MafiaIIILogo
Special: De interessante diepgang die achter Mafia III schuilt – We hebben er lang op moeten wachten, heel erg lang zelfs, maar Mafia III is eindelijk in aantocht en de release is niet zo gek ver meer van ons af. Helaas hebben we de game tot op heden nog niet kunnen spelen. Wel spraken we met Matthias Worch, de design director. Hij verschafte veel meer inzicht in de gameplay mogelijkheden van Mafia III, evenals wie Lincoln Clay is, en daaruit blijkt wel dat Hangar 13 één van de meest gedetailleerde open wereld games in een maffiasfeer gaat brengen.

Lincoln Clay en zijn moeilijke leven

De protagonist van Mafia III is natuurlijk Lincoln Clay en we vroegen Matthias wat zijn achtergrond precies is. We weten allemaal dat hij een Afro-Amerikaan is, dat hij gediend heeft gedurende de Vietnam oorlog en dat hij New Bordeaux op stelten gaat zetten. Maar wat is nu eigenlijk zijn persoonlijkheid? Wel, Lincoln Clay is in de jaren veertig geboren, maar werd al snel aan zijn lot overgelaten toen hij wees werd. Gelukkig ontfermde Father James zich over hem en groeide hij op in een weeshuis, maar echt een plek voor zichzelf heeft hij nooit gehad.

MafiaLincoln

Met het gemis van een plek waar hij zich mee zou kunnen identificeren, is hij in deze zoektocht gestuit op de zwarte maffia. Maar op een gegeven moment is hij vertrokken naar Vietnam, omdat hij toch een gevoel van plicht had om voor zijn land uit te komen en daarnaast had hij domweg niet zoveel te doen. Maar net zoals elke andere veteraan kon hij de dood vinden in Vietnam of terugkeren naar vertrouwde bodem en in het geval van Lincoln Clay loopt het wat dat betreft goed af. Gedurende zijn tijd in het leger heeft hij zijn sporen verdiend, want hij promoveerde naar special ops, alwaar hij ene Donovan leerde kennen, die later enige invloed op het verhaal zal hebben.

Na zijn terugkeer uit Vietnam heeft Lincoln Clay niet echt een plek waar hij naar terug kan keren en daarom richt hij zich weer op de leider van de zwarte maffia, die hem toelaat tot z’n organisatie. Lincoln heeft in Vietnam dingen gedaan waar hij allesbehalve trots op is. Hij is er echter behoorlijk goed in en neemt die skills mee in zijn verdere levensloop. Mede daarom verandert zijn levensstijl van eervolle veteraan naar geharde maffiosi en dat is waar het verhaal in de game begint. De terugkeer is de start van het avontuur dat je zal beleven en in de tijd van afwezigheid is er veel veranderd in New Bordeaux.

De Italiaanse maffia heeft namelijk de zwarte maffia besodemietert en dat ontketent een heuse oorlog tussen de twee groeperingen. Hier is Lincoln Clay bij betrokken, wat hij maar ternauwernood overleeft. Toch krabbelt hij weer op en dat is de inzet om op zoek te gaan naar wraak op de Marcano familie, waarbij hij tevens zijn eigen imperium op wil gaan bouwen. Interessant hierin is dat het verhaal voor nu erg gepresenteerd werd als dat je je eigen imperium opbouwt zonder directe achterliggende redenen of met andere invalshoeken. Die zijn er echter wel, want gedurende het spelen krijg je steeds meer informatie over allerlei aanleidingen tot bepaalde situaties. Sterker nog, de eerder genoemde Donovan speelt ook nog een bepaalde rol in het geheel, terwijl hij werkzaam is voor de CIA.

MafiaSal

Wraak en macht

Lincoln Clay is met de bovenstaande omschrijving overduidelijk geen dertien in een dozijn personage, want Hangar 13 heeft zijn persoonlijkheid ogenschijnlijk behoorlijk diep uitgewerkt. Dat geeft in potentie voldoende aanleiding tot een behoorlijk boeiend verhaal en in aanvulling hierop krijg je te maken met andere personages. Belangrijk zijn natuurlijk de onderbazen waarmee je samen gaat werken. Deze onderbazen zijn Cassandra, Burke en Vito, die jou zullen helpen, maar tegelijkertijd ook op zoek zijn naar hun eigen voordelen. Niemand in de wereld van Mafia 3 doet iets uit liefdadigheid en dat kan in sommige gevallen verregaande gevolgen hebben.

