Special: F1 2016 en de vele verbeteringen en vernieuwingen – Recent kregen we de kans om uitgebreid met F1 2016 aan de slag te gaan en dat beviel ons behoorlijk goed, zoals je in onze preview kunt lezen. Tevens kregen we de kans om even te praten met Gary Richards. Hij is de senior designer van F1 2016 bij Codemasters en hij kon ons nog veel meer vertellen over de aankomende racer. Het ziet er namelijk naar uit dat F1 2016 de Formule 1 game gaat worden waar men al enkele jaren op zit te wachten.
De feedback van de community
Eén van de eerste dingen die we Gary vroegen was of er naast de carrière modus nog andere grote vernieuwing in de game aanwezig zijn. Eén daarvan is natuurlijk de mogelijkheid om online met maximaal 21 anderen te rijden, waardoor het voor het eerst in de historie mogelijk is om met een volledig menselijk veld te starten. Dat is echter lang niet alles, want volgens Gary zitten er dermate veel vernieuwingen in de game dat het als één groot compleet nieuw geheel aanvoelt. Dat komt namelijk doordat er een enorm lange lijst met nieuwe features is.
De carrière modus is volledig nieuw en in aanvulling hierop zie je de kleine vernieuwingen terug bij de safety car, de virtual safety car, formation laps, curbstones die realistischer aanvoelen en meer. Ook de besturing van de auto’s is behoorlijk getweaked, zo zei Gary, want de auto’s laten zich compleet anders besturen in de regen. Zeker ten opzichte van de vorige game en wat hier erg veel aan bijgedragen heeft is de community. Men heeft mensen uit de community langs laten komen om alle punten aan te stippen. Juist de community is van cruciaal belang, want zij waren vooruitstrevend met hun feedback en de punten die ze aangaven, daar konden de Codies het mee vinden.
De community is uiteindelijk de club die voor de game betaalt, dus hun tevreden houden is hierin erg belangrijk. Immers, als zij niet blij zijn, dan zal niemand blij zijn en omwille van die reden is er een waslijst aan nieuwe verbeteringen toegepast. Als je alles individueel gaat bekijken zitten er interessante features bij, maar ook kleine op het eerste oog nietszeggende dingen. Maar als je alles bij elkaar optelt, hebben we te maken met een samenkomst van al die kleine zaken wat het tot één mooi groot geheel maakt. Hierdoor wordt het product ook beter en daarom zal het beter aanvoelen.
Repetitieve carrière?
De carrière speelt in alle vernieuwingen en verbeteringen een primaire rol, want dat is wat Codemasters immers telkens aanprijst. Een speerpunt is dat je nu 10 seizoenen kunt beleven, maar bijgevolg ontstaat de vraag of dat niet een beetje repetitief gaat worden. Gary counterde dit door te stellen dat dit echt iets is wat de community wilde, met name omdat ze op die manier een jaar kunnen overbruggen alvorens de nieuwe game in de franchise uitkomt. Om te voorkomen dat de verveling toeslaat, heeft men wel de nodige variatie aangebracht, zo vertelde Gary, want je krijgt namelijk alle vrijheid.
Gary; “je kan starten bij de topteams om het kampioenschap direct te winnen, maar persoonlijk vind ik het leuker om onderaan te beginnen en mezelf omhoog te werken. Je kan aan de top beginnen en daarbinnen weer promoveren naar een betere positie of een ander topteam. Je zult allerlei routes kunnen nemen in de game waardoor de carrière voor elke speler anders zal zijn.” Bijgevolg vroegen we Gary of je ook echt aanbiedingen krijgt gedurende je carrière. Hierop gaf hij aan dat je altijd start als de tweede coureur van een team. Als je goed presteert, dan zal je gepromoveerd worden naar eerste coureur en als je de prestaties door blijft zetten, dan komen andere teams vanzelf naar je toe, waarbij je dan kan kiezen om over te stappen of dat je bij je huidige team blijft. Het is helemaal aan de spelers.
