Screen-Shot-2016-07-11-at-2.51.38-PM
DLC Special: Call of Duty: Black Ops III – Descent – Inmiddels zijn we aanbeland bij de derde uitbreiding voor Call of Duty: Black Ops III. Na Awakening en Eclipse is Descent nu tijdelijk exclusief beschikbaar voor de PS4. Net als de voorgaande twee mappacks biedt ook deze DLC je weer vier nieuwe maps voor de multiplayer en een nieuw hoofdstuk voor de Zombies modus. Sinds de lancering zijn we hier natuurlijk weer uitgebreid mee aan de slag gegaan en bij dezen vertellen we je graag alles over onze bevindingen met de content in deze DLC Special.

Weer even voorstellen

Te beginnen met het gebruikelijke voorstelrondje en dan komen we als eerste uit bij onze favoriet (en tevens een oude bekende), namelijk de map Empire, wat weer een remake is van de map Raid uit Call of Duty: Black Ops II. Deze map blijkt ook gelijk de favoriet te zijn van velen, want tijdens onze speelsessies kwam deze map behoorlijk vaak langs in de playlist. De nieuwe versie van deze map is ditmaal opgetrokken in een Romeinse stijl, maar de opzet blijft hier hetzelfde. Nog steeds heb je aan een zijkant een centraal plein met standbeeld waar de ruimtes klein zijn en waar er regelmatig hevige gevechten plaatsvinden. Vanaf die kant kan je eenvoudig doorsteken naar de andere zijde, waarbij je wel een centraal plein moet oversteken.

Call-of-Duty-Black-Ops-3-descent-review-2-555x328

Dit plein is omringd door lage muren waar je weliswaar dekking kan zoeken, maar je wordt hier wel snel gespot door vijanden omdat je zelf moeilijk alle vier de uitgangen in de gaten kunt houden. Eenmaal overgestoken kom je terecht op de lange zijde, met hier een zwembad waarin je je kunt verstoppen en van waaruit je weer tegenstanders kunt verrassen. Onze ervaring is, dat je hier minder vijanden tegenkomt dan in de eerder genoemde twee gedeeltes van de map. Empire lijkt ogenschijnlijk een grote map te zijn, maar dit valt reuze mee. Er zijn genoeg kleinere ruimtes aanwezig waar liefhebbers van close-quarter combat hun hart kunnen ophalen.

Over naar de tweede map en dan komen we uit bij Rumble. Rumble voelt wat ruimer aan dan Empire, maar ook hier zijn er kleinere ruimtes aanwezig waar je snel vijanden tegenkomt. Dit gebeurt vooral wanneer je je begeeft aan de zijkant van de map. Hier loopt een smalle gang waarlangs je zo kan doorsteken naar de andere kant. Weet wel dat veel spelers hiervan gebruik proberen te maken en dat komt vooral door het grote open middengedeelte. Hierin staat in het midden weliswaar een bunker van waaruit je verdekt vijanden kunt bestoken, maar verder zijn de ruimtes hier groot en word je zo gespot, ook wanneer je je probeert te verstoppen achter één van de grote machines die hier liggen.

Call-of-Duty-Black-Ops-3-descent-review-3-555x328

Zo knallen we ons een weg richting Berserk, de volgende map die is gesitueerd rondom een oud en besneeuwd Viking dorp. Spelers moeten hier sneeuwstormen zien te trotseren, waarbij het belangrijk is om de controle te krijgen over een centrale brug die door de map heen loopt. Deze middelgrote map voelt, ondanks dat je behoorlijk ver kunt doorsteken, niet heel groot aan. Dat komt mede door de vele kleine gebouwen die aanwezig zijn waarin je je dan kunt verstoppen. Tevens kan je aan weerskanten proberen om tegenstanders te verrassen en kun je via de muur onder de brug door gaan om zo via het midden aan de andere kant te komen. Deze map oogt beduidend minder kleurrijk dan de voorgaande twee, maar steekt qua opzet wel verrassender in elkaar dan bijvoorbeeld Rumble.

