Knipsel
In actie gezien: Dragon Ball Xenoverse 2 – Dragon Ball Xenoverse bracht voor het eerst in jaren een nieuwe kijk op de franchise waarin de stad TokiToki als hub fungeerde. Dit bracht veel meer gameplay mogelijkheden en hoewel de game zeker wat kritiekpunten had, was het wel een geslaagde nieuwe stap. Deze nieuwe richting zal men blijven volgen, want inmiddels is Dragon Ball Xenoverse 2 aangekondigd en die kregen we te zien tijdens een korte presentatie op de E3.

Enorme stad

In Dragon Ball Xenoverse 2 laten we TokiToki voor wat het is en doen we de stad Conton City aan, welke als nieuwe hub voor deze game fungeert. Deze nieuwe stad is maar liefst 7 keer groter dan TokiToki, waardoor dat op zichzelf al een enorme stap vooruit genoemd mag worden. Deze grotere ruimte geeft natuurlijk plaats voor nog meer spelers en dat is nu opgeschroefd naar een maximum van 300. De bedoeling daarbij is dat de stad pertinent levendig aanvoelt en dat lijkt met dergelijke aantallen wel te lukken.

Xenoverse1

Omdat de hub nu aanzienlijk groter is, krijg je ook meer middelen om je te verplaatsen. Nieuw is een zogenaamde Hoover, waarmee je door de stad kan zweven wat stukken sneller gaat dan traditioneel wandelen. Natuurlijk geldt ook voor Dragon Ball Xenoverse 2 weer dat er in de stad een hoop te doen is, zo zul je natuurlijk diverse andere spelers ontmoeten, maar daarnaast tref je ook genoeg NPC’s aan waar je een praatje mee kan maken en in veel gevallen levert het je zelfs een missie op. Vanzelfsprekend kan je er ook gezellig met je vrienden op uit trekken, waardoor het tot één interactieve bedoeling gemaakt wordt en dat zullen fans van het eerste deel ongetwijfeld gaan waarderen.

Koppeling en nieuwe mogelijkheden

De game bevat in vergelijking met het vorige deel tot op zekere hoogte soortgelijke gameplay en dus zul je diverse gevechten aangaan. In dat opzicht lijkt er vooralsnog niet per se heel veel nieuws toegevoegd te zijn, maar dat kan ook aan de uitermate korte en beperkte presentatie gelegen hebben. Het vechten voert natuurlijk de boventoon dat nu wat dynamischer is gemaakt waardoor de gameplay in praktijk nog beter en soepeler moet aanvoelen. Hoe dat daadwerkelijk speelt kunnen we pas later van toelichting voorzien, want helaas mochten we niet met de game aan de slag.

Xenoverse2

Desalniettemin lijkt het, zoals al aangegeven, erg op het vorige deel dus men bouwt voort op de solide basis die anderhalf jaar terug werd gelegd. De prominente verbeteringen zitten hem in de dynamiek van de gevechten, de visuele upgrade en de mogelijkheden die je treft rondom gevechten in de stad. In dat perspectief linkt de ontwikkelaar dit vervolg ook aan het origineel, zodat het qua verhaal op elkaar aansluit. De first time patroller is nu namelijk een echte held daar waar het in het origineel aanvankelijk nog een ‘rookie’ was. Meer details wilde men echter nog niet geven, dus het is afwachten hoe het qua verhaal en ontwikkeling in deze game ingevuld gaat worden.

Dat de game voortborduurt op de basis van het origineel zien we in meer aspecten terug. Zo keert het onderdeel waarbij je je eigen personage kan maken ook weer terug. Ditmaal met nog meer mogelijkheden, waardoor er meer variatie ontstaat in de hub wereld tussen alle figuren die daar in rondlopen. Je avatar speelt vanzelfsprekend een belangrijke rol in de algehele gameplay, maar wat interessant is, is dat je specifieke missies zult krijgen die gelinkt zijn aan jouw avatar. Dit zal gebeuren op rasbasis, waardoor de game zich in theorie leent om met meerdere personages gespeeld te worden.

Xenoverse4

Dat in de rassen onderscheid gemaakt wordt suggereert in ieder geval dat er per type voldoende content aanwezig is, wat het tot één zeer uitgebreid geheel maakt. Deze ras specifieke missies leveren ook allerlei unieke items op, waardoor je je als speler kan onderscheiden van andere spelers. De launchgame zal op zichzelf in dat opzicht al genoeg variatie en content moeten bevatten, maar men zal niet stil blijven zitten. Na de release zullen ze namelijk continu ondersteuning bieden in de vorm van gratis nieuwe updates met zoal content en ook mogen de spelers timed events verwachten, waardoor het loont om ook op termijn terug te keren naar Conton City.

Voorlopige conclusie

Dragon Ball Xenoverse 2 werd kort gedemonstreerd waarbij men de belangrijkste feiten even opnoemde. Dat proefde vooralsnog heel erg alsof de ontwikkelaar op safe speelt met dit vervolg en dat is op zich niet heel erg, spelers weten immers wat ze mogen verwachten. Gelukkig doet men binnen dit ‘op safe spelen’ wel voldoende om de ervaring interessant te houden. Dat zien we terug in de specifieke missies gelinkt aan avatars, de grotere speelwereld, meer dynamische gevechten enzovoort. Hierdoor ziet het er naar uit dat Dragon Ball Xenoverse 2 vooral meer van hetzelfde gaat zijn in een net wat mooier jasje. Als men dan ook de kritiekpunten van het origineel nog wegwerkt, dan hebben fans zeker iets om naar uit te kijken.