BatmanVR
PlayStation VR – Gespeeld: Batman: Arkham VR – Virtual reality doet een hele nieuwe deur open voor ontwikkelaars. Men kan hun creativiteit nog beter de vrije loop laten en dus krijgen we de meest uiteenlopende ervaringen voorgeschoteld. Of de creatieve ideeën dan vervolgens ook leuk zijn om te spelen, is iets anders, maar dat we veel hebben mogen zien en ervaren op de beurs in LA, dat mag duidelijk zijn. Eén van de verrassingen die we te spelen kregen, was Batman: Arkham VR, een kleinere game die speciaal ontwikkeld wordt voor onder andere PlayStation VR. Met de mogelijkheid om deze uit te proberen, dompelden we ons onder in de wereld van Bruce Wayne.

Jezelf in VR omkleden

De demo die we te spelen kregen, bestond uit twee onderdelen. Het eerste gedeelte speelde zich af in de Wayne Manor, waar Bruce achter een piano zat. Door deze te openen met een PlayStation Move controller, konden we een deuntje naar wens spelen. Een leuk detail: je kan werkelijk elke toets indrukken. Dus als jij het nodig acht – net zoals wij – om rechts te beginnen en alle toetsen af te gaan naar links, dan kan dat en het geluid geeft precies weer wat je horen wilt. Spelen op de piano is echter niet interessant genoeg voor langer dan dertig seconden en zodoende schoof de piano achteruit.

batman-arkham-crime-scene

Deze piano fungeerde namelijk tevens als geheime doorgang naar de Batcave en dat is het moment waarop we onze ogen uitkeken. Terwijl Bruce langzaam naar de bodem van z’n Batcave zakt, krijg je allerlei zaken in beeld die bij Batman horen. Tijdens zijn tocht naar beneden dienden we ons namelijk als Batman aan te kleden. Jawel, we moesten ons dus virtueel omkleden. Dat mag misschien bijzonder suf klinken, maar geloof me als ik zeg dat dit een erg toffe ervaring is. Je kijkt om je heen, ziet de Batmobile op de bodem staan, vleermuizen vliegen rond en de mooie lichte kamer waar je zojuist in zat, heeft plaatsgemaakt voor een duistere omgeving.

Enfin, Batman zakte naar beneden en terwijl we rondkeken, kregen we gelijk instructies. We dienden handschoenen te pakken en deze aan te trekken. We dienden tevens onze iconische helm van het schap te pakken om deze op te zetten en tegelijkertijd kwam er een tutorial voorbij waarbij we met de Batarangs dienden te gooien. Batman is daarnaast getrouwd met zijn grappling hook, dus ook die kwam voorbij zetten wanneer we ze in onze holster dienden te plaatsen. Het is inderdaad je standaard kloffie omwisselen voor het echte Batmanpak. Hoewel dat op zichzelf misschien niet heel bijzonder is, weet Batman: Arkham VR de juiste snaar te raken qua sfeer. Je waant je voor het eerst in een game echt als Batman en dat is alleen al bijzonder te noemen.

De rustige kant van Batman

Maar waar de andere Batman games vrij veel op actie georiënteerd zijn, is Batman: Arkham VR net even wat anders ingevuld. Na het omschreven begin van onze ervaring, werden we namelijk ergens middenin Gotham geplaatst. Hier was een moord gepleegd en het was aan Batman – ikzelf dus – om dit gebied te onderzoeken en nadien een reconstructie uit te voeren en informatie in te winnen. Hier komen wat Batmanaspecten aan te pas; zo heeft hij zijn grappling hook nodig, evenals zijn scanner, die bepaalde dingen oppikt die je normaal over het hoofd zou zien.

In feite ben je op dat moment niet veel meer dan een standaard rechercheur, zij het niet dat je beschikt over net wat meer geavanceerde tools. Vrij rondlopen in dit gebied is er niet bij, want je kan enkel naar bepaalde punten toegaan die duidelijk worden aangegeven. Hierdoor voelt het enigszins aan als een next-level point & click adventure, maar dan natuurlijk op de meest geavanceerde manier mogelijk. Je analyseert de omgeving goed met je scanner, die reconstructies projecteert op de plek waar het voorval zich heeft afgespeeld. Op dat moment dien jij goed op te letten waar zich een cruciaal moment voordoet in deze reconstructie, dat gelinkt kan worden aan bewijs.

Zodoende had het slachtoffer een gebroken arm en tijdens de reconstructie zagen we dat de aanvaller de betreffende arm op een gegeven moment iets te ver doorduwt. Dat is dus een clue die je ontdekt op basis van wat zich voor je afspeelt en voor het gemak kan je continu voor- en achteruit spoelen in deze reconstructie, zodat je alle vrijheid hebt om alles te ontdekken. Wat deze gameplay interessant maakt, is dat je het geheel vanuit verschillende hoeken kan (en moet) bekijken voor het beste resultaat.

Batman: Arkham VR lijkt, afgaande op de twee momenten die we hebben kunnen beleven en ervaren, een erg rustige Batman game te worden. Het draait minder om de actie en meer om alle andere zaken die Batman ook uitvoert, maar die wat onderbelicht blijven in de films of andere games. Toch vermoeden we wel dat er confrontaties met vijanden gaan zijn; je hebt immers niet voor niets Batarangs bij je, die gepresenteerd werden bij aanvang met een tutorial. Het kan dus betekenen dat de levels zich qua gameplay enigszins afwisselen, waardoor je niet continu de Sherlock Holmes aan het uithangen bent.

Knipsel

Voorlopige conclusie

Batman: Arkham VR is één van de verrassingen geweest op de afgelopen E3. Rocksteady weet namelijk op een perfecte manier je de illusie te geven dat je echt Batman bent. Dat is een vrij unieke ervaring en daarmee is dit een game die elke Batman fan sowieso in de gaten moet houden. Omdat het een PlayStation VR game betreft, past de rustige benadering op de gameplay uitermate goed in de ervaring die de game je wil voorschotelen. Na afloop van de demo wilden we meer, omdat het de juiste Batman illusie wekt, maar ook omdat het boeiend is vormgegeven qua gameplay en de graphics. Het is namelijk één van de mooiere PlayStation VR games. Batman: Arkham VR is afgaande op de demo een prima game in wording en we willen graag snel meer. Was het al maar 13 oktober.