Daar waar Lincoln zijn pijlen richt op wraak nemen op de Marcano familie, moet hij tevens zijn eigen invloed managen door met de drie onderbazen te communiceren. In dat kader is er een continue tweesplitsing in verhaalvertelling en opbouw in gameplay, want het ene moment ben je volop aan het uitzoeken hoe de vork in de steel zit met de Marcano familie en hun imperium, en het andere moment ben je je onderbazen aan het managen. Combineer dat alles met een uiteindelijk doel en dat is de Marcano familie vermorzelen en zorgen dat je zelf bovenaan de top van de criminaliteit komt te staan.

Hou iedereen te vriend

De drie onderbazen sluiten zich bij jou aan, omdat ze allen eigen doelstellingen en redenen hebben. Om ze aan jouw zijde te krijgen, dien je ze dingen te beloven en dat is waar het geheel een beetje gevoelig wordt. Ze zijn namelijk allemaal geharde criminelen, maar niet per se jouw vrienden. Het is dus belangrijk om de beloftes te houden die je ze aanvankelijk maakt, of deze zo te buigen dat het alsnog in hun voordeel uitvalt. Net zoals jij zien ze hun kansen schoon om hun imperium uit te breiden, want de tirannie van de Marcano familie moet maar eens ophouden.

MafiaSitdown

Gedurende de game waarin jij de stad langzaam maar zeker van de gevreesde familie overneemt, zullen ze je confronteren met lastige vragen. Ook het toewijzen van veroverde gebieden kan gevoelige situaties opleveren als je het aan bijvoorbeeld Burke geeft, terwijl Cassandra hier emotionele, zakelijke belangen en gevoelens bij heeft. Dat soort momenten zullen geregeld terugkeren in je avontuur via zogenoemde ‘sit-downs’. Ga je te vaak aan de wensen van één individu voorbij, dan zullen ze daar knap gefrustreerd over raken en in een uitzonderlijk geval kunnen ze je zelf de rug toekeren, waardoor je ineens een belangrijke kracht mist. En dat is een cruciaal element dat Matthias Worch benadrukte tijdens ons gesprek, want de gameplay is op deze personages gebouwd.

De onderbazen en hun voordelen

Doordat je naarmate het verhaal vordert jezelf ontwikkelt en tevens met de onderbazen bezig bent, zul je allerlei extra mogelijkheden vrijspelen. Deze mogelijkheden variëren behoorlijk per individu en als je dan één van hen benadeeld hebt, dan kan het zijn dat dit qua mogelijkheden ineens beperkingen oplevert. Het is dus in je eigen belang hoe je met alles en iedereen omgaat, want hoe meer je iedereen tevreden houdt, hoe meer opties en mogelijkheden je gedurende de game hebt. Deze mogelijkheden zijn bijzonder uiteenlopend en dat is waarin Hangar 13 zich weet te onderscheiden ten opzichte van andere games: namelijk de details.

Als je met één van de onderbazen een goede band opbouwt, dan kan je die op een gegeven moment inzetten om wapens te laten brengen of om de politie om te kopen. Naarmate deze onderbazen in macht groeien, zullen zij voor zichzelf ook weer nieuwe mogelijkheden ontwikkelen die jij via hun associaties kan aanwenden. En dat is best interessant, want het sluit erg aan op het realisme dat de game wil aan blijven houden. De onderbazen en hun associaties zijn primair actieve krachten die je allerlei hulpmiddelen kunnen brengen. Denk aan wapens, extra krachten sturen en meer.

MafiaAssociate

Tegelijkertijd heb je ook nog passieve associaties en die geven het gebruik van deze figuren net wat meer waarde. Een goed voorbeeld hiervan is een associatie die je kan hebben op het politiebureau. Met hem of haar kan je afspreken dat als de politie gebeld wordt, deze persoon de melding niet doorgeeft, waardoor de politie nooit op komt dagen. Een ander voorbeeld is dat je de dame bij de telefooncentrale voor je kan laten werken. Mensen hadden in die tijd geen mobiele telefoons, dus zij waren op de telefoons op straat aangewezen als zij iemand wilde bereiken. In een heftige shoot-out kan het voorkomen dat de tegenstander extra krachten wil inroepen, waardoor het voor jou nog lastiger wordt.

Als je dan iemand bij de telefooncentrale hebt zitten, dan kan die ervoor zorgen dat de telefoontjes niet worden doorgegeven. Tegelijkertijd kan die persoon wel jouw extra krachten waarschuwen, waardoor de tegenstander ineens voor een flinke verrassing komt te staan. Heb je die mogelijkheid (nog) niet, dan kan je ook weer associaties telefoonkabels laten doorknippen of je onderschept de beller zelf. Je begrijpt het wel, het gaat werkelijk alle kanten op met die mogelijkheden en dat maakt de gameplay erg interessant, want hoewel Worch hier twee voorbeelden schetste, zijn er natuurlijk nog tal van mogelijkheden.

