destiny_rise_of_iron_5

In gesprek met Christopher Barrett van Bungie over Destiny: Rise of Iron – Vlak voor de E3 onthulde Bungie officieel de nieuwe Destiny uitbreiding, Rise of Iron, welke vanaf 20 september verkrijgbaar zal zijn. Met deze nieuwe content zullen we meer leren over de helden van vroeger en krijgen we tevens te maken met een nieuw gevaar. Dat klinkt allemaal erg veelbelovend, maar specifieke details hebben we eigenlijk nog niet. We spraken recent met Christopher Barrett, de art director, over het verhaal van Rise of Iron en wat jullie kunnen verwachten qua nieuwe missies, quests en beloningen.

KnipselPSX-Sense: De nieuwe uitbreiding voor Destiny, Rise of Iron, zal in september verschijnen. Het vertelt het verhaal van vroeger over de Iron Lords, maar ook over een nieuwe plaag. Kun je daarover iets vertellen?

Christopher Barrett: De plaag komt voort uit de tijd van de nieuwe Gouden Eeuw, toen de mensheid overal heen kon reizen in de ruimte. Ze hebben na veel onderzoek een technologie ontdekt die voor veel problemen heeft gezorgd. Het is toen weggestopt door de Iron Lords in de Cosmodrome en spelers zullen via de missies leren hoe de Iron Lords de technologie hebben afgezonderd van de mensheid, zodat het geen gevaar meer zou vormen.

Een bekend ras uit Destiny, de Fallen, heeft zitten graven om de geheimzinnige technologie te bemachtigen, waardoor uiteindelijk een nieuw ras ontstaat. Door de technologie – wat ook als de plaag SEVA gezien kan worden – muteren de Fallen. Ze zien er hierdoor anders uit, maar ook hun gedrag zal wijzigen en meer onvoorspelbaar worden in hun acties. Ze zullen ook nieuwe tactieken gebruiken tegen de spelers.

De Fallen zijn tegenwoordig versplintert door de ruimte heen en kunnen ook wel de piraten onder de rassen genoemd worden. Ze gaan overal naar toe om zoveel mogelijk technologie te bemachtigen en daar sterker door te worden.

destiny_rise_of_iron_5

PSX-Sense: Toen de vorige uitbreiding verscheen, The Taken King, zagen we op het vlak van missies een meer cinematische benadering met cut-scènes. Gaan we dat ook terugzien in Rise of Iron?

Christopher Barrett: Ja, er zullen nieuwe scènes zijn in CGI, maar ook in-game kun je cut-scènes verwachten. Het is een uitgewerkte campagne waarin spelers meer leren over Lord Saladin. Het begint allemaal bij de beklimming van Felwinter’s Peak. Dit is iets totaal nieuws wat we nog niet eerder hebben gedaan, want als je de missie hebt voltooid op die locatie, dan is dit je nieuwe social space. Je moet deze terugwinnen van de Fallen voordat je er dus heen kan gaan om andere Guardians te ontmoeten. Naast de campagne zullen er ook additionele quests zijn die je kunt uitvoeren evenals endgame activiteiten waar we later deze zomer over gaan praten.

PSX-Sense: Kunnen we dan ook nieuwe quests verwachten voor de nieuwe exotic wapens?

Christopher Barrett: Ja, natuurlijk, er zullen veel nieuwe exotics zijn op dat gebied en ook nieuwe exotic armor. Spelers zullen zelf op een quest gaan om Gjallarhorn weer te bemachtigen, welke een comeback maakt. In de quest zullen ze zelf een nieuwe versie van dit wapen smeden. Je kunt hem creëren uit de armor van gevallen helden. We hebben vorige week de quest nog gespeeld tijdens een playtest en het was erg leuk om te doen.

PSX-Sense: Hebben jullie nog iets nieuws bedacht in het ontwerpen van missies en quests?

Christopher Barrett: Er zal een variatie aan missies beschikbaar zijn die je zult moeten voltooien in de nieuwe zone, die de Plague Lands heet. Het is een nieuwe locatie op Aarde, welke nog niet verkend is door de spelers. Ze zullen dus de berg, Felwinters Peak terug moeten winnen en dat gaat heel gaaf worden. Verder kun je ook de bron van de plaag die SEVA heet gaan achterhalen.

PSX-Sense: En nieuwe loot?