Het racen zal in dat opzicht na een paar seizoenen een beetje een herhaalslag worden, maar zoals we ook al in onze preview aanhaalden, krijg je per team te maken met verschillende doelen. Deze doelen bepalen of je uiteindelijk promoveert naar eerste coureur en dat zorgt ervoor dat je tijdens het racen altijd bepaalde targets hebt en die verschillen natuurlijk per team. Dat is immers afhankelijk van hun kunnen op en rond het circuit en daarmee kan je jezelf continu blijven uitdagen. Dat is net die kleine vleug van variatie die door de carrière modus heen sijpelt en wat het wellicht ook na zeven seizoenen nog interessant kan houden. Daarbij kan je er tevens voor kiezen om de moeilijkheidsgraad op te voeren natuurlijk, zodat het uitdagend blijft.
Betere, maar beperkte schade
Na ons gesprek over de carrière modus vroegen we Gary of hij ons wat meer kon vertellen over de aanwezige schade in de game, aangezien ook dat nog wat onduidelijk was. Daarover was hij op zich vrij kort, want het probleem dat men heeft, is dat auto’s compleet kapot rijden niet mogelijk is. Dat is niet zozeer aan Codemasters te wijten, maar meer aan licenties en restricties vanuit de FIA die niet graag ziet dat virtuele auto’s compleet in de prak gereden worden, want dat zou niet goed voor de sport zijn. Maar, het zou leuk zijn toch? Gary moest lachen en was het roerend met ons eens, maar ze hebben op bepaalde vlakken beperkingen en dat is jammer.
Desalniettemin kan je alsnog tegen problematische situaties aanlopen. Zo staat de game aanvankelijk standaard op default damage, dit om nieuwe spelers te laten wennen aan de aanwezige schade in de game. Als je wat meer voor het realisme gaat, dan kan je de zwaardere variant aanzetten waarbij je fouten sneller worden afgestraft. Keerzijde is wel dat je altijd terug in de tijd kan met een flashback, aangezien ook deze game over de klassieke Codemasters feature zal beschikken. Maar goed, wat is er dan mogelijk met de schade? Gary vertelde hierover dat het eigenlijk in een aantal aspecten terug te zien is.
Eén van de mogelijkheden – zoals we zelf ook hebben ervaren – is dat je je voorvleugel kan beschadigen. Daar kun je stukken van verliezen en in het ergste geval kan je deze helemaal kwijtraken. Als je kleine gedeeltes verliest, dan zul je enig verschil merken, maar als je de hele vleugel kwijtraakt zul je snel naar de pits moeten om een nieuwe te halen, anders ga je er in elke bocht zowat vanaf. Het brengt dus wel degelijk een verschil in rijgedrag en Gary voegde hier aan toe dat je ook je motor nog op kan blazen. Als je rijdt met handmatig schakelen, dan kan je bij slecht schakelmanagement je motor doen ploffen met veel rook tot gevolg, dus opletten is zeker belangrijk.
Dan zijn er nog de wielen, want je kunt te maken krijgen met een klapband. Dat zijn zaken waarbij je goed moet opletten dat je niet te lang doorrijdt op je banden, want bij een klapband is het hopen dat je het redt tot aan de pits en dat kan een lange weg zijn. Ook kun je in het ergste geval zelfs je wielen verliezen. Dus daar waar de schade enigszins beperkt is, heeft Codemasters alsnog speelruimte gevonden om het visueel te tonen en om het in gameplay opzicht van invloed te laten zijn op de algehele race en manier van spelen. Met name het bandenmanagement is iets waarover Gary aangaf dat dit veel toegevoegde waarde zal hebben.
