Gespeeld: F1 2016 – We zijn aangekomen bij de summer break voor de Formule 1 en daarom ligt het circus even voor een paar weken stil. Afgelopen weekend zagen we Max Verstappen nog een mooie plek bemachtigen op het podium, alwaar hij voor de vierde keer stond te schitteren. Met Max heeft Nederland een weergaloos talent in handen en van hem zullen we nog een lange tijd kunnen genieten. Tegelijkertijd kunnen we straks ook zelf gaan genieten van een carrière in de Formule 1 en wel met F1 2016 van Codemasters. Met nog een week of twee te gaan voor de release, kregen wij al de kans om weer een paar rondes te rijden.
Je eigen carrière
Het is inmiddels geen geheim meer dat je in F1 2016 je eigen carrière zult kunnen doorlopen. Dit is naast de online multiplayer de belangrijkste modus en deze beslaat ditmaal meer dan één Formule 1 seizoen. De game begint wat dat betreft bij de basis, want na het opstarten van de carrièremodus dien je een eigen coureur aan te maken. Deze kan je daarbij voorzien van een uiterlijk, naam, achternaam, nationaliteit en meer. Vervolgens krijg je de optie om een team te kiezen en waar je normaliter altijd onderaan de ladder moet beginnen, laat men je dit keer helemaal vrij.
Als jij direct voor Mercedes of Red Bull Racing wilt rijden, dan krijg je daar de vrijheid toe. Je kunt je carrière op die manier net even wat anders invullen. Je kan er namelijk voor kiezen om doodleuk tien seizoenen bij één partij te rijden, maar ook kan je tussen seizoenen door wisselen van renstal, het is aan jou. Als je gelijk voor een topteam kiest, dan moet je echter wel rekening houden met doelstellingen die het team je oplegt. Een topteam verwacht een plek in de punten, dat je je teamgenoot achter je laat of zelfs een podiumpositie.
Al deze factoren spelen mee, want terwijl je op de baan om de punten rijdt, speelt er op de achtergrond nog een favorietenrol. Elk team bestaat uit twee coureurs en als de één bovengemiddeld presenteert tegenover de ander, dan zal die de eerste coureur worden. Die positie kan jij ook bereiken, maar dan dien je wel aan de aanvankelijk opgelegde doelstellingen te voldoen en tegelijkertijd ook nog eens je teamgenoot te verslaan, waardoor je in deze favorietenrol terecht komt, wat in feite betekent dat jij de belangrijkste speler van het team bent.
Hoe dit zich precies gaat ontwikkelen in de game, is nog even afwachten, aangezien we tijdens onze previewsessie niet doodleuk een seizoen konden doorlopen. Wel proefden we even van de andere bijkomende elementen, want er speelt meer rondom het racen dan alleen je teamgenoot. Zo krijg je ook te maken met twee andere prominente figuren, namelijk de team engineer en je persoonlijke agente. Deze laatste helpt je bij contracten, events en alle PR rondom jouw persoon, terwijl de team engineer de belangrijkste persoon is voor het bereiken van een optimaal resultaat. Met hem kan je namelijk je auto ontwikkelen op basis van je eigen resultaten.
Statistische warboel
Codemasters tracht met F1 2016 een heuse simulator neer te zetten, waarbij je wel de vrijheid hebt om dat bij te schalen naar een meer arcade racer. Dat zit hem natuurlijk in hulpmiddelen, automatisch schakelen en meer. Als we het over de echte simulatie hebben, reken maar dat het dan behoorlijk uitdagend kan zijn. Wat hier tevens om de hoek komt kijken, ongeacht hoe je instellingen zijn, is het bepalen van een racestrategie. Je kunt in F1 2016 namelijk een compleet weekend per race beleven volgens de huidige standaarden.
Dat komt simpelweg neer op verschillende vrije trainingen, kwalificaties en meer. Deze vrije trainingen zijn enerzijds bedoeld om het circuit te leren kennen en anderzijds om de juiste afstelling te vinden. Als je een aantal rondes hebt gereden, dan krijg je allerlei statische informatie te zien en op basis daarvan kan je met je team engineer de auto optimaliseren voor de race en tevens kan je een racestrategie bepalen, waardoor het geheel veel meer diepgang krijgt. Sterker nog, het analyseren van de informatie beperkt zich niet alleen tot de tijden en waar je beter kan presteren; je kunt zelfs de banden, afstelling en meer analyseren en aanpassen.
