Gespeeld: Tom Clancy’s Ghost Recon: Wildlands

width=

Gespeeld: Ghost Recon: Wildlands – De bekende serie van Tom Clancy heeft door de jaren heen als het om de games gaat veel gezichten gehad. Van stealth gameplay met de Amerikanen tegen de Russen tot futuristische soldaten. Met het nieuwe deel, welke volgend jaar moet verschijnen, gaat Ubisoft weer een nieuwe richting op. Ditmaal gaan de Ghosts de strijd aan met de producenten van drugs en moeten ze de verantwoordelijken aanpakken. We konden op de E3 voor het eerst aan de slag met de game en speelden in coöp een volledige missie, waarbij de basis van de gameplay naar voren kwam. Het was zonder meer vermakelijk om te spelen, maar het maakte verder nog niet echt veel indruk.

De drugskartels heersen

In Ghost Recon: Wildlands zijn het de beheerders van de drugskartels die de dienst uitmaken, want het Santa Blanca kartel heeft Bolivia en de inwoners stevig in haar greep. Jij kan in je eentje of met drie andere vrienden verdeeld over verschillende hoofd- en zijmissies de stoelpoten onder het kartel vandaan zagen. De opzet wat betreft gameplay is zoals we dat kennen uit de vorige delen, want het is nog steeds een third person shooter, maar opvallend genoeg ontbrak een systeem waarbij je dekking kunt zoeken. In de meest recente delen maakte dit altijd onderdeel uit van de gameplay, maar nu kun je alleen gaan liggen, hurken of staan achter objecten. Er is geen knop meer waarmee je vlug in cover duikt, iets waar de makers dus duidelijk vanaf zijn gestapt.

screen 4

Afijn, je zult dus in een variatie van missies de drugsbazen het leven zuur gaan maken. Je zult doelen moeten uitschakelen, personen moeten ondervragen, informatie moeten verzamelen, drugslabs ontmantelen en meer. Of hier voldoende afwisseling in aanwezig zal zijn kunnen we nu nog niet zeggen, maar je hebt in ieder geval wel een ontiegelijk grote wereld om in rond te reizen. Ubisoft lijkt wel heel Bolivia op een kleinere schaal nagebouwd te hebben met daarbij de diverse afwisselende locaties. Je zult het ene moment stiekem door de jungle sluipen om vervolgens later met een crossmotor de uitgestrekte grond van de woestijn om te ploegen. De omgevingen beloven zeer afwisselend te zijn wat invloed kan hebben op de missies.

Afspraken maken over de tactiek en samen uitvoeren

De Ghosts zijn in dit nieuwe deel zeer mobiel en als speler zul je gebruik kunnen maken van motoren, auto’s, helikopters en meer. Dit zagen we ook terug in onze hands-on sessie waarin we iemand moesten ondervragen. De missie met de naam San Mateo speelden we met z’n vieren en bij elke situatie werden twee duo’s gevormd. Allereerst moesten we dus iemand ondervragen, welke meer informatie had over een belangrijke pion van het Santa Blanca kartel. Het was het eerste onderdeel van de tweeluik in de missie, die over een groot gebied was verspreid. Het idee achter het samenspel in Ghost Recon: Wildlands is dat je als team een tactiek kunt bedenken en deze vervolgens ook daadwerkelijk kan uitvoeren.

width=

Dit deden we dus met de drie andere spelers in de demo. Het team koos positie bij een grote schuur waar leden van het kartel zich bevonden alsook het doelwit dat we moesten ondervragen. Je kunt er dan allemaal op af stormen en als een stel wilden gaan knallen, maar zo gaan Ghosts natuurlijk niet te werk. Je beoordeelt als een echt team elke situatie en zo deden we dat ook hier. We maakten afspraken over wie welk doelwit zou uitschakelen, zodat er geen onschuldige slachtoffers zouden vallen waarbij we tevens zo snel en stil mogelijk het doelwit te pakken konden krijgen. Na het uitschakelen van meeste vijanden ging het doelwit er plots snel vandoor. Hier zagen we voor het eerst de mobiliteit die je hebt als Ghost, want het ene duo ging met een SUV achter het doelwit aan terwijl de derde speler op de motor stapte en de laatste Ghost koos voor de helikopter.

