Jouw mening: Zonder third party ondersteuning gaat PlayStation VR het niet redden

PSVR
Dit najaar, op 13 oktober om precies te zijn, zal PlayStation VR officieel verschijnen. Bij de release liggen er natuurlijk diverse games in de winkels en tevens mogen we in de maanden erna nog een hoop andere titels verwachten. Zo op het eerste oog ziet het najaar er voor dit nieuwe platform dus prima uit, maar hoe zit het met de tijd erna? We hebben in de afgelopen anderhalf jaar geregeld met PlayStation VR games kunnen spelen en een groot gedeelte daarvan is gemaakt door ofwel interne Sony studio’s of wat kleinere ontwikkelaars. Opvallend genoeg houden grote partijen, zoals Activision, EA, Square Enix, Take Two, Bandai Namco en meer zich redelijk afzijdig van dit nieuwe platform.

Enkel Ubisoft is een echte grote noemenswaardige partij die speciaal voor dit platform games aan het maken is. Een goed voorbeeld daarvan is natuurlijk de multiplayer game Eagle Flight. Andere partijen, Activision en Square Enix bijvoorbeeld, doen wel wat, maar echt noemenswaardig lijkt dit vooralsnog niet te zijn. Third party ondersteuning is al sinds jaar en dag belangrijk, want toen dat ophield met de PlayStation Vita viel het platform in een gat van leegte. Idem dito met de Nintendo Wii U en hoewel er veel kleine ontwikkelaars bezig zijn met PlayStation VR, is third party ondersteuning van cruciaal belang.

Vandaar ook dit onderwerp voor deze Jouw mening, want zonder third party ondersteuning zal PlayStation VR het zeer moeilijk gaan krijgen op termijn. De vraag is dan ook hoe dergelijke partijen hier mee om zullen gaan, want als zij niet instappen, dan moet de virtual reality headset het vooral van kleinere games hebben en zoals je weet… bij de PlayStation Vita is dat niet meteen een groot succes.

Aan de andere kant kan het zijn dat de uitgevers het een beetje aftasten, omdat ze niet goed kunnen inschatten wat virtual reality gaat doen onder de consument. Capcom bewandelt in dat opzicht een uitermate veilige doch interessante weg. Zij zullen Resident Evil VII namelijk in z’n volledigheid PlayStation VR ondersteuning geven, maar als je geen VR-headset hebt, dan kan je de game gewoon alsnog op je TV spelen.

Mocht PlayStation VR een succes worden, dan is het te hopen dat de third party ondersteuning fors gaat toenemen. De kans dat men dan het Capcom model aanhoudt achten we vrij groot, want dan heb je immers de grootste afzetmarkt in één keer te pakken, zonder de andere te kannibaliseren. Kortom, reden genoeg tot een interessante discussie over hoe de toekomst van PlayStation VR eruit gaat zien, want dat is voor zowel ontwikkelaars, uitgevers als consumenten nieuw. Het is immers een gloednieuw platform en dat kan natuurlijk verrassende wendingen nemen in de toekomst.

Laat vooral horen hoe jij hierover denkt. Verpak je mening in een mooi verhaal en drop het hieronder.

58 reacties

  1. Anoniem -   
    79.171.81.xxx's avatar

    Dat ding wordt een flop, mark my wordt.

  2. Anoniem -   
    213.118.24.xxx's avatar

    Volgens mij wordt dit ook een flop .Kijk naar de ps move , niemand kijkt er nog naar om . Allemaal leuke gadgets thats it. Geef mij maar een goeie degelijke controller en een dikke zetel. Amen

  3. Anoniem -   
    213.118.24.xxx's avatar

    Ik zie hier wel toekomst in, zeker race en flight simulaties

  4. Anoniem -   
    81.206.162..xxx's avatar

    @79.171.81.xxx: En toch blijf je hier op reageren, beetje nutteloos.

