SouthPark
In actie gezien: South Park: The Fractured But Whole – In het begin van de jaren 90′ hadden twee Amerikanen een idee voor een animatieserie. Ze ontwikkelden wat korte video’s met wat kinderen erin en uiteindelijk werd hun tweede creatie opgepikt. En zo leerden een groep mensen het begin kennen van één van de meest bekende animatieseries ooit. Vanaf 1997 werd South Park echt uitgezonden als serie en sindsdien is het mateloos populair. De avonturen van Cartman, Kyle, Stan en Kenny zijn divers en soms absurd, maar dat is veelal de fantasie die bij deze kids op hol slaat. Ubisoft gaf ons eerder met South Park: The Stick of Truth een kans om dit mee te beleven en later dit jaar gaan we als superhelden tekeer in South Park: The Fractured But Whole.

Het is oorlog

In de serie bedacht door Matt Stone en Trey Parker heb je de vriendengroep waar het voornamelijk om draait, maar door de jaren heen zijn een legio aan grappige karakters toegevoegd, zoals Mr Hankey en de nieuwe vrienden. Ook de klasgenoten Butters, Token en Jimmy met zijn krukken spelen tegenwoordig een grotere rol. De ontwikkelaars kunnen qua verhaal veel kanten op door al die personages. In het vorige deel waren de invloeden te zien van The Lord of The Rings, waarbij de jongens op een quest gingen en ditmaal zijn de superhelden aan de beurt. Zo moet Marvel het ontgelden met hun universum aan superhelden en de films die zijn verschenen, evenals diegenen die nog uit moeten komen. Het is niet zo dat ze alleen maar zwart worden gemaakt, want de jongens zijn in hun fantasie namelijk ook een groep superhelden.

SouthPark4

Al snel ontstaat er een conflict doordat Cartman a.k.a. The Coon meer films wil maken rondom zijn favoriete vrienden. Een deel van de groep pikt dit niet en zij zetten hun eigen groep op, die de ‘Freedom Pals’ heet. Het wordt zodoende een oorlog tussen de twee groepen. Een hoop ongein ligt in het verschiet, zo lijkt ons, en we zijn daarom erg benieuwd naar wat men ons qua verhaal gaat voorschotelen. De opzet bevat in ieder geval een hoop humor. Je speelt als speler opnieuw als Douchebag en je moet je wederom bewijzen tegenover de rest. Tijdens de presentatie op de E3 bij Ubisoft zagen we de eerste stappen die je zet als nieuwe held en het was weer typisch South Park, zoals vanouds.

Volop ongein

Als Douchebag dien je eerst de geheime basis te vinden van Coon & Friends, maar voordat je echt op pad gaat, moet je eerst een bezoekje brengen aan het toilet. In het vorige deel was het mogelijk om hier al flink los te gaan wat betreft poepen en in dit nieuwe deel is dat nog meer geavanceerd. Ja, er is nu helemaal een mini-game ingebouwd bij het naar buiten brengen van een drol. De makers noemen het Total Ass Control, waarbij je zelf kan bepalen hoelang je poept, hoeveel geluid je produceert en hoe vaak je ruft alvorens je klaar bent. Het was een variatie aan Prrrt, pffftsss en pufffrrt om een beeld te geven hiervan en hoewel dat belachelijk klinkt, is dat bijzonder grappig om te doen in de game. Natuurlijk kun je daarna de uitwerpselen verzamelen om deze op een geschikt moment in het gezicht van een vijand te smijten. Verder kun je dit ook gebruiken om items te maken, want de game bevat een crafting systeem.

SouthPark2

Ja, de toon was gelijk gezet voor de rest van de demo die we te zien kregen. Na het uitvoeren van deze zware taak, moest Douchebag de basis zien te bereiken, maar helaas was deze beveiligd met een wachtwoord. Het wachtwoord ‘Fuck My Donkeyballs’ werd ingevoerd, maar dit werkte helaas niet. Het zoeken naar het juiste wachtwoord kon nadien beginnen. Eenmaal in de kamer van Cartman is het Douchebag die het dagboek van de eerstgenoemde daar vindt, na wat zoekwerk. Dit dagboek spreekt tot de verbeelding met allerlei seksueel getinte schetsen van Cartman, die figureert in allerlei standjes met zijn vrienden en daarbij tevens obscene handelingen verricht. Toch dienden we door dit lugubere materiaal heen te gaan om daar het wachtwoord te vinden. Het wachtwoord bleek ‘Fuck You Mom’ te zijn. Kortom, de bekende humor van de serie is weer volop aanwezig en dat gaat ongetwijfeld weer op de lachspieren werken.