Christopher Barrett: Ja, naast de nieuwe missies en quests zullen spelers nieuwe gear, zoals wapens en armor kunnen verdienen, maar ook de bijl doet zijn intrede. Deze oorlogsbijl sluit aan bij het thema van de Iron Lords en is een relikwie wat je tijdelijk kan gebruiken op bepaalde momenten.

destiny_rise_of_iron_5

PSX-Sense: De Gjallarhorn uit jaar 1 zal dus zijn comeback maken in Rise of Iron en ditmaal in het zwart, maar komen oude bekenden, zoals Vex Mythoclast en Necrochasm ook terug?

Christopher Barrett: We kijken niet alleen maar naar het introduceren van nieuwe wapens, want we weten dat liefhebbers bepaalde favoriete wapens hebben uit het verleden. Wellicht is er een nieuw soort Gjallarhorn of Vex Mythoclast in de groep nieuwe wapens. We weten dat fans van de wapens houden die aan het begin van Destiny speciaal waren. We willen nu nog niets verklappen, maar er is een mogelijkheid in de toekomst dat deze wapens weer relevant worden.

PSX-Sense: Toen we vorig jaar met jouw collega Jesse van Dijk spraken, hadden we het over het ontwikkelproces van Destiny en waar de studio van geleerd heeft. Zijn er bepaalde zaken in de tussentijd waar Bungie ook weer van geleerd heeft?

Christopher Barrett: Als we terugkijken naar The Taken King, dan hebben we daarmee een goed verhaal neergezet en gepresenteerd. Het was een heel gaaf thema om aan te werken. Er waren veel geheimen te achterhalen in The Dreadnaught wat toen de nieuwe locatie was. Het was mooi om te zien hoe spelers gaandeweg alles aan het ontdekken waren. Het voelde aan als een locatie waar je uitgenodigd werd om te gaan onderzoeken. Spelers kunnen eenzelfde trend verwachten in Rise of Iron.

PSX-Sense: Met The Taken King introduceerden jullie ook tijdelijke evenementen, zoals de zoektocht naar exotic wapens als de Sleeper Simulant en No Time to Explain. Het hield spelers langer bezig na de release van deze content. Gaan jullie hier meer mee doen zodra Rise of Iron uit is?

Christopher Barrett: We proberen altijd nieuwe dingen om te bekijken hoe de reacties van de spelers zijn en of het een goede ervaring is. Met Rise of Iron zullen we kijken naar wat we kunnen doen om spelers langer tevreden te houden. Later deze zomer zullen we echt ingaan op de endgame activiteiten. Verder willen we natuurlijk dat spelers elke week weer een reden hebben om in te loggen. We willen er zeker van zijn dat spelers wat te doen hebben.

destiny_rise_of_iron_5

PSX-Sense: Kunnen we dan ook nieuwe content verwachten bij de verschillende winkels en facties die beschikbaar zijn in de Tower, zoals wapens en armor?

Christopher Barrett: Ja, we willen graag dat spelers nieuwe wapens en armor kunnen verzamelen met daarbij extra ruimte in de kluis. Er zullen tevens nieuwe wapens en armor te verdienen zijn in de nieuwe Raid, welke een thema bevat van de Iron Lords. Verder kun je straks ook via Iron Banner en Trials of Osiris nieuwe gear verkrijgen. Vooral de laatste set aan gear ziet er fraai uit met een Egyptisch thema. Daar gaan fans dol op zijn denken we. Veel nieuwe uitrusting dus.

PSX-Sense: Met de vorige uitbreiding werden foundries geïntroduceerd bij de wapens, zoals Suros en Omolon. We zagen al een glimp van wat waarschijnlijk een nieuwe is, want we hebben een wapen in een bepaalde kleur voorbij zien komen die we nog niet eerder hebben gezien. Kun je daarover iets meer vertellen?

Christopher Barrett: We zullen altijd proberen nieuwe wapens toe te voegen die een nieuwe stijl hebben, maar voorlopig doen we daar geen uitspraken over. Verschillende mensen hebben de eerste trailer al onderzocht en dat wapen eruit gepakt. Het is leuk om te zien dat ze er zo enthousiast over zijn. Er zullen sowieso nieuwe wapens komen.

PSX-Sense: Ze zijn altijd aan het graven hè?

Christopher Barrett: Ja. (lacht hardop)

PSX-Sense: Dat was onze laatste vraag, heel erg bedankt.

Christopher Barrett: Bedankt.

Destiny: Rise of Iron komt uit op 20 september. Ontwikkelaar Bungie zal meerdere livestreams organiseren om in stappen de nieuwe content te onthullen. De eerste livestream zal volgende week woensdag op 20 juli plaatsvinden om 19.00 uur, waarin ze gaan praten over hoe de Cosmodrome in Rusland veranderd is.