Een seizoen lang online racen
Als laatste doken we nog even in de online multiplayer, welke natuurlijk bestaat uit quick races en raceweekend opties, maar interessanter is het Multiplayer Championship. Gary vertelde met enige trots dat je een compleet seizoen met dezelfde spelers kan beleven. Dat betekent dus dat je alle races van het huidige seizoen doorloopt met spelers die allemaal voor vaste teams blijven rijden, waardoor in feite het huidige kampioenschap wordt nagebootst. Hier voegde hij nog aan toe dat dergelijke online races eventueel kunnen bestaan uit vrije trainingen, kwalificaties en meer, waardoor het zo compleet mogelijk aan moet voelen.
Bijgevolg vroegen we Gary of we niet hoeven te vrezen voor online problemen, aangezien F1 2015 bij de launch nogal wat issues had. Een garantie geven kon Gary niet, maar hij gaf wel aan dat ze F1 2015 veel hebben gepatched waardoor het uiteindelijk goed werkte. Die basis heeft men vervolgens gebruikt voor F1 2016 en bij interne testen (dagelijks) werkt het allemaal naar behoren. Er zijn veel tweaks toegepast en tevens heeft men onder de motorkap een hoop aanpassingen verricht, waardoor het in theorie goed zou moeten werken. Maar het probleem is wel, zo voegde Gary toe, dat het onder hun condities goed werkt, maar dat je niet weet of het straks goed werkt als iedereen er mee aan de slag gaat.
Nu is dat vrij gemakkelijk op te lossen door een beta te organiseren, maar die is zeer beperkt en gesloten geweest. Of dat voldoende is, dat moet blijken bij de release. Ondanks dat is Codemasters wel een gedreven studio die leert van haar fouten, maar dat is geen directe garantie op een vlekkeloze launch. Gary heeft er gelukkig wel alle vertrouwen in dat het goed gaat komen dus dat stelt enige geruststelling, mede omdat het in gesimuleerde interne omgevingen allemaal werkt zoals dat zou moeten. Overigens blijft Codemasters de game ondersteunen. Dat zal enerzijds met updates zijn ter behoeve van de techniek en anderzijds met betrekking tot de algehele ervaring.
Hierbij doelde Gary voornamelijk op kleine updates, denk aan de geometrie van de auto’s, welke verandert naargelang een seizoen vordert, maar ook aanpassingen in de banden, de nieuwe vleugels, liveries en meer. Het hangt er helemaal vanaf wat er in de sport gebeurt en daar anticipeert Codemasters zich vervolgens op. Middels kleine updates zal men de game hierdoor continu up to date weten te houden. Dat is het enige wat Gary kwijt wilde, want toen we naar DLC vroegen gaf hij aan niets te weten en dat er niets is aangekondigd. Maar, enig lichtpuntje; “als mensen vragen om bepaalde zaken en we hebben er de tijd voor, dan zullen we het zeker proberen. Het enige wat hierin meetelt is de tijd, want daar hangt het vanaf.”
Tot zover het artikel over F1 2016 naargelang het gesprek dat we met Gary Richards van Codemasters hadden. Wil je meer over de game weten? Lees dan onze uitgebreide hands-on preview. F1 2016 ligt op 19 augustus in de winkels voor onder andere de PlayStation 4.
prima preview special. F1 2016 stond al in pre order, dus dat gaat helemaal goed komen. Je zult 2e helft van augustus nog met vakantie zijn (net als ik…) F1 2016 en Assetto Corsa.
Gewoon met mercedes beginnen heb je altijd de beste en snelste.
laat maar komen.
mvg
Mooi artikel!
Persoonlijk boeit mij de career modus geen zak.
Ik zal 9 van de 10 keer toch wel online gaan.
Weet iemand of er ook een online co-op career mode in zit? Zoals in F1 2014. Heb er niet veel over kunnen vinden alleen dat een van de devs een keer getweet heeft dat er saved co-op championships zijn. Nooit echt iets bevestigd dus.
Oké, vanmiddag eens wat tijd besteed aan diverse YouTube gameplay filmpjes. Tot dusver lijkt het echt een onwijs gave game te worden. Wat ze in vorig artikel aangaven, dat de vrijheid die je krijgt, in settings etc. Afstellingen etc, dat het wat afschrikkend kan worden, ik hoop echt dat dat mee gaat vallen.