In dat opzicht krijg je een behoorlijke sloot informatie over je heen en hoewel we niet alles aandachtig hebben zitten doornemen – puur omwille van de tijd – is het best wel een diepgaand geheel. Het nadeel hiervan is dat het dermate diep gaat dat het de gewone racefanaat een beetje kan afschrikken. Het is namelijk een warboel aan informatie die je voor je krijgt, maar als je hier niet op zit te wachten, is het wat overweldigend. Of het uit te schakelen valt, is op dit moment nog niet bekend. Gelukkig beschikt de game over een ‘skip’ optie, waardoor je op zich vrij snel alle technische zaken kan overslaan. Voor de echte diehard fanaat is dit echter weer een geschenk uit de hemel, dus als we het positief bekijken, constateren we dat Codemasters iedereen bedient.
Minigame, verbeteringen en meer
Om een raceweekend van net even wat meer glans te voorzien, heeft Codemasters wat kleine extra’s in de carrièremodus verwerkt. Zo zie je tussen het racen door je eigen motorhome met laptop waarop je verschillende informatie kan terugvinden en tevens fungeert dit als een in-game menu. Om je heen gebeurt er echter ook van alles en leuk hieraan is dat je bijvoorbeeld je teamgenoot een stukje verderop ziet praten met engineers. Gaandeweg zul je ook andere bekende teamleden tegenkomen evenals Britse TV-persoonlijkheden die elke race op televisie verslaan. Daarmee is het behoorlijk uitgebreid ingevuld qua details, maar dat is nog lang niet alles.
Eerder noemden we al de vrije training die bedoeld is om de auto op scherp te kunnen stellen en tevens om het circuit beter te leren kennen. Deze vrije trainingen worden ondersteund door een minigame, waarbij het de bedoeling is om de ideale lijn te volgen, waarbij je dan bij bochten door poortjes heen moet rijden. Dit zorgt ervoor dat de juiste informatie het team bereikt en zodoende kan je dus jezelf optimaal voorbereiden op de aankomende race. In aanvulling hierop krijg je ook meer animaties te zien als je de pit in of uit rijdt en tevens is de game voorzien van andere gewilde features, zoals een daadwerkelijke safety car.
Ook de virtuele safety car is aanwezig en daarnaast krijg je te maken met penalty regels, crashes en panne van andere coureurs, en de game beschikt over een heus schademodel. Helaas zal je niet je auto in z’n geheel kunnen slopen, maar wel zijn er onderdelen die je kunt verliezen. Dit zal dan veelal de voorspoiler zijn, want één remfoutje is al voldoende om het naar de klote te rijden. Als je dan een nieuwe neus gaat halen, dan zie je dat ook daadwerkelijk geplaatst worden als je in de pit staat, wat een leuk detail is. Als je het echter bonter maakt, dan kan het ook zijn dat één van de banden klapt en als je te hard ergens op in rijdt, kan je zelfs je wiel of wielen verliezen. Het realisme neemt op dat vlak dus ook toe.
Verder heeft Codemasters veel kleine andere verbeteringen doorgevoerd. Zo hebben ze een nieuw physics systeem, wat zich natuurlijk toont bij crashes, waardoor het nog realistischer wordt. Maar ook de physics van bijvoorbeeld de bandenstapels en fysieke barrières acteren nu veel meer natuurgetrouw, waardoor je wel twee keer nadenkt bij een in potentie risicovolle move. In aanvulling hierop heeft men ook de curbstones aangepast, welke eveneens in het rijgedrag enige invloed zullen hebben. Dit rijgedrag zal overigens ook veranderen naarmate de hoeveelheid schade je hebt gereden. Zo rijd je een stuk minder vlot zonder voorvleugel dan met en dat is zeer goed merkbaar. Kortom, F1 2016 beschikt over diverse verbeteringen die het nog meer de juiste F1-feel moeten geven.
Voorlopige conclusie
F1 2015 was de eerste game die op de huidige generatie consoles uitkwam en dit was een aardige titel. De focus bij Codemasters lag echter op dit deel en dat is duidelijk merkbaar. De carrièremodus is uitgebreider dan ooit en het racen staat nog dichter bij de werkelijkheid. Dit door de vele mogelijkheden, informatie en vrijheid die je hierbinnen hebt. Wel krijg je met een wirwar aan informatie te maken, wat het realisme ten goede komt, maar tegelijkertijd wat afschrikkend kan werken. Buiten dat ziet F1 2016 er grafisch uitstekend uit, het speelt uitstekend weg en het ziet ernaar uit dat het voldoende content zal bieden voor een lange tijd. Of de game bovenop het podium komt te staan, gaan we je snel in onze review vertellen.