Third-person, maar ook first-person

Even later ontstond bij een tankstation een shoot-out en zo kregen we gelijk ook een voorproefje van hoe de game speelt in hectische situaties. Zo is de besturing bij het snipen prima en hieruit kwam naar voren waarom een cover systeem niet handig is. Bij het richten zie je het beeld alleen door het vizier, waarbij de rest wegvalt. Je beleeft deze actie vanuit een first-person perspectief terwijl alle andere actie, zoals het lopen, rijden en schieten met andere wapens weer in een third-person perspectief getoond wordt. Bij het schieten kijk je dan immers gewoon over de loop van je wapen. Desalniettemin is het even wennen als je schakelt tussen third- en first-person, maar belangrijk is dat het erg vlot en soepel werkt, waardoor een belangrijk element van de gameplay in ieder geval in orde is.

width=

Het verplaatsen van de Ghosts komt vrij dicht overeen met wat je wellicht kent uit een andere game van Ubisoft, The Division, maar dan zonder het al genoemde coversysteem. Na een flink en kort vuurgevecht bij het tankstation waar we afrekenden met versterkingen, hadden we het doelwit te pakken en kon de ondervraging beginnen. Met deze geoefende soldaten duurde het echter niet lang alvorens we de benodigde informatie kregen, maar daarmee was de kous nog niet af. Op dat moment begon het tweede stuk van deze missie, want de juiste informatie stond namelijk op een laptop die zich bevond in een kamp vol met kartelleden. Wederom reizen dus en ditmaal pakte iedereen de helikopter en hoewel het vliegen op zichzelf niet zo boeiend was, gaf het wel een goede indruk van hoe groot de map van de game zal zijn.

Bolivia is groot

De map is werkelijk massaal te noemen en er werd ons verteld dat alles wat we konden zien ook echt toegankelijk zal zijn zodra de game uit is. Vervolgens kregen we de mogelijkheid om even uit te zoomen op de map in het hoofdmenu en dat was het moment dat we toch wel even onze ogen uitkeken. De speelwereld is echt enorm en we hebben nu al zin om elke hoek te gaan verkennen met welk voertuig dan ook. Uiteindelijk moet er voldoende content aanwezig zijn om je te motiveren om overal heen te gaan. Goed, na deze actie waren we aangekomen op de locatie waar de laptop te vinden was en hier vervolgden we onze gecoördineerde aanpak met betrekking tot de aanval. Op dit moment kwam het duo aspect weer naar voren, want het ene duo ging van bovenaf te werk, terwijl het andere duo de omgeving ging verkennen om zo niet tegen verrassingen aan te lopen.

screen 4

Al snel werden we gespot nadat we een aantal vijanden hadden afgeknald en daarbij hadden we het alarm – waarmee versterkingen ingeschakeld kunnen worden – niet geneutraliseerd. Gelukkig konden we redelijk vlot iedereen omleggen en kwam de mêlee aanval, welke je van zeer dichtbij logischerwijs kunt uitvoeren, hier goed van pas. Hierbij zie je een fraaie animatie waarbij je in een hoog tempo ziet hoe een Ghost een tegenstander uitschakelt. Na een vermakelijke shoot-out wist het ene tweetal de belangrijke informatie uit de laptop te halen, terwijl het andere duo voor dekking zorgde. Tevens wisten we wat de volgende stap zou zijn in het slopen van het Santa Blanca kartel, maar helaas was daar het moment dat de speelbare demo stopte.

Voorlopige conclusie

De serie gaat als we kijken naar de gameplay weer terug naar de roots waarbij een coversysteem ontbreekt en je veel tactiek moet gebruiken om een aanval tot een succes te maken. Hierbij vergeten we bijna de drone te vermelden. Deze kun je eropuit sturen om de omgeving te verkennen en vijanden te spotten voor je teamgenoten. Teamplay is in coöp dus zeker van belang, maar het was vooral erg vermakelijk om het met een team te spelen. Je kunt de rollen verdelen en als echte specialisten de klussen opknappen. Daarna kun je na een geslaagde missie vrolijk de helikopter in stappen om van het landschap van Bolivia te genieten. Ghost Recon: Wildlands beviel qua besturing en opzet zeker wel, maar verder is het niet heel erg origineel. Ubisoft heeft echter nog voldoende tijd om de game bij te schaven en de game net wat meer inhoud te geven, zodat het wat interessanter gaat worden. Onze interesse is er, maar het is nog net niet genoeg.

Boxshot Ghost Recon: Wildlands

Ghost Recon: Wildlands

Releasedatum:
07-03-2017
Genre:
Shooter
Uitgever:
Ubisoft
Ontwikkelaar:

23 reacties

  1.    466 XP
    TwysT's avatar

    Ik keek zo onwijs uit naar deze game, maar de presentatie dit jaar heeft me behoorlijk teleurgesteld. De game lijkt gewoonweg niet interessant genoeg en veel gameplay mechanieken zijn ook nog ondermaats (om van de schaamteloze immense downgrade op grafisch vlak nog maar niet te spreken). Benieuwd of ze dat in een half jaar naar het juiste niveau krijgen. Potentie is er zat, dat wel.

  2.    1118 XP
    Actie94's avatar

    Ik ben ook enigszins teleurgesteld in deze game, had er veel meer van verwacht. Laat staan de gameplay beelden die ik her en der tegenkom, het geeft mij totaal geen wauw gevoel.

  3.    1187 XP
    Tom-Zwolle's avatar

    @TwysT: @Actie94:

    Game komt pas over 9 maand hoor….