Tot slot hebben we nog Cryogen, een map die we naar onze mening betrekkelijk weinig tegenkwamen in de rotatie van multiplayer maps. Cryogen draait om een geïsoleerde gevangenis die ergens ver weg in de Dode Zee ligt. Zware criminelen worden hier ‘geconserveerd’ in grote buizen die allemaal naast elkaar staan in het midden van de grotere ruimte. De actie speelt zich hier voornamelijk af, waardoor je zal merken dat de paden die buitenom lopen betrekkelijk weinig gevonden worden door de spelers. De ruimte in het midden biedt wel flink wat vermaak, omdat je ervan kan uitgaan dat hier altijd wel één of vaak meerdere tegenstanders opgesteld staan. Gelukkig bieden de al eerder genoemde buizen hier uitkomst. Die lenen zich namelijk uitstekend om jezelf hier via ‘wall-running’ langs te manoeuvreren, zodat je alsnog tegenstanders van achteren kunnen pakken.

call-of-duty-black-ops-3-descent-dlc-review-cryogen

Treyarch bewijst zich weer…

…met Gorod Krovi, de tot nu toe derde uitbreiding voor de Zombies modus. Net als in de voorgaande twee delen en in de Giant map volgen we ook nu weer het team van vier man waarmee je terugreist naar Stalingrad, gelegen in de voormalige Sovjet-Unie. Ongeacht of je het verhaal tot zover hebt gevolgd, deze nieuwe map is prima te spelen voor iedereen. Sterker nog, naar onze mening biedt deze map je tot nu toe de meest memorabele Zombies ervaring. Dit komt mede door de nieuwe vijanden die Treyarch hier introduceert. Zo kom je onder andere een grote vuurspuwende draak tegen die je als speler regelmatig letterlijk het vuur aan de schenen legt. Daar kan je maar beter voor op je hoede zijn, aangezien het geen pretje is om levend geroosterd te worden. Op zulke momenten dien je tevens de zombies nog beter in de gaten te houden.

Die leggen namelijk niet het loodje wanneer deze draak een vuurregen op hen neer laat dalen. Sterker nog, dan lopen ze gewoon door als wandelende bommen die je direct naar de grond doen gaan wanneer je ze van te dichtbij kapotschiet. Gorod Krovi kent een redelijk grote opzet met meerdere deuren die je open kan maken en dat is ook precies waar je het best niet al te lang mee kunt wachten. Gelukkig is de ‘Juggernaut’ perk (hierdoor kan je meer klappen verdragen dan normaal) dichtbij je beginpunt, maar om deze perk te kunnen kopen dien je natuurlijk eerst de stroom aan te zetten. Hiervoor moet je wel meer deuren open maken, wat ook weer meer punten kost. Het kan daarom makkelijker zijn om samen met vrienden te spelen, zodat je sneller meer punten bij elkaar kan sparen. Kortom, een intensieve en uitdagende ervaring die qua kwaliteit in lijn met eerdere Zombies maps ligt.

call-of-duty-black-ops-iii-dlc-3-descent-fire-screen-05-ps4-us-29jun16

Conclusie

Laten we eerlijk zijn, niet alle multiplayer maps uit de Descent DLC zijn even aantrekkelijk om te spelen. Herkenbaar en daarom ook onze favoriet is hier de map Empire, wat dus een remake is van de map Raid uit Call of Duty: Black Ops II. De map Berserk speelt ook lekker weg en dat komt mede door de verschillende paden die je kunt bewandelen om alsnog de overkant te bereiken, waardoor je tegenstanders ook weer kunt verrassen. Cryogen kent ook interessante plekken, al gaat het hier voornamelijk om het middengedeelte waar de actie zich afspeelt, waardoor de map wat simpel is. De map Rumble is wat ons betreft de minst interessante van de vier, maar gelukkig is er dan nog de Zombies uitbreiding Gorod Krovi die erg goed in elkaar steekt. Het is absoluut niet het eenvoudigste hoofdstuk uit deze Zombies saga, maar het biedt spelers wel voldoende uitdaging en je krijgt er, wanneer je ver komt, zelfs een ritje op de draak voor terug, hoe gaaf is dat?!