  5.    900 XP
    jonas46's avatar

    @81.206.162..xxx: Zelfde voor jou : ‘En toch blijf je hier op reageren, beetje nutteloos.’ En opnieuw wordt de mening van een ander niet gewaardeerd. Het niveau op dit forum daalt met de dag. Anonieme reacties moeten eruit!
    On-topic: Dit wordt een flop, ben ik zeker van !

  6.    518 XP
    JaHe's avatar

    Het is altijd wachten op elkaar… als psvr geen grote afzet heeft, zien developers er weinig brood in. Aan de andere kant als developers veel content maken dan zullen er misschien meer mensen psvr aanschaffen omdat er meer aanbod is met unieke games en ervaringen. Het heeft alles te maken met risico, tijd en geld. Developers hebben nu een keuze: “traditionele” games maken met een enorme afzetmarkt (bedenk cross platform op ps4, xbox, android, ios en pc) of games voor psvr gaan maken. Een makkelijke keuze op dit moment, zeker als je bedenkt dat je als developer wel iets heel unieks moet bedenken en ook de kennis nodig hebt om iets te ontwikkelen voor psvr. Tijd zal het leren…

  7. Anoniem -   
    84.85.249.xxx's avatar

    Voor simulaties en horrorgames kan het wat worden. Maar ik vind het te duur voor alleen die games.

  8. Anoniem -   
    80.56.168.xxx's avatar

    Die gaat ook met third party ondersteuning floppen.

  9. Anoniem -   
    92.110.78..xxx's avatar

    @jonas46: zelfde als jou, je moet iedereen respecteren en de keuze respecteren of ze lid willen zijn of niet.

  10. Anoniem -   
    92.110.78..xxx's avatar

    @jonas46: waar zijn je argumenten? Volgens mij wordt het een flop geef maar een argument waarom je dat vindt.

  11.    2213 XP
    Sony's avatar

    Flop.
    @jonas46: Helemaal mee eens. Niveau daald hier als een baksteen omlaag.
    @86.82.172..xxx: Ik raad je aan het artikel even te lezen

  12. Anoniem -   
    86.82.172..xxx's avatar

    Wat een negatieve reacties hier. Hoe kunnen jullie dat nou weten dat vr een flop word. Ik denk dat vr meer is als alleen een gadget en ook een nieuwe manier van gamen is.

  13. Anoniem -   
    213.118.161..xxx's avatar

    Ze komen hier gewoon te vroeg mee. Nu zijn het kleine games die je ermee kan spelen of games die niet veel kracht vereisen van de ps4. Maar games als battlefield, GTA, mass effect en andere grote games zijn nu denk ik gewoon nog niet mogelijk met de uitgelekte specificaties. Dat is misschien waarom er een nieuwe ps4 komt.

  14. Anoniem -   
    163.158.206..xxx's avatar

    Deze VR brillen worden een grote hit in de adult entertainment business, daar gaat gigantisch veel geld in rond.
    Het is eenmaal een fantasie van ieder man (of vrouw) om het zo veel mogelijk als echt te ervaren, net alsof je erzelf persoonlijk bij bent.

    Of het een grote hit wordt in de gaming industrie is nog maar de vraag.
    Hangt er een beetje van af hoe “immerssive” de games zijn of zullen worden…..
    Het zou wel dope zijn als je bijvoorbeeld story driven games zoals “Heavy Rain” of zelfs de Silent Hill Games, games als Fatal Frame, etc, met een VR bril kan spelen.
    Een flight simulator ofzo, vliegen van Amsterdam naar New York als piloot 😛

    Ze moeten met toffe games komen, niet met dat demo achtige korte games shit, anders wordt het niks.

  15.    900 XP
    jonas46's avatar

    @92.110.78..xxx: Ik heb er totaal geen probleem mee dat mensen geen lid willen worden, maar dan moeten ze ook niet komen lullen op dit forum.

  16. Anoniem -   
    92.110.78..xxx's avatar

    @Sony: jullie zijn zo naïef als wat, ook al vinden jullie het een flop, de eerste wat in huis komt is de PSVR.

  17. Anoniem -   
    92.110.78..xxx's avatar

    @jonas46: gelukkig is hier Roy de baas en hij vindt het een toevoeging.

