F12016
Special: F1 2016 en de vele verbeteringen en vernieuwingen – Recent kregen we de kans om uitgebreid met F1 2016 aan de slag te gaan en dat beviel ons behoorlijk goed, zoals je in onze preview kunt lezen. Tevens kregen we de kans om even te praten met Gary Richards. Hij is de senior designer van F1 2016 bij Codemasters en hij kon ons nog veel meer vertellen over de aankomende racer. Het ziet er namelijk naar uit dat F1 2016 de Formule 1 game gaat worden waar men al enkele jaren op zit te wachten.

De feedback van de community

KnipselEén van de eerste dingen die we Gary vroegen was of er naast de carrière modus nog andere grote vernieuwing in de game aanwezig zijn. Eén daarvan is natuurlijk de mogelijkheid om online met maximaal 21 anderen te rijden, waardoor het voor het eerst in de historie mogelijk is om met een volledig menselijk veld te starten. Dat is echter lang niet alles, want volgens Gary zitten er dermate veel vernieuwingen in de game dat het als één groot compleet nieuw geheel aanvoelt. Dat komt namelijk doordat er een enorm lange lijst met nieuwe features is.

De carrière modus is volledig nieuw en in aanvulling hierop zie je de kleine vernieuwingen terug bij de safety car, de virtual safety car, formation laps, curbstones die realistischer aanvoelen en meer. Ook de besturing van de auto’s is behoorlijk getweaked, zo zei Gary, want de auto’s laten zich compleet anders besturen in de regen. Zeker ten opzichte van de vorige game en wat hier erg veel aan bijgedragen heeft is de community. Men heeft mensen uit de community langs laten komen om alle punten aan te stippen. Juist de community is van cruciaal belang, want zij waren vooruitstrevend met hun feedback en de punten die ze aangaven, daar konden de Codies het mee vinden.

De community is uiteindelijk de club die voor de game betaalt, dus hun tevreden houden is hierin erg belangrijk. Immers, als zij niet blij zijn, dan zal niemand blij zijn en omwille van die reden is er een waslijst aan nieuwe verbeteringen toegepast. Als je alles individueel gaat bekijken zitten er interessante features bij, maar ook kleine op het eerste oog nietszeggende dingen. Maar als je alles bij elkaar optelt, hebben we te maken met een samenkomst van al die kleine zaken wat het tot één mooi groot geheel maakt. Hierdoor wordt het product ook beter en daarom zal het beter aanvoelen.

Repetitieve carrière?

De carrière speelt in alle vernieuwingen en verbeteringen een primaire rol, want dat is wat Codemasters immers telkens aanprijst. Een speerpunt is dat je nu 10 seizoenen kunt beleven, maar bijgevolg ontstaat de vraag of dat niet een beetje repetitief gaat worden. Gary counterde dit door te stellen dat dit echt iets is wat de community wilde, met name omdat ze op die manier een jaar kunnen overbruggen alvorens de nieuwe game in de franchise uitkomt. Om te voorkomen dat de verveling toeslaat, heeft men wel de nodige variatie aangebracht, zo vertelde Gary, want je krijgt namelijk alle vrijheid.

blank

Gary; “je kan starten bij de topteams om het kampioenschap direct te winnen, maar persoonlijk vind ik het leuker om onderaan te beginnen en mezelf omhoog te werken. Je kan aan de top beginnen en daarbinnen weer promoveren naar een betere positie of een ander topteam. Je zult allerlei routes kunnen nemen in de game waardoor de carrière voor elke speler anders zal zijn.” Bijgevolg vroegen we Gary of je ook echt aanbiedingen krijgt gedurende je carrière. Hierop gaf hij aan dat je altijd start als de tweede coureur van een team. Als je goed presteert, dan zal je gepromoveerd worden naar eerste coureur en als je de prestaties door blijft zetten, dan komen andere teams vanzelf naar je toe, waarbij je dan kan kiezen om over te stappen of dat je bij je huidige team blijft. Het is helemaal aan de spelers.

Het racen zal in dat opzicht na een paar seizoenen een beetje een herhaalslag worden, maar zoals we ook al in onze preview aanhaalden, krijg je per team te maken met verschillende doelen. Deze doelen bepalen of je uiteindelijk promoveert naar eerste coureur en dat zorgt ervoor dat je tijdens het racen altijd bepaalde targets hebt en die verschillen natuurlijk per team. Dat is immers afhankelijk van hun kunnen op en rond het circuit en daarmee kan je jezelf continu blijven uitdagen. Dat is net die kleine vleug van variatie die door de carrière modus heen sijpelt en wat het wellicht ook na zeven seizoenen nog interessant kan houden. Daarbij kan je er tevens voor kiezen om de moeilijkheidsgraad op te voeren natuurlijk, zodat het uitdagend blijft.

Betere, maar beperkte schade

Na ons gesprek over de carrière modus vroegen we Gary of hij ons wat meer kon vertellen over de aanwezige schade in de game, aangezien ook dat nog wat onduidelijk was. Daarover was hij op zich vrij kort, want het probleem dat men heeft, is dat auto’s compleet kapot rijden niet mogelijk is. Dat is niet zozeer aan Codemasters te wijten, maar meer aan licenties en restricties vanuit de FIA die niet graag ziet dat virtuele auto’s compleet in de prak gereden worden, want dat zou niet goed voor de sport zijn. Maar, het zou leuk zijn toch? Gary moest lachen en was het roerend met ons eens, maar ze hebben op bepaalde vlakken beperkingen en dat is jammer.

