TTLogo
Review: Tricky Towers – Tetris is een icoon onder de games. Het simpele concept van blokken in de juiste richting bewegen om zo efficiënte lijnen te leggen die nadien verdwijnen om te voorkomen dat je de top van een level bereikt, heeft door de jaren heen veel mensen weten te vermaken. Bij een icoon als Tetris krijg je natuurlijk alternatieve games die duidelijk hier hun inspiratie vandaan halen, maar er een compleet andere draai aan geven. Een goed voorbeeld hiervan is het recent verschenen Tricky Towers en die gaan we in deze review eens bespreken.

Next-level Tetris

In Tricky Towers worden alle barrières overboord gekieperd, want je krijgt één basis waarop je een toren moet bouwen. Hoe breed je daarmee gaat, dat is helemaal aan jouw. De enige voorwaarde die hierbij geldt is dat je de natuurkundige principes in acht moet houden. Als je teveel gewicht op één kant plaatst, dan stort je toren in en kan je opnieuw beginnen. Belangrijk is dus dat je de blokken goed positioneert en hoewel dat op zicht niet al te ingewikkeld lijkt, schuilt er in Tricky Towers nog een addertje onder het gras, magie. Magie kan namelijk ingezet worden om de blokken ineens van hun standaard maat te veranderen in enorme varianten hierop.

promo_4playerPuzzleSpecial_V01_1467217849

Magie kan ook gebruikt worden om een loos blok te verwijderen, te voorzien van planten (waardoor blokken beter vast gaan zitten), verstenen en meer. Hierdoor zit er tijdens het positioneren van de blokken nog een extra factor in de gameplay die het bij vlagen behoorlijk uitdagend kan maken. Uitdaging, dat is wat de kern van de game omschrijft, want het gaat keer op keer om het zo efficiënt mogelijk plaatsen van de blokken zonder dat je toren instort terwijl je rekening houdt met de magische voor- en nadelen. Dit alles kun je beleven in een aantal verschillende modi, welke eens te meer aan tonen dat we hier met Tetris voor gevorderden te maken hebben.

50 uitdagingen

De game bestaat uit een drietal modi en daaronder liggende sub-modi. De eerste die je wellicht zult betreden is de singleplayer. Hierin krijg je 50 uitdagingen voorgeschoteld die in een rap tempo in uitdaging toenemen. De drie primaire uitdagingen hierbinnen zijn een toren bouwen zonder blokken te laten vallen, een toren bouwen binnen de tijd en blokken plaatsen zonder de grenslijn te raken. Dit wisselt zich keer op keer af en bij het succesvol voltooien unlock je gaandweg nieuwe uitdagingen. Met de vijftig uitdagingen die de game rijk is, ben je wel even zoet, want sommige levels zijn niet zozeer een kwestie van snel en handig blokken plaatsen, maar zeer goed nadenken over waar je een blok precies plaatst, waarbij je rekening houdt met de zwaartekracht die altijd parten speelt.

promo_3playerPuzzle_V01_1467217848

De singleplayer is echter iets wat enkel de grootste fan echt in z’n geheel door zal spelen, want na een uitdaging of twintig hadden we het wel gezien. Daarom is het ook fijn dat de game nog over twee andere modi beschikt. Zo kun je nog in een endless modus aan de slag, waarin je vrij bent om een toren te bouwen. Ideaal om je skills bij te schaven, maar waar de echte kracht van Tricky Towers in zit is de multiplayer, welke zowel off- als online te spelen is. Hier krijg je wederom de drie omschreven speelbare modi en het is simpelweg de bedoeling om je tegenstander te verslaan door hem slimmer af te zijn in je bouw.

Maak het elkaar zo moeilijk als je wilt

De multiplayer biedt je alle mogelijkheden om zelf in te stellen wat je precies wilt doen. Dat beperkt zich dan niet alleen tot de speelbare modi, want ook kun je de moeilijkheidsgraad instellen evenals dat je ervoor kan kiezen om de magie in of uit te schakelen. Dit kan behoorlijk vermakelijke potjes opleveren. Online is het bijvoorbeeld leuk om te spelen, maar de grootste lol zul je vooral beleven met vrienden naast je op de bank, want de game leent zich echt perfect voor een avondje gezelligheid. Dat is ook waar de gameplay in excelleert, want Tricky Towers is nu eenmaal wat leuker met vrienden dan als je het in je eentje speelt. Online is natuurlijk ook een mooie optie, maar dat mist een beetje de funfactor die je wel hebt als je met z’n allen op de bank zit.

promo_3playerSurvival_V01_1467217848

De game is niet direct heel erg uitgebreid, maar het biedt genoeg gameplay plezier – met name in de multiplayer – om je er een goede tijd mee te vermaken. De game ziet er daarbij visueel aardig en kleurrijk uit, wat goed bij de gameplay past en de audio kent ook voldoende aansluiting. Dat laatste is misschien wat aan de simpele kant, maar dat zal de pret verder niet drukken. Tricky Towers straalt namelijk pure gezelligheid en plezier uit en dat is precies wat je met de game zal hebben, maar dan raad ik je wel aan om wat vrienden op te trommelen, want dan zul je er de meeste lol aan beleven.

Tricky Towers geeft een leuke en ergens originele draai aan het oeroude Tetris concept. Het maken van torens of het juist secuur plaatsen van blokken om de grens niet te bereiken heeft een soort rare aantrekkingskracht om telkens weer even te blijven spelen. Hierbij moeten we wel benadrukken dat dat vooral voor de multiplayer geldt die het beste tot z'n recht komt op lokaal niveau. De singleplayer is met haar uitdagingen best lang speelbaar, maar halverwege zal je het wel gezien hebben. Toch kan je wel goed blijven oefenen in de Endless modus, wat een handige toevoeging is en als je een gebrek aan vrienden hebt, dan kan je altijd nog online aan de slag. Tricky Towers is daarmee een degelijke partygame die voor de nodige uurtjes plezier kan zorgen.

• Vrolijke uitstraling
  • Leuke draai aan het Tetris concept
  • Uitdagend