  18. Anoniem -   
    213.118.161..xxx's avatar

    Square Enix en Bandai Namco..redelijk afzijdig van dit nieuwe platform? (Tekken en Final Fantasy).

    De prijs zal het ding kunnen maken of breken. Prijs ligt voor veel mensen veel te hoog. Sony zal zelf flink moeten verliezen om dit apparaat tot een succes te maken. Voor nu is €400? veel te hoog.

  19.    900 XP
    jonas46's avatar

    @92.110.78..xxx: Argumenten heb ik genoeg. Wat heb je nu eigenlijk al gezien van de PSVR? Steeds opnieuw dezelfde beelden. Hoeveel first party ontwikkelaars zijn er bezig met games voor de VR? Weinig tot geen volgens mij. Met Indi games gaat de VR het niet redden, daar ben ik zeker van. En wat zet jou aan op de VR te kopen? Mij heeft Sony nog niet uit mijn sokken geblazen met de VR bril. Daarenboven is 400 euro voor het aanbod dat je krijgt VEEL te duur! Ik ben eens benieuwd hoe snel de PSVR stof gaat liggen happen na de release. Wat we nodig hebben zijn games met vernieuwing, games met prachtige story en nette gameplay. We hebben games ( en console ) nodig met 4K graphics. De techniek is er reeds. We zijn al jaren bezig om games beter te maken. Graphics gaan er steeds op vooruit. Sony heeft een console in handen die goed draait. Binnenkort misschien zelfs de ps4K. Met de PSVR gaan ze de foute weg in. met de huidige ps4, rekening houden met een opvolger kan sony geen vooruitgang maken met VR. Een apparaat om games als GTA, Uncharted, Battlefield enz… op een degelijke manier te spelen met VR zou namelijk veel te duur zijn voor de consument.

  20.    900 XP
    jonas46's avatar

    @92.110.78..xxx: Daar heb ik absoluut begrip voor, maar mijn mening is dat het forum verziekt wordt met anonieme reacties.

  21. Anoniem -   
    94.215.29..xxx's avatar

    @163.158.206..xxx: Denk dat een game als Fatal Frame (project Zero) veel te eng zal worden 😉

  22.    351 XP
    Ruft Eend's avatar

    Een analyst zei pas geleden dat het succes van VR niet door games gaat komen maar door smartphones. Bijna iedereen heeft tegenwoordig een smartphone en daarmee worden steeds mooiere filmpjes gemaakt. En dat soort filmpjes (zeker met de opkomst van 360° filmpjes) gaan er voor zorgen dat VR bij het grote publiek doorbreekt. Ik denk dat hier wel een kern van waarheid inzit, de markt voor games in VR is te klein.

    Zelf wil ik de bril uitproberen maar verder wacht ik op interessante games, voorlopig is er nog nauwelijks iets aangekondigd wat meer dan een techdemo is. Een game als Diablo 3 of No Man’s Sky lijkt me gaaf in VR, de vraag is echter of de huidige stand van techniek dat soort games mogelijk maakt in VR zonder dat je dan minstens €2000 kwijt bent voor bril en andere hardware.

    @Jonas:
    Anonieme reacties maken mij niet zoveel uit, mits er maar gemodereerd wordt en nietszeggende posts verwijderd worden. Overdreven fanboy reacties, bashen op andere consoles en trollen mag van mij weg gehaald worden.

  23. Anoniem -   
    92.110.78..xxx's avatar

    @jonas46: Ik snap je punt maar niet alle anonieme mensen zijn zo.

  24. Anoniem -   
    74.6.254..xxx's avatar

    Ik denk dat er door juist een third-party ontwikkelaar of een indie-ontwikkelaar een killer vr-game zal worden gemaakt. Juist de simpelheid en een goede implementatie qua interactie kan vr maken tot een geweldige ervaring. Ik ben benieuwd, het zal wel wat tijd kosten maar op den duur loopt het wel los, maar zal niet voor iedereen zijn.