F120161

Desalniettemin kan je alsnog tegen problematische situaties aanlopen. Zo staat de game aanvankelijk standaard op default damage, dit om nieuwe spelers te laten wennen aan de aanwezige schade in de game. Als je wat meer voor het realisme gaat, dan kan je de zwaardere variant aanzetten waarbij je fouten sneller worden afgestraft. Keerzijde is wel dat je altijd terug in de tijd kan met een flashback, aangezien ook deze game over de klassieke Codemasters feature zal beschikken. Maar goed, wat is er dan mogelijk met de schade? Gary vertelde hierover dat het eigenlijk in een aantal aspecten terug te zien is.

Eén van de mogelijkheden – zoals we zelf ook hebben ervaren – is dat je je voorvleugel kan beschadigen. Daar kun je stukken van verliezen en in het ergste geval kan je deze helemaal kwijtraken. Als je kleine gedeeltes verliest, dan zul je enig verschil merken, maar als je de hele vleugel kwijtraakt zul je snel naar de pits moeten om een nieuwe te halen, anders ga je er in elke bocht zowat vanaf. Het brengt dus wel degelijk een verschil in rijgedrag en Gary voegde hier aan toe dat je ook je motor nog op kan blazen. Als je rijdt met handmatig schakelen, dan kan je bij slecht schakelmanagement je motor doen ploffen met veel rook tot gevolg, dus opletten is zeker belangrijk.

Dan zijn er nog de wielen, want je kunt te maken krijgen met een klapband. Dat zijn zaken waarbij je goed moet opletten dat je niet te lang doorrijdt op je banden, want bij een klapband is het hopen dat je het redt tot aan de pits en dat kan een lange weg zijn. Ook kun je in het ergste geval zelfs je wielen verliezen. Dus daar waar de schade enigszins beperkt is, heeft Codemasters alsnog speelruimte gevonden om het visueel te tonen en om het in gameplay opzicht van invloed te laten zijn op de algehele race en manier van spelen. Met name het bandenmanagement is iets waarover Gary aangaf dat dit veel toegevoegde waarde zal hebben.

Een seizoen lang online racen

Als laatste doken we nog even in de online multiplayer, welke natuurlijk bestaat uit quick races en raceweekend opties, maar interessanter is het Multiplayer Championship. Gary vertelde met enige trots dat je een compleet seizoen met dezelfde spelers kan beleven. Dat betekent dus dat je alle races van het huidige seizoen doorloopt met spelers die allemaal voor vaste teams blijven rijden, waardoor in feite het huidige kampioenschap wordt nagebootst. Hier voegde hij nog aan toe dat dergelijke online races eventueel kunnen bestaan uit vrije trainingen, kwalificaties en meer, waardoor het zo compleet mogelijk aan moet voelen.

F120162

Bijgevolg vroegen we Gary of we niet hoeven te vrezen voor online problemen, aangezien F1 2015 bij de launch nogal wat issues had. Een garantie geven kon Gary niet, maar hij gaf wel aan dat ze F1 2015 veel hebben gepatched waardoor het uiteindelijk goed werkte. Die basis heeft men vervolgens gebruikt voor F1 2016 en bij interne testen (dagelijks) werkt het allemaal naar behoren. Er zijn veel tweaks toegepast en tevens heeft men onder de motorkap een hoop aanpassingen verricht, waardoor het in theorie goed zou moeten werken. Maar het probleem is wel, zo voegde Gary toe, dat het onder hun condities goed werkt, maar dat je niet weet of het straks goed werkt als iedereen er mee aan de slag gaat.

Nu is dat vrij gemakkelijk op te lossen door een beta te organiseren, maar die is zeer beperkt en gesloten geweest. Of dat voldoende is, dat moet blijken bij de release. Ondanks dat is Codemasters wel een gedreven studio die leert van haar fouten, maar dat is geen directe garantie op een vlekkeloze launch. Gary heeft er gelukkig wel alle vertrouwen in dat het goed gaat komen dus dat stelt enige geruststelling, mede omdat het in gesimuleerde interne omgevingen allemaal werkt zoals dat zou moeten. Overigens blijft Codemasters de game ondersteunen. Dat zal enerzijds met updates zijn ter behoeve van de techniek en anderzijds met betrekking tot de algehele ervaring.

Hierbij doelde Gary voornamelijk op kleine updates, denk aan de geometrie van de auto’s, welke verandert naargelang een seizoen vordert, maar ook aanpassingen in de banden, de nieuwe vleugels, liveries en meer. Het hangt er helemaal vanaf wat er in de sport gebeurt en daar anticipeert Codemasters zich vervolgens op. Middels kleine updates zal men de game hierdoor continu up to date weten te houden. Dat is het enige wat Gary kwijt wilde, want toen we naar DLC vroegen gaf hij aan niets te weten en dat er niets is aangekondigd. Maar, enig lichtpuntje; “als mensen vragen om bepaalde zaken en we hebben er de tijd voor, dan zullen we het zeker proberen. Het enige wat hierin meetelt is de tijd, want daar hangt het vanaf.”

F120163

Tot zover het artikel over F1 2016 naargelang het gesprek dat we met Gary Richards van Codemasters hadden. Wil je meer over de game weten? Lees dan onze uitgebreide hands-on preview. F1 2016 ligt op 19 augustus in de winkels voor onder andere de PlayStation 4.