grandkingdomheader

Review: Grand Kingdom – Eerder dit jaar heb je bij ons al een preview van Grand Kingdom kunnen lezen, waar we toen al zeer over te spreken waren. Inmiddels is Grand Kingdom dan toch eindelijk hier en hebben we het verhaal wat meer onder de loep kunnen nemen en het multiplayer component ook wat meer kunnen verkennen. Waar we bij onze preview een kijkje hebben genomen naar de PS4-versie, zullen we voor de review naar de PS Vita versie gaan kijken. Daarom zal ik later in de review deze twee versies even met elkaar vergelijken. Niet dat dit echt nodig is, want om alvast een tipje van de sluier op te lichten; Grand Kingdom is op beide platformen erg goed.

Geen geld, geen glorie

Het rijk van Uldein is in totale staat van oorlog. De vier facties; Landerth, Valkyr, Fiel en Magion vechten voor wat er over is van het rijk met behulp van huurlingen, die in overvloed aanwezig zijn na het instorten van het rijk. Jij leidt je eigen groep huurlingen samen met een jongen genaamd Flint, die je het beste kan omschrijven als jouw ‘second in command’. Nadat je wordt toegelaten tot een huurlingen alliantie genaamd “The Guild”, zal de dochter van de leider van deze groep, Lillia, je voorzien van bruikbaar advies. De chemie tussen Flint en Lillia is leuk uitgewerkt, aangezien Flint meer de onbehouwen van de twee is, terwijl Lillia alles liever met wat voorzichtigheid aanpakt om zo de beste uitkomst te kunnen garanderen.

grandkingdom3

Terwijl jij in opdracht van The Guild allerlei missies voltooid voor diverse facties, spelen zich er ook nog wat andere dingen af. Zo krijg je bijvoorbeeld ook te maken met een karakter genaamd Weiss, de leider van een andere groep huurlingen die zijn aangesloten bij The Guild. Weiss, doch getalenteerd, neemt zijn werk niet erg serieus en vindt het leuker om andere huurlingen binnen The Guild uit te dagen tot “vriendschappelijke” gevechten. Weiss neemt hierbij dan ook de rol van jouw rivaal aan, een vervelend mannetje die zo nu en dan zijn zelfingenomen grijns komt tonen terwijl jij netjes je opdrachten voor The Guild aan het uitvoeren bent.

Leuk, onderbetaald werk

Grand Kingdom is een tactische RPG met een twist. Je stuurt je groep huurlingen over een soort spelbord heen om zo bij jouw doel te komen. Missies variëren tussen het verzamelen van grondstoffen, bepaalde doelwitten uitschakelen of simpelweg het einde van het bord bereiken. Voor een missie heb je ook een beperkt aantal beurten om deze te voltooien. Het bord barst altijd van de geheimen, denk hierbij aan verborgen routes naar schatten toe of schatten die simpelweg niet op het bord aangegeven staan en daarom enkel een klein flitsje geven wanneer je er één passeert. Ook kan je op het bord diverse hindernissen tegenkomen, zoals drijfzand, een storm of zelfs een aardverschuiving. Hierbij kan je dan kiezen of je dit voorzichtig aanpakt, wat je een aantal beurten kost, of gewoon door gaat met het risico dat je huurlingen schade oplopen.

grandkingdom4

Terwijl je over het bord navigeert kan je natuurlijk in een gevecht terecht komen. Tijdens een gevecht kan jij je huurlingen over het veld bewegen en een aanval laten uitvoeren. Het gevechtsveld bestaat altijd uit drie rijen en wordt tweedimensionaal aan jou gepresenteerd. Sommige aanvallen werken slechts op één van de drie banen, andere kunnen gericht worden op een baan naar keuze of zelfs op alle drie. Deze aanvallen brengen echter wel een twist met zich mee, gezien jouw huurlingen ook schade kunnen oplopen met deze aanvallen. Dit zorgt er voor dat je goed moet nadenken voordat je een aanval uitvoert, een diepgang die ik zeker kan waarderen.