  25. Anoniem -   
    80.56.218..xxx's avatar

    Of het nu een flop wordt of niet maakt niet uit het is een eerste stap in de richting naar een nieuwe game ervaring. Mijn preorder blijft dus gewoon staan. Daarbij hoop ik ook dat na de release snel een nieuwe komt met hoge resolutie om cinema films te kijken. Lijkt mij een ultieme manier om ongestoord en met perfect geluid films te kijk.

  26. Anoniem -   
    74.6.254..xxx's avatar

    Persoonlijk vind ik dat de mensen/gamers, die altijd zo voorzichtig zijn met het aanschaffen van de vooruitstrevende technologie, persoonlijk vooruitgang in de weg staan. Mensen moeten vooruitstrevende accessoires en systemen massaal aanschaffen, dan komt en blijft de ondersteuning vanzelf. Ja…dat kost soms geld ja, maar gamen is een dure hobby. En geloof me, ik heb vast en zeker niet meer geld dan de meeste van jullie! Als ik een aankoop doe sta ik daar achter en ga ik niet laten mauwen als het niet 100% uit de verf is gekomen. Zo is de Vita een van de beste aankopen die ik gedaan heb op game-gebied en ik heb de meeste consoles en accessoires wel aangeschaft. Zo geldt het ook voor de VR,er zit zoveel potentie in dat apparaat en de technologie. Uiteraard kan de technologie nog verbeterd worden en is het afwachten op de 3rd party ondersteuning maar als de meeste gamers het nu laten afweten zullen ze het risico nooit meer nemen en is de kans op een succesvol vervolg net zo groot als de kans op een PS Vita 2…

  27.    10 XP
    Progressive-T's avatar

    ‘Capcom bewandelt’ met een ‘t’ graag..

  28.    10 XP
    Progressive-T's avatar

    @79.171.81.xxx:
    ‘mark my wordt’?…

  29. Anoniem -   
    109.236.80..xxx's avatar

    @Progressive-T: tas dog korrect gescreven?

  30. Anoniem -   
    91.182.177..xxx's avatar

    Zonder third party ondersteuning van de grote ontwikkelaars zal het idd moeilijk worden, maar een grote meerwaarde is volgens mij de cinematic mode, kan je gamen en is de tv nog vrij voor de vrouw

  31. Anoniem -   
    91.182.177..xxx's avatar

    @79.171.81.xxx:
    Uw lessen engels waren duidelijk een flop!

  32.    278 XP
    WippertNL's avatar

    …ikzelf denk dat het maar even leuk is en al gauw gaat vervelen; ook de reden dat ik 2x de bestelling bij Bol geannuleerd hebt.

    Voor datzelfde bedrag zou ik dan eerder een XBOX One erbij kopen…

  33.    1783 XP
    Aenea's avatar

    Correct!

    Next question!

    Oftewel: ja duh! Natuurlijk moeten er 3rd party games komen voor VR anders komt er niet genoeg uit.

  34.    1783 XP
    Aenea's avatar

    @jonas46:
    Jij noemt dat genoeg argumenten? Ehh, okay…

    – Er zijn vele games in ontwikkeling en merendeel niet first party inderdaad, is ook niet nodig vind ik.
    – Men heeft genoeg laten zien voor mij om hem te kopen, altijd al VR willen hebben en nu is het er eindelijk
    – Al zijn er maar 20 leuke games op uiteindelijk die ik graag wil spelen dan is het al waard. Het is een peripheral, denk aan een stuurwiel bv. die kunnen ook tegen de €400 zitten als je een goede koopt, mensen doen dat en alleen om race games te spelen, een vrij klein gedeelte van alle games dat uitkomt…
    – Grote 3rd party devs zijn dingen aan het uitproberen, Ubisoft, EA, Square Enix, WB, etc. maken nu nog kleine games of kleine toevoegingen in VR om te kijken wat mogelijk is en hoe het aanslaat, komt heus wel!

