Gespeeld: Tekken 7 – Arcadehallen zijn in het Westen zo goed als uitgestorven, maar in Japan zijn ze nog een vrij groot iets. Bandai Namco bracht daarom ruim een jaar geleden Tekken 7 uit, maar zo langzamerhand wordt het wel tijd dat deze game ook gewoon op thuisconsoles speelbaar gaat zijn. Tekken 7 komt begin volgend jaar naar onder andere de PlayStation 4 en op de E3 kregen we de game voor het eerst in actie te zien; en tevens konden we ermee aan de slag.
Het bekende Tekken concept
Tekken houdt al jaren vast aan de bekende basis, want het speelt op de manier zoals we dat gewend zijn. Dat leverde tijdens de hands-on de situatie op dat het een hoog pick-up-and-play gehalte kent, zeker voor de spelers die de franchise een warm hart toedragen. De gameplay lijkt ogenschijnlijk zoals vanouds, maar toch zijn er nieuwe elementen toegevoegd die het net weer een andere draai geven, waardoor er ook nieuwe zaken zijn om te ontdekken in de game voor de fans van het eerste uur.
Het belangrijkste aspect en wat een kantelpunt in gevechten kan zijn, is het nieuwe ‘Rage Arts’. Als het moment daar is dat je health onder 30% zakt, dan krijg je de mogelijkheid om een speciale move in te zetten die verschilt per personage. Als je timing goed is, dan kan je een behoorlijk effectieve aanval uitvoeren die de kansen in een potje vechten plotsklaps in één keer omgooit. Als je health dus snel zakt door de sterkere tegenstander, dan betekent het niet dat het op voorhand al verloren is, want in feite blaas je het gevecht een soort van nieuw leven in en dat maakt het allemaal net wat intensiever.
Speelt als een zonnetje
Ondanks de toevoeging van Rage Arts voelt Tekken 7 wel heel erg als vanouds aan en dat is op zich natuurlijk prima. Of het bij de Rage Arts blijft qua vernieuwingen in de gameplay is helaas niet bekend, aangezien de presentatie waarin dit aspect uit de doeken werd gedaan, bijzonder beperkt was. Dat is op zich best jammer, want daardoor hebben we ook niet direct heel erg veel te melden. Wat wel duidelijk is, is dat men vast blijft houden aan het klassieke combat systeem, dat nu uitgebreid is met de Rage Arts om de gevechten net wat interessanter te maken.
Het spelen met de game ging verder als vertrouwd; het gaat lekker vlot en ziet er bovendien erg goed uit. Dan doelen we voornamelijk op de animaties die je te zien krijgt bij het vechten, want het is duidelijk dat daar alle capaciteiten van de Unreal Engine 4 op gericht zijn. Als we naar de omgevingen gaan kijken, was het echter allemaal nog wat matig, dus we hopen dat Bandai Namco hier nog wat meer in gaat investeren. Dat is tot zover dan ook het enige wat we over de game kunnen vertellen als het op gameplay en ervaring neerkomt, want de rest van de informatie richtte zich op het verhaal.
Het laatste hoofdstuk in de Mishima saga
Tekken 7 vertelt het laatste hoofdstuk in de Mishima saga, waarin Heihachi en Kazuya het tegen elkaar op gaan nemen. De manier waarop Bandai Namco deze verhalende modus invult, is anders dan voorheen, want het voelt veel meer als een echt verhaal aan. Dat is althans de doelstelling en om dat te realiseren, krijg je tussen de gameplay door vaak te maken met dialogen die de achtergrond in dit verhaal duidelijker uiteen zetten. Interessant hierin is dat Akuma uit Street Fighter een bepaalde rol in dit hoofdstuk speelt, waardoor hij ook gelijk een gastpersonage op het rooster is.
