SkylandersImaginators
In actie gezien: Skylanders: Imaginators – Daar waar Disney het met Disney Infinity voor gezien houdt en Warner Bros. kiest voor een uitbreiding voor LEGO Dimensions, komt Activision dit jaar wederom met een gloednieuw deel in de Skylanders franchise. Zoals inmiddels een zekerheid is, is ook dit nieuwe deel weer voorzien van wat innovatie. Na traps, voertuigen, giants en verwisselbare personages, is het dit jaar aan de creativiteit van de spelers; men kan namelijk eigen Skylanders gaan maken in Skylanders Imaginators.

Kristallen kopen en creëren maar

Jarenlang krijgen de ontwikkelaars van de Skylanders games (Toys for Bob en Vicarious Visions) al tekeningen van kinderen die hun eigen Skylander hebben bedacht. Dat gaf reden tot de innovatie voor dit nieuwe deel, namelijk de mogelijkheid om zelf Skylanders te maken en daar ook daadwerkelijk mee te gaan spelen. Vanzelfsprekend is dat gekoppeld aan een betaalelement, want alvorens je een Skylander daadwerkelijk kan creëren in de game, dien je te beschikken over een kristal, welke gekoppeld is aan een element.

Skylanders1

Deze kristallen zijn in verschillende variaties verkrijgbaar naargelang de elementen die gebruikt worden in de game. Als je over één of meerdere kristallen beschikt, dan kan je op basis van het element een eigen Skylander maken. Dat geeft de jonge spelers natuurlijk volop mogelijkheden om hun creatieve geest de vrije loop te laten, mits de game daar toereikend genoeg voor is. Gedurende de presentatie kregen we uitgebreid te zien welke mogelijkheden er in de game aanwezig zijn en dat gaat niet geheel verrassend behoorlijk diep.

De bekende character creator

Ja, het maken van je eigen Skylander gaat op een vrij traditionele wijze, zeker in perspectief met andere games waar je een eigen personage kan aanmaken. Je krijgt een basis Skylander model naargelang het element dat je hebt en die kan je vervolgens volledig naar eigen wens modelleren, net zoals je in willekeurige sportgames je eigen topsporter kan maken en daarbij de neusgrootte, oormaat en meer kan afstellen. Dat zien we in Skylander vorm terug in Skylanders Imaginators en eigenlijk is dat op zichzelf niet zo heel bijzonder.

Skylanders2

Sterker nog: het is nauwelijks innovatief te noemen. Maar alleen dat is niet wat deze innovatie zo leuk moet maken. Hier komen de kristallen om de hoek kijken, want zodra jij een Skylander gemaakt hebt, kan je deze opslaan in een kristal. Daarmee heb je in feite je Skylander tastbaar, buiten het feit dat het natuurlijk een afwijkende vorm heeft. Dit stelt de spelers echter wel in staat om Skylanders daadwerkelijk mee te nemen naar vrienden, om daar met de desbetreffende Skylander verder te spelen.

Het tooltje dat gebruikt wordt om Skylanders te maken, is op zich vrij simpel ingericht, maar kent tegelijkertijd wel enorm veel mogelijkheden. Je kan werkelijk alles aanpassen en dat zal er straks voor zorgen dat geen enkele Skylander hetzelfde is. De game spelen levert hierbij nieuwe onderdelen op, waardoor de mogelijkheden na verloop van tijd alsmaar verder uitgebreid worden. Door de mogelijkheid de creaties op te slaan, is het allemaal vrij flexibel ingericht, maar dat is ook waar de kostenpost hem in zit, want per Skylander heb je een aparte kristal nodig. Dus de creatieve kids zullen straks om een sloot kristallen vragen, zodat ze hun creaties kunnen blijven opslaan.