    Meningen en interesses verschillen. Ik zit totaal niet te wachten op 4k bv. en zie daar op het moment het nut niet van omdat consoles dat toch echt niet native goed kunnen gaan doen. Zie liever games met betere grafische effecten in 1080p met rock steady 60fps dan 1800p games die geupscaled worden naar 2160p op 30fps met frame drops… Niet dat ik zeg dat dat gaat gebeuren, maar ook de Neo is daar denk ik niet krachtig genoeg voor. Misschien de PS5, dan ga ik over 3 a 4 jaar ook es op zoek naar een nieuwe TV met 4k…

  35.    1346 XP
    coristus's avatar

    @Aenea:
    Idd. maar die 3rd party support is al. Dus als het flopt… is vr doomed

  36.    1346 XP
    coristus's avatar

    @Aenea:
    over 3 a 4 jaar zijn er 8k tv’s. Dat wordt qua resolutie wellicht het eindstation. omdat een hevc x265 stream die in minder dan 100mbit kan sturen (de maximale stream.van een satteliet kanaal.) Daarna gaat er vol ingezet worden op beeldkwaliteit en dingen als hdr. 4k is een development tussenstation om de stap naar 8m mogelijk te maken.
    Dus 4k.. tja

  37.    1346 XP
    coristus's avatar

    @79.171.81.xxx:
    Welk word? Dit? Wordt? Ding? :p

  38.    1783 XP
    Aenea's avatar

    @coristus:
    Mja, weet je, de NL kabel bedrijven (en anderen ala KPN) kunnen op dit moment niet eens overstappen op 4k streams omdat ze niet genoeg bandbreedte hebben daarvoor. Voordat die op 4k zijn gaat nog wel enkele jaren duren. Ging met HDTV ook niet zo snel. Er zat pas vaart in toen een EK (of was het WK?) in HDTV werd uitgezonden en er genoeg HDTVs waren die ook betaalbaar waren. Om de meeste mensen te laten overstappen zal er toch echt meer NL 4k content moeten komen, nu is dat alleen een heel beperkte Netflix selectie. Dit gaat zeker nog wel 5 jaar duren, dan zijn ook 4k TVs met HDR redelijk goedkoop en volop leverbaar.

    Misschien slaan de TV kanalen wel 4k over, maar voordat daar genoeg bandbreedte voor is en er goede en goedkope 8k TVs op de markt zijn denk ik dat we minimaal wel 10 jaar verder zijn.

    Dus misschien met de PS5 echte 4k support, PS6 8k…

  39.    1783 XP
    Aenea's avatar

    @coristus:
    Kortom: over 4 jaar een 4k TV voor mij als ik toe ben aan een nieuwe, 6 jaar of zo later een 8k TV als die tegen die tijd een mooie prijs hebben… Kunnen er wel over 4 jaar 8k TVs uitkomen maar die hebben dan vast een minimale prijs van €1000 over hoger, heb ik niet over voor een TV…

  40.    1346 XP
    coristus's avatar

    @Aenea:
    nee gaat sneller. Olympics japans sowieso geschoten in 8k.

  41.    466 XP
    Blasphever's avatar

    @213.118.24.xxx: precies, en zo kijken de grote developers er ook naar: eerst zien, dan geloven. Probleem is dat dit vaak een beetje een kip en ei verhaal is. Zonder goede games koopt niemand dat ding, maar goede games worden pas gemaakt als de VR goed verkocht wordt…

  42. Anoniem -   
    145.129.86.xxx's avatar

    Die is er al genoeg dus artikel om niks . Komkommer tijd zeker weer pfff

  43. Anoniem -   
    82.217.103..xxx's avatar

    @Aenea: Heb al lekker 4k 55inch 😀

  44.    2 XP
    MasterSensei's avatar

    Psvr heeft veel potentie denk ik, want je hebt de VR games niet persé nodig, aangezien je cinematic mode hebt. Wie wilt dat nou niet, gamen op een super groot scherm? Films, YouTube, twitch etc ook op datzelfde groot scherm. Daarnaast zullen er vast wel wat VR games zijn die je wilt spelen.
    Verder is het ook een beetje supporten van innovatie. Ik het de 3 de 4, vita , en move.
    €400 is voor mij ook best prijzig. Dus wat ik doe is, wachten tot sommigen het tekoop aanbieden omdat hun het niks vinden, of er niet tegen kunnen, wegens motion sickness.
    Ik probeer er voor te sparen, dus tegen die tijd kan ik het wel betalen. 2de hands of nieuw als het moet. Dus ik ben wel enthousiast over de PSVR, los van de PSVR games!