Tof dat je ook de vrijheid krijgt om eventueel meteen bij Ferrari of Mercedes bijvoorbeeld in te stappen. Vanwege de replay waarde van de game, lijkt me het heerlijk. Als je al eens die 10 seizoenen hebt gedaan en de Career mode wel gezien hebt, dat je toch lekker meteen een lekker team kan pakken.
Uiteraard ga ik het eerste seizoen lekker bij Manor, Haas , etc. Beginnen. Daarna lekker een middenmoter , misschien zelfs 2 teams in de midden moot. En dan lekker naar RBR, Teamgenootje worden van Max. Haha
Het zal wel niet mogelijk zijn qua licenties enzo, maar het zou ook gaaf zijn als coureurs tijdens het seizoen in Career mode om je heen van team switchen….
Hey, wisten jullie al dat Geleen dit spel gaat kopen?
@Mrduckie88: Je hebt ook Aarava en Tiametmarduk gechecked? Die kijk ik altijd haha
Ik begin denk ik bij Manor, maar bij mij ligt het ook een beetje aan de trophies aangezien er in augustus meerdere games uitkomen.. Maar F1 word echt een topper die ik grijs ga spelen
@89.205.224..xxx:
@89.205.224..xxx: probeer eens op level Ultimate. Daarna ff een verklaring van je, als je nog de snelste en beste bent.
Ik begin helemaal onderaan op maximale niveau.
@62.72.193..xxx: Haha dankje dat je aan me denkt! Helaas voor jou niemand die op je onzin reageert pannekoek
Hoe werkt de besturing met een controller op de ps4? Kun je bijvoorbeeld de controller kantelen om te sturen? Mij lijkt het lastig om dat te doen met het pookje
@84.31.179..xxx: denk niet dat het kantelen van de controller sturen makkelijker zou kunnen maken. (Heeft de ps4 controller trouwens zon bewegings sensor?) Enige optie is Dan een stuurtje.
@RStylesGeleen: Haha, niet te serieus nemen, ik moest er wel om lachen eigenlijk! 😉
Klinkt allemaal aanlokkelijk, maar ik ga ‘m niet halen. F1 2015 zelden gespeeld. Vond het wat klinisch aandoen. Nu is de F1 ook klinisch tegenwoordig, maar F1 2015 kon me onvoldoende boeien op een of andere manier.
@Enzo: Ik vond persoonlijk F1 2015 de mindere, vond 2014 beter.. Denk dat 2016 echt een hele goede game word maar je moet het uiteindelijk natuurlijk zelf weten, wellicht dat je m nog altijd kan kopen als ie in de aanbieding is ofzo aangezien Assetto erna ook komt die je wel gaat halen :p
@89.99.78..xxx: Daar hoop ik ook nog steeds op. Het is wel zo dat je een kampioenschap online kan doen, dus denk dat ze dat zo een beetje oplossen
@RStylesGeleen: Aaraava inderdaad!! Heb trouwens stuurwieltje aangeschaft, Dat had ik nog niet. Zown T80 RS stuurwiel voor €90,-
Moet even wennen aan een stuurwiel. Als dit dan echt bevalt en ik kan er goed mee overweg, dan ga ik die T500 kopen met die Ferrari F1 add-on
@Mrduckie88: Oww niceman stuurtje, ik wil er ook graag eentje maar heb de ruimte er helaas niet voor, laat maar weten hoe die werkt en of ie goed reageert etc. Alles erop en eraan? Pedalen en pook? Of heb je met flippers?
@Mrduckie88: ik wil je niet ontmoedigen ofzo, maar verwacht niet heel veel van de T80…..
geen force feed back namelijk, maar een elastiek koord.
dus het gevoel in het stuur wat je normaal met ffb hebt is vele malen beter.
T300 of indd de T500 zijn de toppers.
