer naar voren, want het ene duo ging van bovenaf te werk, terwijl het andere duo de omgeving ging verkennen om zo niet tegen verrassingen aan te lopen.

screen 4

Al snel werden we gespot nadat we een aantal vijanden hadden afgeknald en daarbij hadden we het alarm – waarmee versterkingen ingeschakeld kunnen worden – niet geneutraliseerd. Gelukkig konden we redelijk vlot iedereen omleggen en kwam de mêlee aanval, welke je van zeer dichtbij logischerwijs kunt uitvoeren, hier goed van pas. Hierbij zie je een fraaie animatie waarbij je in een hoog tempo ziet hoe een Ghost een tegenstander uitschakelt. Na een vermakelijke shoot-out wist het ene tweetal de belangrijke informatie uit de laptop te halen, terwijl het andere duo voor dekking zorgde. Tevens wisten we wat de volgende stap zou zijn in het slopen van het Santa Blanca kartel, maar helaas was daar het moment dat de speelbare demo stopte.

Voorlopige conclusie

De serie gaat als we kijken naar de gameplay weer terug naar de roots waarbij een coversysteem ontbreekt en je veel tactiek moet gebruiken om een aanval tot een succes te maken. Hierbij vergeten we bijna de drone te vermelden. Deze kun je eropuit sturen om de omgeving te verkennen en vijanden te spotten voor je teamgenoten. Teamplay is in coöp dus zeker van belang, maar het was vooral erg vermakelijk om het met een team te spelen. Je kunt de rollen verdelen en als echte specialisten de klussen opknappen. Daarna kun je na een geslaagde missie vrolijk de helikopter in stappen om van het landschap van Bolivia te genieten. Ghost Recon: Wildlands beviel qua besturing en opzet zeker wel, maar verder is het niet heel erg origineel. Ubisoft heeft echter nog voldoende tijd om de game bij te schaven en de game net wat meer inhoud te geven, zodat het wat interessanter gaat worden. Onze interesse is er, maar het is nog net niet genoeg.