  45. Anoniem -   
    85.150.173..xxx's avatar

    Ik denk dat het een non issue is omdat tal van ontwikkelaars bezig zijn met vr. Daarnaast heeft het nog een veel bredere toepassing dan alleen games en ook daar zie je volop aan gewerkt worden.
    Wat ik verwacht is dat vrijwel iedere game als bulletpoint een toevoeging voor vr gaat bieden, net als multiplayer. Ooit was mp iets nieuws en innovatief maar kost de ontwikkelaar geen drol. Je neemt een stuk van een level dat je afbakent en introduceert tikkertje met kogels en capture the flag. Aan het concept, simplistische herhalende gameplay, is nog steeds niets verandert.
    Hetzelfde kan behaald worden met vr. De assets zoals gebouwen heb je toch al. Een klein team kan je maatwerk voor een vr belevenissen laten met die assets. VR games zijn door hun intensiteit niet vaak enorm complex waardoor je nauwelijks nieuwe game mechanics hoeft te programmeren.
    Later zullen er (net als met de slapped on mp) zich ontwikkelaars gaan onderscheiden en speciale vr games gaan bouwen.

  46.    1346 XP
    coristus's avatar

    @85.150.173..xxx:
    +1 scherp inzicht

  47.    1783 XP
    Aenea's avatar

    @coristus:
    Lijkt me stug, voorlopig is er echt niet genoeg bandbreedte om alle huidige HDTV zenders in 4k uit te zenden, laat staan in 8k.

    En dat Japan de Olympische spelen wil gaan opnemen in 8k wil nog niet zeggen dat het ook hier in 8k uitgezonden gaat worden. In Japan zijn ze gewoon stukje verder wat dat betreft en gaat het daar makkelijker lukken.

    In 2006 werd de 1e WK in HD uitgezonden in NL, hoeveel mensen ken jij die toen al een HDTV hadden? Prijzen waren toen 2-4000 euro! Pas 3 a 4 jaar later gingen onze normale zendertjes in HD uitzenden, dus als 4 jaar na Japan 2020 pas zenders in HD gaan uitzenden (wat me ietwat stug lijkt) dan zijn we al in 2024…

    Echt, ik zie 4k TVs pas veel verkocht gaan worden over een jaartje of 3 en dan nog maar afwachten hoe het met de content zal gaan…

    En 8k, tja, duurt allemaal eventjes! Eerlijk gezegd zie ik daar op dit moment al helemaal het nut niet van in, 4k bluray formaat is net uit en is er al iets voor 8k? Volgens mij niet.

  48.    1783 XP
    Aenea's avatar

    @82.217.103..xxx:
    Fijn voor je! Heeft ie ook HDR?

  49. Anoniem -   
    92.111.103.xxx's avatar

    Hangt allemaal af van de populariteit van vr in de komende jaren. Kijk naar de game Eagle Flight Vr die is ook van Ubisoft en zal ook gewoon uitkomen op de Playstation.
    http://www.oculusworld.nl/oculus-apps/games/eagle-flight/

    Zolang de meest populaire platformen niet te ver uit elkaar liggen qua development zal dat wel meevallen. Kijk naar smartphone games in Android en IOS, de meeste games zijn op beide te spelen.

  50.    900 XP
    jonas46's avatar

    @Aenea: Je zou eens moeten weten hoeveel 4K tv’s er al verkocht worden. Ik durf zelfs zeggen dat er nu al meer 4K tv’s verkocht worden dan de gewone Full HD tv’s.

  51. Anoniem -   
    144.76.14.xxx's avatar

    Bij het fenomeen 3D liep iedereen al te klagen om het brilletje wat je op moest.

    Bij VR heb je een complete helm op die je afsluit van je omgeving.