Wat de rol van Akuma precies gaat zijn, is echter wat onduidelijk, want men wilde hierover nog geen details geven – behalve dat hij gelinkt is aan het verhaal van Kazumi. Klinkt voor de fans van de franchise natuurlijk erg interessant en de samenwerking met Capcom hierin is niet simpelweg een toevoeging aan het rooster, dus we zijn erg benieuwd hoe dat gaat uitpakken. Naast dat Akuma een rol in de game heeft, zullen ook oudgedienden uit de franchise weer hun opwachting maken. Dat is echter niet het enige, want ook mogen we verschillende nieuwe personages verwachten, waardoor het rooster als vanouds weer lekker gevarieerd zal zijn.
Voorlopige conclusie
Tekken is al jaren een icoon in de industrie en met Tekken 7 bewandelt Bandai Namco een vertrouwd pad. De Rage Arts lijken ondanks dat voor een interessante twist in de gameplay te gaan zorgen, waardoor het toch enigszins verfrissend aan kan voelen. De gevechten worden immers intenser. Verder ligt er een duidelijke focus op het verhaal, dat best wel eens een knaller van jewelste kan worden. Dat wordt gepresenteerd met dialogen, gameplay en prachtige cut-scènes. Hiertegenover staat wel dat de omgevingen nog wat gedateerd ogen, dus hopelijk investeert men hier net zoveel tijd in als dat men bij de animaties tot zover gedaan heeft, want dat ziet er fantastisch uit. Tekken 7 is dus een nieuwe telg die eindelijk naar consoles komt en in potentie een degelijke fighter is.
Het ziet er geweldig uit! Kan niet wachten
Kdacht t toch niet. Verouderede rommel.
Die tergende soundeffects zullen natuurlijk weer vd party zijn. Nee dank je….
@77.175.250.xxx: cry
Ik heb niet de indruk dat je het echt gespeeld hebben, ik zie rare conclusies en opvullende woorden.
Rage Arts zijn “high risk, high reward”, zo effectief zijn ze per definitie niet. Er is zat bekend over de andere vernieuwingen gezien de arcadeversie al langer uit is. Er zijn ook Rage Drives die wat meer “low risk, low reward” zijn maar meer dan alleen een sterke aanval zijn, ze kunnen combo’s verlengen of als guard breaker dienen. Het bound mechaniek is vervangen door het screw mechaniek waarmee de combo’s compleet veranderen. Er zijn ook Power Crush aanvallen die veel lijken op de Armor aanvallen in sommige 2D fighting games. Er zijn Slow Motion moments toegevoegd wanneer twee aanvallen tegen elkaar clashen, dan krijg je in slow motion te zien welke aanval het van de andere aanval wint. Daarnaast zijn er diverse aanpassingen zoals kortere combo’s, vernieuwde manier om op te staan na gevloerd te zijn, versnelde muziek in de laatste ronde van een gevecht, geworpen worden is nu veel eenvoudiger te voorkomen.
Je zegt dat we nieuwe characters mogen verwachten, die zijn er al 7 nieuwe met allen een unieke insteek. Claudio is geinspireerd op SNK-achtige 2D fighting game characters. Katarina is gemaakt voor beginners die met de meest simpele inputs combo’s tevoorschijn kunnen halen. Lucky Chloe heeft een DDR/Guitar Hero-achtige gimmick met veel aanvallen die om een bepaald ritme qua indrukken van knoppen vraagt.
Vergeet niet dat veel mensen zich tegenwoordig laten leiden door previews en reviews van gamesites. Deze preview is zeer onder de maat 🙂
omgeving kan maybe gedateerd zijn. Maar kvind het wel vet dat het dynamic weather heeft als ik het me niet vergis. Soms kan het opeens regen bijv.
Klinkt leuk. tekken altijd een vette game serie gevonden. Ik had stiekem wat info over de VR support verwacht. Is daar nog niets meer over bekend?
@77.175.250.xxx: we hebben het hier over Tekken niet over je moeder