Ziet er goed uit, hopelijk komt er nog een demo. De twijfel is nog te groot, misschien wachten tot in de budgetbak…
lat maar komen.
mvg
Wanneer is de release?
Yes, klinkt goed allemaal. Erg veel zin in deze game!
“Buiten dat ziet F1 2016 er grafisch uitstekend uit”
Als ik de gameplay beelden vergelijk met F1-15 dan zie ik nauwelijks verschil. Ja, de belichting is o.d. verbeterd.
Maar om de grafische kwaliteit nou ‘uitstekend’ te noemen… Nee absoluut niet. Project Cars is op grafisch aspect bijvoorbeeld vele malen beter.
Ik zou hem dol graag spelen maar mijn vraag is werkt mij T100 stuur in deze game?
Dat kan ik nog nergens vinden. Helaas…
Waarom word er nergens een woord gerept over eventuele Playstation VR ondersteuning? Dat zou toch echt de ultieme natte droom zijn voor vele F1 fans.
Is DRS ook geïmplementeerd met dezelfde regels?
Definitief om…laat maar komen!
tip aan redactie en uiteraard leden hier : career mode filmpjes, en SC filmpje, incl. helm design aanpassen hoe dat werkt, staan op F1 today!!
@213.197.211..xxx: Ik denk omdat Codemasters na het 2015 eerst het vertrouwen moet terug winnen en een goeie complete game moet afleveren. Het 2015 deel was matig te noemen, als je het netjes verwoord.
@Sony: Ik vond F1 ’15 grafisch gezien niet tegen vallen hoor? Qua weer / belichting hierdoor, nat wegdek etc. was in gameplay trailers van de 2016 versie wel een heel stuk beter als die in 15.
@Sony: 2015 had nog beetje vierkante banden en hier zien er al wat ronder uit
Ik ben vooral benieuwd hoeveel meer we kunnen afstellen. Zoals toespoor voor de banden en dergelijken
@Marsupilami_NL: Als ik het artikel mag geloven kan je onwijs veel aanpassen 😛
“wat” rondere banden, haha
@Mrduckie88: Heb je gelijk in. Maar concurrenten zijn grafisch toch wel duidelijk beter.
@107.20.13.xxx: Nee, vooralsnog zijn er geen plannen voor een demo, aldus Codemasters.
@188.200.8..xxx: 19 augustus.
@Sony: Ik vind de game er grafisch anders behoorlijk goed uitzien.
Ga het spel zeker halen. Moet wel zeggen dat de mensen er echt fake uitzien.
@Maurie: T100 zou moeten werken, alleen als ik je enig advies zou mogen geven, zou ik upgraden naar een T300 of 500 gaan.. Hier zit hele goede ffb in, daar door zal je plezier alleen maar vergroot worden
@81.204.216.xxx: t150 voldoet ook prima
@83.128.179.xxx: Logitech G29 is ook aan te raden 😉
@Rastapopulos: Oke, ik ga het meemaken. Ik kijk er naar uit 🙂
@107.20.13.xxx: budgetbak hahaha, word een directe aankoop. Majah automotive zit diep bij mij.
Offtopic.
Lijkt de race gerne door Max wat populairder te worden?
Speelbaar met Fanatec rim en pedals?
@143.179.32.xxx: Logisch toch? Ik volg F1 nu zo’n 17 jaar aandachtig. Toen ze rond 2013 (en tot nu eigenlijk) met die smallere achtervleugel begonnen, het geluid afnam, de europese circuits plaats moesten maken voor landen als rusland etc. , is bij mij ook wel de interesse afgenomen. Toen het achter de decoder ging, ook even het “minder” gevolgd. Bijzondere filmpjes kwamen wel op FB / youtube etc.
Nu met max, toen hij bij STR kwam, ben ik het weer gaan volgen en ook gewoon netjes betalen ervoor 😉
Had NL ook wel weer nodig toch? Even een soort sport held? wellicht een icoon in wording 🙂
hallo iedereen
ik ben iemand die graag race games speelt en zal deze game ook halen
maar hy lijkt best ingewikkeld kan of heeft iemand een site of iets dergelijks waar alles deftig staat uitgelegd in het nederlands
liefst zo snel mogelijk zodat ik er direct aan kan beginnen als hy uit komt
je zou er mij een heel groot plezier mee doen