Heb zelf de T500 met F1 add on, dikke aanrader 🙂
@RStylesGeleen: De T80 heb ik nu gekocht voor iets minder dan 80 euro. Deze schijnt goed samen te werken met de ps4. Heb deze maar eerst om te proberen, als het goed is komt hij morgen binnen, samen met een inklapbare wheelstand. Als ik dus echt genoeg gebruik van het stuurwiel maak en ik er goed mee overweg kan, ga ik dus zo’n duurdere thrustmaster kopen met Ferrari F1 add-on. De t80 heeft overigens wel schakelflippers. Iets wat ik ook graag wou, zeker nu vanwege de manual starts in F1 2016.
Ik ga beginnen op Ultimate difficulty met Haas of Renault.
Kan niet wachten man… Nog maar 10 dagen 😉
@Mrduckie88: Ach is toch nice man voor t begin, als het je bevalt kan je idd nog altijd de T500 aanschaffen, en schakel flippers is gewoon top zo gaat het in t echt ook tegenwoordig dusja
Deze game koop ik .
@66.249.88..xxx: Ja maar voor 80,- wil ik nog wel een gok nemen, om te kijken of het gamen met een stuurwiel uberhaupt wat voor mij is 😉 ik kan wel meteen een ding van 200/400 euro aanschaffen, maar dan is het risico wat groter. Dus qua feeling, maakt het mij niet zoveel uit, gewoon echt eventjes om voor mezelf te kijken of het gamen ermee fijn is voor mij.
Speelt PSX sense deze serie voor het eerst ofzo? Ik zie een hoop “vernieuwingen” die in de vorige delen ook al aanwezig waren. Gedeeltelijke schade aan de vleugel, klapband, schakelmanagement waardoor je motor kapot gaat… De game gaat fantastisch worden maar echt heel vernieuwend, nee…
@Mrduckie88: man gelijk een t300 of 500 halen..heb ik vorig jaar gedaan totaal geen spijt van…ohh ik heb er een wheel stand pro bij gekocht..geen ruimte voor een playseat dan maar de wheel stand werkt ook super goed
@berry1983: Wheelstand heb ik dus meteen aangeschaft.
@Mrduckie88: dat doe je goed! nou met dat stuur komt het ook wel goed gok ik 🙂 ik twijfel nog of ik de F1 add on ga kopen want een rond stuur met F1…dat kan natuurlijk niet..aan de andere kant…
@berry1983: Ja dat idee heb ik dus ook. Maar voor mij wordt racen dmv een stuurwiel best “nieuw” , ik had ooit op de ps 1 , haha! damm oud wordt ik , een f1 racestuur van jaguar F1 . En dit beviel niet extreem, maar goed, nu zijn tijden veranderd en wil dus echt graag gamen dmv zo’n race stuur. Maar goed, 90 euro gokken vind ik niet zown probleem. die wheelstand van +/- 100,- , tja daar monteer ik eventueel weer een t300 of t500 op. Maar voor mij wordt een f1 stuur wel een must 😉
@RStylesGeleen: Ik zou je nog even laten weten hoe het ging 😉
Gister dus eindelijk mijn T80 + wheelstand ontvangen. Super wheelstand, snel in te klappen en aan de kant te schuifen, de kabels, die van het stuurwiel naar de ps4 en die van de pedalen naar je stuurwiel, zijn goed weg te werken en zitten niet in de weg, iets wat ik bij mijn laatste stuurwiel had (Jaguar F1 stuurwiel op ps1) erg irritant vond.
Tuurlijk zal de T300 of T500 vele malen beter zijn, met Force Feedback (of hoe dat ook alweer heet) , maar de T80 brengt echt weer heel erg veel plezier terug in de race games, vooral F1is onwijs leuk. Ik speelde eerder altijd met automatische bak, nu, door de manual starts in F1 , wou ik juist op handgeschakeld spelen, iets wat met een controller ik best irritant vond, met zo’n stuurwiel met flippers is het gewoon onwijs lachen. Ik heb echt weer de race game opnieuw “uitgevonden”, omdat het ook weer gewoon is, het is wennen, dus ipv relatief makkelijk kunnen rijden, strijd je nu weer om net het podium of net daar buiten, en dan het wheel bangen, met zijn 2en door 1 bocht, met zown race stuur : onwijs kicken!!