  4.    466 XP
    TwysT's avatar

    @Tom-Zwolle: 7 maart is nu zo’n 8 maanden van ons af en de game gaat natuurlijk een stukje eerder gold zodat hij o.a. gedrukt en gedistribueerd kan worden. Dus in de praktijk zal het niet zoveel meer dan een half jaar zijn..

  5.    1187 XP
    Tom-Zwolle's avatar

    @TwysT:

    Bijna 8 maand wat jij wil… Gaat erom dat de game nog niet af is en ik weet zeker dat het een goede game word!

  6. Anoniem -   
    80.56.131..xxx's avatar

    Geen cover in een tactische game is een no go! Het draagt bij aan een realistisch gevoel.
    En alweer een downgrade op grafisch gebied! Typisch ubisoft.
    Die Fransen hadden uit de EU moeten stappen.

  7. Anoniem -   
    84.104.94..xxx's avatar

    Zoals verwacht , ubishit game.

  8.    466 XP
    TwysT's avatar

    @Tom-Zwolle: De tijd zal leren of je gelijk hebt, ik hoop ’t althans!

  9.    1346 XP
    coristus's avatar

    @80.56.131..xxx:
    hahaha een:
    Fucksit

  10. Anoniem -   
    82.73.66..xxx's avatar

    Day one buy

  11. Anoniem -   
    31.161.170.xxx's avatar

    We zien wel

  12.    2 XP
    Ach-p's avatar

    Sorry maar ik geloof niks meer wat Ubisoft zegt over de graphics van zijn games!!
    alles Games van Ubiosft worden in het begin heel mooi vertoond en vervolgens worden ze gigantisch gedowngraded!

    Zie voorbeeld:

    https://youtu.be/xNter0oEYxc

  13. Anoniem -   
    84.24.109..xxx's avatar

    Oersaai steeds weer hetzelfde search and destroy missies

  14. Anoniem -   
    77.170.105.xxx's avatar

    Het is jammer net als watch dogs van te voren.
    super vet en erna een teleurstelling,we zullen het zien of de makers het commentaar meenemen en misschien hier en daar nog kunnen bijschaven.
    Maar ben er bang voor!!!

  15. Anoniem -   
    195.241.166..xxx's avatar

    @80.56.131..xxx:
    Dit is ABSOLUTE onzin! Een cover-systeem is absoluut niet realistisch! Vastzitten aan een cover? Als je kijkt naar eerdere Ghost Recon delen vóór de GRAW series dan snap je wat ik bedoel!

  16. Anoniem -   
    188.207.100..xxx's avatar

    @Tom-Zwolle: waarom Ben jij zo zeker dan?
    Ubisoft games vallen de laatste jaren behoorlijk tegen. En daarbij zijn bijna alle games die in dit genre zijn uitgekomen de laatste jaren bijna allemaal afgeschreven als te repetief

  17.    1187 XP
    Tom-Zwolle's avatar

    @188.207.100..xxx:

    Omdat ik in deze game wel vertrouwen heb dat het sowieso vet word! Het duurt nog lang dus we zullen zien. Ik koop hem sowieso.

  18. Anoniem -   
    82.73.66..xxx's avatar

    @Tom-Zwolle: het ziet er al 10x beter uit als gta wat een slecht spel is dat zeg. GR:W word een insta buy voor mij

  19. Anoniem -   
    77.162.227..xxx's avatar

    @195.241.166..xxx: in het echte leven zitten soldaten toch ook achter muurtjes ed. Vooral als het gevecht intens wordt vind ik het wel fijn als ik ergens kan schuilen.
    Maar ’t moet idd niet zo zijn dat je persee moet.

  20. Anoniem -   
    84.104.132..xxx's avatar

    @77.162.227..xxx:
    Als je gewoon kunt bukken bij een muur is het alleen maar lastig als je er ook nog eens aan vast plakt! Het cover systeem maakt je vrijheid erg beperkt. Én zorgt ook nog eens vaak camera problemen die je oriëntatie erg in de war kan schoppen. Kijk naar the Last of Us! Deze werkt ook prima en zelfs veel beter dan een cover-systeem.

  21. Anoniem -   
    85.17.34..xxx's avatar

    @Tom-Zwolle: maanden*

  22. Anoniem -   
    194.151.21.xxx's avatar

    @85.17.34..xxx:

    Sukkel

  23.    1187 XP
    Tom-Zwolle's avatar

    @85.17.34..xxx:

    Oké sorry. Correctie 8 Maanden.

Ubisoft komt donderdag met een Ghost Recon onthulling
Ghost Recon: Wildlands update brengt veel aanpassingen voor Guerrilla-modus met zich mee
Ghost Recon Wildlands – Operation Oracle vanaf 2 mei beschikbaar
Ubisoft is volgende Ghost Recon: Wildlands operatie aan het teasen