Stap voor stap unlock je de associaties via de onderbazen en per individu tref je diverse mogelijkheden aan. Logischerwijs vroegen we naar aanleiding van deze toelichting aan Worch of het mogelijk is om alle mogelijkheden vrij te spelen gedurende één avontuur. Hierop gaf hij aan dat het heel misschien mogelijk is, maar dan moet je wel echt iemand zijn die werkelijk alles, maar dan ook alles doet in de game. De verwachting is echter dat de speler gaat kiezen voor een bepaalde route om dan later eens terug te keren en andere mogelijkheden vrij te spelen.

MafiaCity

Veel content staat garant voor een lange speelduur

Men mikt dus erg op een vrij hoge replaywaarde. Het verhaal in de game is natuurlijk tot op zekere hoogte uitgestippeld, want men wil diepgaande verhalen vertellen. Toch biedt de ontwikkelaar je straks wel de mogelijkheid om je eigen verhaal vorm te geven. Men zal namelijk voldoende vrijheid bieden in het geheel om het naar je eigen hand te zetten en het verloop te beïnvloeden. Dat kan zorgen voor een afwijkend eind ten opzichte van andere spelers. Sterker nog, het is mogelijk om in Mafia III een compleet andere ervaring te beleven dan je buurman, puur op basis van de keuzes die je maakt bij onder andere de eerder genoemde sit-downs.

Worch sloot zijn antwoord op de vraag of je een eigen verhaal kan creëren duidelijk af met de woorden: ‘het is helemaal aan de speler’. Dat is iets dat zich op het verhaal en bijkomende elementen richt, maar het beperkt zich niet tot dat alleen. Je kan namelijk je gehele speelstijl in de meest simpele vorm al afstemmen op jouw eigen manier. Als jij de gehele game zoveel mogelijk in stealth wilt spelen, dan biedt de titel je daar alle ruimte toe. Wil jij als een gek alles overhoop knallen bij elke confrontatie? Leef je uit; je bent daar geheel vrij in. Hier werd overigens wel aan toegevoegd dat dit geen simpele, afwisselende opties zijn, maar dat het ook daadwerkelijk qua spelervaring goed werkt. Iets wat in de ogen van Hangar 13 van groot belang is als je de speler een eigen ervaring wilt laten beleven in het beïnvloedbare verhaal naargelang je acties.

Al deze mogelijkheden op zichzelf lijken er in potentie op te wijzen dat de game zich leent voor meerdere playthroughs, puur om alles vrij te spelen en te proberen, dan wel ontdekken. Het is echter ook mogelijk om alles wat de game te bieden heeft in één playthrough te beleven, maar dan moet je wel een extreme completionist zijn, zoals al aangehaald. Overigens, het uitspelen van de game doe je ook niet één, twee, drie, want de game zit werkelijk propvol met content, als we Worch mogen geloven althans. Hij schetste een beeld dat ze momenteel playtesters in de studio hebben voor vijf dagen en dat zij aan het einde van die periode nog niet klaar zijn met de game.

MafiaFight

Men biedt een groot verhaal aan in een grote stad, met een shitload aan collectables. Daarnaast is er nog de Bayou, waar ook weer een hele hoop dingen te doen zijn. De Bayou is groot, maar New Bordeaux is ook geen lullige stad met negen districten die elk zo weer hun eigen gameplay zullen bieden. Interessant is de opmerking van Worch hierbij, want hij zei namelijk dat de spelers blij zullen zijn met de content die de game je te bieden heeft. Hierbij geldt het gegeven dat je niet beperkt bent tot het narratief om bepaalde gebieden te verkennen of zijmissies te spelen, want de gehele stad is bij aanvang direct toegankelijk.

Kortom, Mafia III is duidelijk een goed uitgedachte game met veel mogelijkheden, diepgaande opties en een interessante stijl qua personageontwikkeling. Mafia III zal op 7 oktober gaan verschijnen en vanzelfsprekend duiken we dan goed in de game. Toch kunnen we het niet laten om te hopen op een hands-on sessie op de gamescom, dan mag je natuurlijk een nieuwe preview verwachten met onze eerste bevindingen omtrent de gameplay van deze titel. Voor nu verwijzen we je graag nog eens door naar onze E3 preview.