Of ik de T300 T500 ofzo ga halen? Nou, ik ga zeker wel kijken wat de markt gaat doen, maar i.v.m. de ps4 NEO , VR , en ik heb natuurlijk net een stuurwiel, wacht ik denk ik alles heel eventjes af. Niet dat ik net een T500 koop en dat er vrij kort daarna een ander systeem komt, of dat iets niet (meer) compatible is.
Maar dat “het stuurwiel” mij overtuigd heeft : FEIT. Want wat zijn de gevechten nu weer gaaf. Waar ik eerder met de controller aan 1 poging genoeg had, om iemand in te halen, zo duurt het nu een paar bochten soms, zeker als je dan de snellere auto’s in wilt halen. Gister als Hamilton een 3 ronden durend gevecht gehad met Rosberg. Nu is dit natuurlijk ook omdat ik echt even moet wennen, maar de rondetijden gaan de goeie kant op!
met de inklapbare wheelstand, super handig op te bergen en staat nergens in de weg, als “race”stoel , gebruik ik een ikea kuipstoel die ik normaal in zo’n zithoekje heb staan die ik erbij pak als ik meer visite heb dan mijn huidige meubilair aankan, haha.
@Mrduckie88: Haha mooi om te lezen man! Vooral het stuk waar je verteld dat t lijkt alsof je het opnieuw hebt “uitgevonden”. Als je met dit stuur toch even vooruit kan dan zal ik het zeker niet overhaasten om meteen een beter stuur te kopen, tuurlijk zullen de T300 en 500 beter zijn qua FFB enzo maargoed je moet ergens beginnen toch en als je ronde tijden gewoon netjes zijn zeker niks overhaasten. De FFB bij Assetto Corsa moet fenomenaal zijn wat ik tot nu toe gehoord heb maar helaas heb ik geen stuurtje.. Hoeveel ruimte heb je ongeveer nodig als je alles hebt opgezet? Ik denk echt dat ik te weinig ruimte heb man tussen mijn tv, die groot is, en mijn bed zit denk ik maar andehalve meter haha.
Als je interesse hebt kun je je ook aanmelden op RaceStars.nl, daar rijden tenminste serieuze mensen online en word met name Project Cars, F1 en later deze maand ook Assetto Corsa gereden, ik heb me ook aangemeld en rij donderdag de eerste endurance race met ze mee van 2 uur op Spa in de GT3 klasse, als je interesse hebt, iedereen is welkom
@RStylesGeleen: Ik wou eerst AC eerst even afwachten, maar voor de andere games, ga ik dit zeker even chekken. Eerst nog even een weekje offline zo gamen en wennen aan het stuurwiel. Zeker een aanrader
@Mrduckie88: Oh ja klopt ik zou je laten weten wat ik ervan vind. Kon je me nog vertellen hoeveek ruimte je in totaal nodig hebt als je alles hebt opgebouwd?
@RStylesGeleen: Ik heb dus zeg maar gewoon een “normale woonkamer ikea kuipstoel”, met dan die wheelstand etc. Dit neemt qua lengte zo’n 1,5m in beslag, en dan qua breedte 1 meter. Dit voornamelijk door die stoel. Viel mij echt onwijs mee hoor, eenmaal de wheelstand ingeklapt, past hij net niet onder de woonkamer bank, maar in mijn opberg hok in de gang, tevens meterkast, past hij perfect.
Off topic : RIO HARRY, wat nu?!
@Mrduckie88: oke dat valt nog reuze mee idd!
Ja Rio… Ik ben teleurgesteld pff maargoed.. Ocon gaat zn zitje overnemen maar dan vraag ik me af, wie gaat Ocons zitje in de DTM overnemen? Rio niet neen ik aan