Skylanders3

Eigen identiteit meegeven aan je Skylander

Wat het maken van een eigen Skylander in deze een meerwaarde geeft tegenover de standaard character creator, is dat je een Skylander een meer eigen identiteit kan geven. Dat kan enerzijds door er logischerwijs een naam aan te hangen, maar de verdieping zit hem in de verschillende krachten die je een Skylander kan aanmeten. Per element heb je verschillende krachten die je kan kiezen, welke zich na verloop van tijd zullen ontwikkelen. Je Skylander kan immers in level stijgen en dat levert weer nieuwe mogelijkheden op.

De game biedt met tien elementen volop mogelijkheden en elke creatie zal anders zijn. Nu zijn de krachten wat minder uitgebreid, maar ook daarin zal voldoende variatie aanwezig zijn om die genoemde identiteit aan een figuur te koppelen. Als je dan eenmaal alles hebt ingesteld, kan je de Skylander op de bijbehorende kristal plaatsen en een leuk detail daarbij is dat deze gaat oplichten als een hartslag, waardoor kinderen de illusie krijgen dat de Skylander daadwerkelijk tot leven is gekomen.

Skylanders4

Gekoppeld aan het verhaal

Het maken van je Skylander is dus een primair aspect van Skylanders Imaginators, maar dat is natuurlijk niet het enige wat de game te bieden heeft. Je krijgt een gloednieuw avontuur voorgeschoteld en wederom is Kaos de boosdoener in het verhaal. Deze keer heeft hij ‘Mind Magic’ ontdekt en daarmee creëert hij een leger om de Skylands over te nemen. Dat brengt de inwoners van Skylanders weer op een breekpunt, waarbij ze moeten vechten om Kaos buiten hun landgrenzen te houden en dat is waar jij om de hoek komt kijken met jouw eigen Skylander.

Jouw Skylander heeft echter geen ervaring met die vervelende Kaos en dus zul je van alles en nog wat moeten leren van de meer ervaren inwoners. Daarvoor zijn zogenaamde Sensei’s in het leven geroepen en dit waren voorheen slechteriken in de Skylanders games. Maar iedereen moet vergeven worden en zij staan jou nu bij. Het addertje onder het gras is dat je deze Sensei’s los moet kopen en zodra je over eentje beschikt, zal de levelcap van je eigen gemaakte Skylander omhoog gaan. Dat brengt vervolgens de mogelijkheid tot nieuwe aanvallen vrijspelen en tevens bieden Sensei’s extra unieke aanvalsmogelijkheden, waardoor een aanschaf in gameplay perspectief loont.

SI

Je bent overigens vrij om te bepalen met welke Skylander je het avontuur doorloopt. Als je met een Skylander uit Giants de game wilt spelen, dan ben je daar volledig vrij in. Ook kan je voor een Sensei kiezen of Spyro uit het eerste deel. In het geval van de Sensei’s zullen ze ondertussen wel je eigen gemaakte Skylander trainen, waardoor dat voordeel biedt tegenover andere opties. Een leuke aanvulling hierop is dat Crash Bandicoot ook een rol speelt in de game en dat doet hij met verve. Zijn bekende klassieke animaties zie je in zijn aanvalspatronen terug en daarnaast fungeert hij als een Sensei, waardoor de toevoeging ook daadwerkelijk nuttig genoemd mag worden.

Voorlopige conclusie

Het idee van eigen Skylanders maken is op zich niet heel bijzonder, maar men voegt hier wel net de juiste elementen aan toe, waardoor het een meerwaarde krijgt. Het spelen met fysieke kristallen die oplichten, speciale aanvallen en het onder de hoede plaatsen van Sensei’s maken het tot een goed uitgedacht aspect. Ondanks dat lijkt Skylanders Imaginators vooral voort te borduren op de klassieke gameplay, waarbij je verschillende gebieden aandoet en vijanden verslaat om uiteindelijk Kaos weer een halt toe te roepen. Dat was de afgelopen jaren een prima concept en dat lijk ook in dit nieuwe deel weer goed in elkaar te steken.