Uitbreiding bij karakters en gameplay

Na het hele gedoe met het bezoek aan het toilet en de zoektocht naar het wachtwoord, is het betreden van de basis dan eindelijk daar. Na luttele seconden is het Cartman die meteen Douchebag confronteert. Gelukkig mogen we van hem bij zijn groep om de strijd tegen de Freedom Pals aan te gaan. Eerst moet je als speler wel een nieuwe identiteit kiezen en een stijl als superheld. Dit komt neer op het kiezen van je klasse, die je vervolgens verder ontwikkelt via XP. Dit is uitgebreider in vergelijking met diens voorganger en zo kun je kiezen uit bijvoorbeeld de Blaster, Brutalist, Cyborg, Elementalist en Speedster. Natuurlijk heeft elke klasse zo zijn eigen kwaliteiten en later kun je zelfs de klassen door elkaar mixen om zo diverse vaardigheden te combineren.

SouthPark3

Tijdens de presentatie werd gekozen voor de Speedster en deze heeft als vaardigheid dat hij meerdere aanvallende of verdedigende acties kan uitvoeren in één beurt. De combat is in grote lijnen hetzelfde gebleven met wat kleine aanpassingen. Het is nog steeds een turn-based RPG waarbij je snel acties kunt uitvoeren met je party, welke voor dit deel is uitgebreid van drie naar vier speelbare karakters. Er is voor dit nieuwe deel een systeem van tegels ontwikkeld, waardoor je niet meer gebonden bent aan één locatie van waaruit je vecht. Hierdoor vecht je als het ware in lijn met je tegenstander en je kunt hierbij bijvoorbeeld kiezen om in dekking te gaan met een karakter dat weinig health heeft. Als je een Speedster gebruikt, kun je meerdere tegels aflopen om op deze manier in een betere tactische situatie te komen. Hoe het precies speelt, is nog afwachten, maar van wat we hebben gezien, lijkt het net wat tactischer te zijn met meer mogelijkheden. Voor de rest oogt de gameplay redelijk vlot en de aanpassing lijkt niet echt veel invloed op het tempo te hebben.

Tijdens de verschillende quests kun je wederom op locaties komen met bepaalde karakters of in dit geval met bepaalde helden. Zo zagen we dat Douchebag zelf niet op een gebouw kon komen op eigen kracht, maar daar was Kyle die fungeert als The Human Kite. Hij kan samen met jou door middel van een vlieger op z’n rug op hogere locaties komen. Dit doet hij echter niet door de wind te gebruiken. Nee, jij moet als speler één van je oudere vaardigheden gebruiken. Je hebt namelijk nog krachten over van je vorige avontuur en zo zagen we hoe Douchebag een paar keiharde winden liet om zo samen met The Human Kite op te stijgen. Elke held zal zo speciale krachten hebben die je kunnen helpen tijdens je quests. Zo kan The Human Kite in gevechten zijn Death From Above aanval uitvoeren, waarbij hij lasers naar beneden schiet.

SouthPark1

Voorlopige conclusie

Op de afgelopen E3 kregen we een eerste blik op wat gaat komen en door alleen de presentatie al kregen we meteen zin om de game te spelen. Het belooft totale, maar ontzettend vermakelijke onzin te worden, zoals we dat van South Park kennen. Audiovisueel is het netjes te noemen en eigenlijk doet het gelijk aan de serie denken, want het was wederom alsof we een aflevering van South Park aan het kijken waren. De ontwikkelaars hebben ook als doel dat je het ervaart als een seizoen, dus dat lijkt wel goed te komen. Het was daarnaast ook veel herkenning en we hebben vooral veel moeten lachen. Het feit dat de kreupele Jimmy (te zien hierboven) als heldennaam ‘Fast Pass’ heeft gekregen, geeft wel aan wat de toon van de humor is. South Park: The Stick of Truth was verrassend goed, want qua verhaal en gameplay zat het prima in elkaar en de opvolger lijkt wat punten te verbeteren, maar vooral weer een lachwekkende ervaring te gaan bieden. We kunnen niet wachten om naar het altijd besneeuwde dorpje in Colorado te gaan om daar de superheld uit te hangen.