IamSetsuna
Gespeeld: I am Setsuna – Square Enix is de laatste jaren haar ontwikkeling volledig aan het omgooien. Waar het zich een jaar of 20 geleden nog volledig focuste op turn-based, strategische RPG’s, richt het zich nu steeds meer op active-time en real-time battle. Het bedrijf gaat met zijn tijd mee, maar ziet ook het financiële succes van indie-ontwikkelaars die terug gaan naar de retro-RPG. Om toch aan de vraag te voldoen die vooral vanuit de wat oudere generatie fans komt, hebben zij een studio opgericht die precies dat doet: het maken van RPG’s die volledig terug gaan naar de roots. En deze studio, Tokyo RPG Studio, riep “I am Setsuna” in het leven, om haar daarna snel weer op te offeren.

Gedeelde smart is halve smart

Want daar gaat het in deze game om; Setsuna wordt opgeofferd aan een vijand met wie het thuisland van Setsuna jarenlang vrede had. Om nog onbekende reden moet het volk elke tien jaar een menselijk offer brengen aan deze vijand, maar helaas mocht deze vrede niet oneindig duren. Voor de tien jaar voorbij zijn, ontwaakt de nog naamloze vijand in woede en eist eerder dan gepland een slachtoffer. Setsuna wordt gekozen om haar magische krachten. “Setsuna” betekent in het Japans ook wel “leed” of “droefheid” en dat is ook meteen de toon die het zet voor het verloop van de game.

IaS4

De demo die we speelden, begon in een besneeuwde bosachtige omgeving en wij traden in de sneeuwschoenen van Endir, die gezamenlijk met zijn mentor op pad was. De eerste vijanden die je tegenkomt, zijn pinguïns, die gemakkelijk dood gaan en daarom de perfecte vijanden zijn om je krachten op te oefenen. Aangezien het een turn-based game is, zijn de gevechten in het begin wat langdradig. Het beperkt zich tot het om de beurt elkaar een mep geven, wat vanzelfsprekend eindigt in onze overwinning. Enkele pinguïns later lopen we een wat grotere vijand tegen het lijf: een ijsbeer met een harnas, die ons al meer het gevoel van een uitdaging geeft.

Techs, klinkt bekend!

Hier komen de interessante mechanics van de game wat meer om de hoek kijken. Zo kun je verschillende technieken of “techs” gebruiken om je vijand te verslaan en Momentum op te bouwen. Wanneer je vijanden aanvalt en/of verslaat, loopt er een metertje vol waarmee je uiteindelijk meer schade aan kunt richten, of meer health en meer effect geven aan je gebruikte technieken. Dit maakt dus je aanvallen een stuk krachtiger en effectiever. Helaas was de demo te kort om dit vaker te doen of meerdere technieken te gebruiken, maar we verwachten dat er heel wat varianten zullen zijn op degene die we gebruikten om meneer ijsbeer een kopje kleiner te maken.

IaS2

I am Setsuna voelt in meerdere opzichten erg vernieuwend aan, ondanks dat het gebaseerd is op meerdere pareltjes van weleer. Vooral de mensen die Chrono Trigger of Dragon Quest vroeger veel gespeeld hebben, zullen veel overeenkomsten zien. Zeker wanneer je meer mensen aan je party toevoegt en je gezamenlijk kunt aanvallen wanneer beide party members hier klaar voor zijn, om zo een extra strategisch element toe te voegen. Wacht ik met een aanval tot de rest klaar is om samen een krachtigere aanval te doen, of doe ik direct een aanval om zo wellicht één van de meerdere vijanden alvast uit te schakelen? Wellicht is het feit dat I am Setsuna niet op een andere game gebaseerd is wel de reden dat het, afgezien van de gelijkenissen, zo onderscheidend overkomt.

Voorlopige conclusie

I am Setsuna ligt volgende week al in de winkels en zal grote schoenen moeten vullen als het in de voetsporen wil treden van RPG voorvaderen als Chrono Trigger en Dragon Quest. Gelukkig weet het verhaal al direct een gevoelige snaar te raken en daarnaast zijn de (hoofd)personages uit de game ook aangenaam om te volgen en voelt het niet aan ons opgedrongen om ze te mogen. We hebben natuurlijk nog maar een minuscuul gedeelte van de game onder handen mogen nemen, maar het voelde al direct vertrouwd en als een game die vol potentie zit. Het probleem met indie-titels als deze is dat het verhaal soms wat afgeraffeld kan overkomen. Maar of dat ook daadwerkelijk zo gaat zijn of ons voorgevoel ongegrond is… dat moeten we nog maar even afwachten.