Column: De wederopstanding van Augmented Reality – Nadat in 2011 de PS Vita werd aangekondigd, was ik zeer enthousiast over deze nieuwe handheld. Na het succes van de PSP en mijn voorliefde voor handheld consoles, was dit het nieuwste pareltje dat ik in mijn bezit moest en zou hebben. Een nieuwe functie op de PS Vita die mij destijds zeer aansprak, was de mogelijkheid tot het gebruiken van Augmented Reality. Bij aanschaf van deze nieuwe handheld kreeg je dan ook van die prachtige AR kaarten, waarmee je op de meest wonderbaarlijke plekken via je PS Vita schermpje bijvoorbeeld een duikplank tevoorschijn kon toveren.

Ik kan mij nog herinneren uit die tijd dat er toch wel een periode enthousiast werd gesproken over deze AR-technologie. In 2012 zat ik in mijn propedeuse-jaar van de opleiding Communicatie & Multimedia Design en tijdens mijn schoolprojecten werd er vanuit docenten veel geopperd om Augmented Reality toe te passen, want dit zou dé toekomst gaan worden. Het gebruik van QR-codes werd overal doorgedrukt en er werd reikhalzend uitgekeken naar het volgende stukje toekomst in de vorm van de Google Glass.

Wanneer we anno 2016 even gaan samenvatten wat er de afgelopen jaren allemaal op het gebied van deze technologie is gebeurd, dan kunnen we wel stellen dat dit ontzettend veel is. QR-codes zijn nooit echt geworden wat ervan werd verwacht en de Google Glass is zelfs geheel uit productie gehaald. Augmented Reality leek tot aan vorig jaar dan ook bijna een uitstervend stukje technologie, maar ineens lijkt daar toch weer verandering in te komen.

Het sociale mediaplatform Snapchat is onder andere een applicatie die een gokje heeft gewaagd met de AR technologie, in de vorm van filters die je over je foto’s heen kan plaatsen. Allemaal vrij onschuldig, maar sinds deze mogelijkheid in deze applicatie zit verwerkt, is het gebruik van de applicatie weer een stuk toegenomen en wanneer we op andere social media rondstruinen, komen we vaak deze met AR bewerkte foto’s tegen op de diverse tijdlijnen.

Het grootste voorbeeld van hoe je AR succesvol in kan zetten, heeft ontwikkelaar Niantic Studios intussen al bewezen. Waar zij in 2012 met de game Google Ingress kwamen – ontzettend succesvol, maar niet gigantisch in Nederland – zijn ze onlangs met het langverwachte Pokémon GO op de proppen gekomen. De game heeft een overeenkomend principe met Ingress, maar nu geheel in een Pokémon jasje. Hier ga ik verder niet veel woorden meer aan vuil te maken, want ik ken praktisch niemand meer die het spelletje niet kent of speelt.

Goed, ik heb in deze column nu een beetje van de hak op de tak diverse varianten op Augmented Reality benaderd. Hoe men er enkele jaren geleden tegenaan keek en hoe deze technologie in mijn ogen toch al aardig was vergeten in de daaropvolgende jaren. Wel ben ik momenteel erg benieuwd tot welke niveaus deze technologie nog verder kan stijgen. We weten natuurlijk allemaal dat Microsoft achter de schermen momenteel druk bezig is met het ontwikkelen van de Hololens en het voorbeeld hierboven van Pokémon is natuurlijk een prachtige opsteker voor Nintendo.

Zelf wil ik mij op dit moment nog niet helemaal vastpinnen aan AR. Wel realiseer ik mij nu dat in 2012 mijn docenten het toch aardig bij het rechte eind hadden, hoewel het nog zeker enkele jaren heeft geduurd voordat AR ook daadwerkelijk begon door te breken. Verder ben ik wel heel benieuwd welke mogelijkheden jullie graag nog zien in de toekomst op dit gebied, of zien jullie juist geen heil in AR?