Het voltooien van een missie zorgt er natuurlijk voor dat jij wordt voorzien van de nodige beloningen, bestaande uit geld of spullen die je kan gebruiken tijdens je toekomstige gevechten. Dit voelt allemaal echter soms wat onderbetaald aan, omdat wapens en harnassen bij de shop niet goedkoop zijn. Dit geldt ook voor upgrades die je kan kopen. Een andere manier om je geld te investeren is in nieuwe huurlingen. De huurlingen waar je mee begint zijn een goede start, maar door het spel heen zullen er steeds krachtigere huurlingen, met elk hun eigen specialiteit, beschikbaar komen. Er is veel mogelijk, als je maar genoeg centjes op zak hebt. Gelukkig kan je ook geld verdienen door het verslaan van andere spelers in wellicht het belangrijkste gedeelte van Grand Kingdom, namelijk het online gedeelte War.

grandkingdom1

Wanneer jij je aansluit bij de online gevechten kies jij één van de facties met wie jij een contract aan gaat voor een bepaalde tijd. Hoe langer het contract, des te beter zijn de beloningen die je hier voor krijgt. Om verder te kunnen met het verhaal is het essentieel om tussendoor ook wat online te spelen om zo jouw huurlingen van de beste uitrustingen te voorzien of jouw loyale huurlingen te vervangen voor net wat betere exemplaren. Gebaseerd op jouw prestaties en de duur van je contract met de door jouw gekozen factie, zal je aan het einde van een War de nodige beloningen in ontvangst mogen nemen.

En dat allemaal in stijl

Audiovisueel valt er op Grand Kingdom eigenlijk niks aan te merken. Het design van alle karakters ziet er bovengemiddeld uit, alsof deze met de hand zijn getekend. De beelden worden soepel op je beeld getoverd en er is genoeg variatie aanwezig in de soorten vijanden die je kan tegenkomen. Je kan daarbij ook jouw eigen huurlingen voorzien van een persoonlijk tintje, denk hierbij aan de kleur kleding, haar, hoofddeksels en ga zo maar door. De muziek en geluidseffecten zijn hierbij erg goed verzorgd. Regelmatig betrapte ik mezelf op het mee neuriën van één van de deuntjes uit het spel, wat ik in dit geval alleen maar als positief heb ervaren. Het spel weet dan ook goed in te schatten wanneer er spannende muziek nodig is en wanneer het allemaal wel wat rustiger mag.

grandkingdom2

Gedurende mijn tijd met de PS Vita versie van Grand Kingdom heb ik eigenlijk kunnen concluderen dat er nauwelijks verschil is tussen deze versie en zijn grotere broertje, namelijk de PS4 versie. Nog steeds ziet de game er erg gelikt uit, er is verder niets ingeleverd als het gaat om de audio en ook de gameplay is identiek. Het enige wat ik zou kunnen opmerken is dat de laadtijden op de PS Vita wat langer zijn dan op de PS4, maar deze zijn gelukkig niet zo ergerlijk als bij sommige andere titels. Het uiteindelijke besluit komt simpelweg neer op: Zie jij jezelf deze game lekker op de bank spelen, of lijkt het je wat om de game ook onderweg in bijvoorbeeld de trein te kunnen spelen? Dat ligt geheel aan jou.

Grand Kingdom is tot nog toe misschien wel mijn favoriete game die onze Japanse vrienden dit jaar naar ons toe hebben gebracht. De gameplay spreekt voor zich, maar vergt finesse om als winnaar uit een gevecht te komen. Er zijn gigantisch veel mogelijkheden om jouw groep huurlingen de beste van het rijk te maken, maar dit kan soms met wat hakken en stoten gaan door de wat magere beloningen die in het verhaal worden gegeven. Het online gedeelte is goed uitgewerkt en heeft ook een zekere verslavende factor. Ik kan daarom deze game aan elke RPG fanaat aanraden en blij zijn dat ik de kans heb gehad om van deze game te genieten.

• Easy to learn hard to master
  • Verslavend
  • Audiovisueel goed verzorgd