    Sony VR staat in haar kinderschoenen en is een leuke ontwikkeling maar de huidige hardware is nog niet goed / betaalbaar genoeg om volledige games op te draaien.

    Het zal ongetwijfeld een bestaansrecht creeren aan de hand van een fan base maar echt naar de massa concument zal er echt niet in zitten.

    Persoonlijk zit ik er ook echt niet op te wachten.
    Leuk om een keer te proberen. En om visite te laten zien wat je hebt.. maar meer zal het niet gaan worden voorlopig

  52. Anoniem -   
    66.249.69..xxx's avatar

    The birdt is the wordt

  53.    1783 XP
    Aenea's avatar

    @jonas46:
    Tja, als ik nu een TV zou kopen zou ik ook een 4k kopen dus dat er nu meer 4k TVs verkocht worden lijkt me in de lijn der verwachtingen. Gaat meer om over hoeveel huishoudens een 4k TV hebben en of het interessant gaat worden voor de zenders om in 4k uit te gaan zenden ja of nee. Voorlopig is het nog te weinig naar mijn idee.

    Dit soort dingen gaan nou eenmaal niet zo snel, ja mensen die gek zijn op nieuwe gadgets of gamers binnenkort met de nieuwe consoles of movie buffs die een UHD bluray speler willen hebben, die gaan binnenkort een 4k TV kopen of hebben al een 4k TV staan. De rest van de mensen koopt pas een 4k TV als hun oude TV aan vervanging toe is OF als er ineens heel veel content beschikbaar komt.

    Misschien dat het wat harder gaat over 2 of 4 jaar met een WK/EK voetbal…

  54. Anoniem -   
    84.31.172..xxx's avatar

    @82.217.103..xxx: @Aenea: En ik heb lekker 2 1080p beamers, en dus super ultra wide in combo aan mijn pc. Mijn beeld is zo groot als de muur waar ik het op projecteer :p. Jezus wat intreseert het ons nu wat voor’n tv jij hebt. Ik gebruik gewoon een 42inc plasma tv die ik niet eens zal willen ruilen voor jouw 4k 55inc led TV.

  55. Anoniem -   
    83.84.228..xxx's avatar

    @79.171.81.xxx: Twee spelfouten in één woord…dat is knap. Hadts off for you!

  56. Anoniem -   
    82.74.138..xxx's avatar

    Ik snap niet dat mensen zo moeilijk doen over de PSVR……
    Ik heb de PSVR als pre-order staan en kijk uit naar de release in Oktober, vinden sommigen dat maar dwaas…..so be it.

    Blijkt dat het apparaat over een paar jaar niet meer was dan een hype, pech gehad, het zal dan niet de eerste en ook niet de laatste aankoop zijn waar ik achteraf van zeg dat het het geld niet waard was.

    Maar vooralsnog zie ik heel veel mogelijkheden met de PSVR.

  57. Anoniem -   
    Anoniem's avatar

    @84.31.172..xxx:
    Ik heb geen 4k TV hoor, wacht nog wel paar jaartjes!

    Edit: ben Aenea, waarom ben ik nou weer uitgelogd? Rare is ik ging naar deze pagina omdat er iemand op mij had gereageerd, dan reply ik daar op en ben ik uitgelogd? Vreemd!

  58.    2511 XP
    gamexl's avatar

    Er zijn zoveel reacties dat ik niet alles heb kunnen lezen. (time is precious)

    Zo zie ik het:
    Ik heb de eerste adult content (lees: pornografische content) die geschikt is voor VR al voorbij zien komen. Dat zal de industrie wel een boost geven.

    Daarnaast zou het inderdaad helpen als third party developers ook op de VR wagen springen. Maar die wachten het nu nog even af. Als ze niet weten hoe groot de afzetmarkt is durven ze vaak geen risico’s te nemen. Zeker niet na een periode van recessie…

    Het gekke is dat het wel een paradox lijkt. Gamers zeggen: als third party ontwikkelaars niet meedoen wordt het niks. En de ontwikkelaars wachten eerst af of VR een succes wordt…