PES2017
Gespeeld: Pro Evolution Soccer 2017 – De jaarlijkse strijd tussen Pro Evolution Soccer en FIFA is weer losgebarsten en vandaag de dag liggen de rivalen dichter bij elkaar dan ooit. Sterker nog, vorig jaar beoordeelden we PES 2016 zelfs hoger dan FIFA 16 en het is natuurlijk even aankijken of Konami dat kunstje kan herhalen. Op de E3 zijn we uitgebreid aan de slag gegaan met de footie en in die preview gaan we dieper op de gameplay in. Op de gamescom stond echter een ander aspect centraal, namelijk de manier waarop Konami geïnteresseerden aan zich probeert te binden.

Licenties blijft een geklooi

Het is geen onbekend verhaal dat de licenties altijd een beetje een issue zijn. De laatste jaren heeft Konami echter een mooie inhaalslag gemaakt, zo hebben ze bijvoorbeeld het Europees Kampioenschap voetbal aan het deel van vorig jaar kunnen toevoegen. Ook hebben ze de licentie van de Champions League in handen, wat toch wel twee grote toernooien zijn om mee te pronken. Voor het nieuwe deel zal men dat doorzetten, maar tevens heeft men zich gericht op het binnenhalen van meer losse exclusiviteit.

PES1

Zo heeft Konami nu partnerschappen gesloten met een drietal grote clubs die een aantal jaren aan de PES franchise verbonden zullen zijn. Deze clubs zijn Liverpool, Barcelona en Dortmund. Dat levert de game exclusiviteit op in de vorm van de aanwezigheid van de stadions van deze clubs. Ook de legendarische spelers van die clubs zijn exclusief beschikbaar in Pro Evolution Soccer 2017 wat zich uitbreidt naar het MyClub aspect, waar je deze ‘legend players’ kan blijven gebruiken. Details die hier nog bij komen kijken zijn dat deze legendarische voetballers qua evenbeeld in de game aanwezig zijn evenals de klassieke tenues.

Dat is iets wat best wel interessant is, maar toch ergens een beetje onvolledig aanvoelt in contrast met andere aanwezige clubs in de game. Dat kunnen we Konami moeilijk verwijten evenals een EA als ze in een soortgelijke positie zouden zitten. Het is uiteindelijk gewoon vervelend dat men zo moeilijk doet over licenties. Geef beide footies gewoon de mogelijkheid om licenties af te nemen in plaats van er maximaal één beschikbaar te stellen. Dat zou de games qua authenticiteit immers veel interessanter maken en daarmee benadeel je de community van beide kampen niet. Wie ook over de licenties gaat, dit is al jarenlang gesteggel en we moeten het hier helaas mee doen.

Ondersteuning op termijn

Met Pro Evolution Soccer 2017 voert Konami ook naast het veld de nodige vernieuwing en verbetering door. Zo is het nu mogelijk om je MyClub team over te zetten naar de Master League om daarmee wedstrijden te gaan spelen. Daarnaast zet Konami nog meer in op eSports, want naast dat er competities zullen plaatsvinden biedt men ook de optie tot het volgen van andere spelers via de Versus modus. Als jij tegenover iemand komt te staan, kan je middels een handig tracking systeem zijn speelstijl raadplegen, zijn resultaten bekijken en meer.

PES2

Dat geeft je wat meer inzicht op de manier van spelen van de tegenstander, zodat je daar voorafgaand aan het potje voetbal op kan anticiperen. Zie het als een equivalent van de tegenstander bestuderen op basis van videobeelden. Een eigenlijk zeer logische toevoeging die de wedstrijden in potentie net een stapje spannender kunnen maken, aangezien je meer voorbereid bent op de andere speler. Overigens, als je daar helemaal geen trek in hebt, kun je dat ook gewoon links laten liggen en blind de wedstrijd in gaan.

De community is voor Konami ook erg belangrijk en ze hebben veel suggesties voorbij zien komen. Nu is alles verwerken een wat lastige klus, maar de zaken die het meest in het oog sprongen hebben ze meegenomen. Dat betekent dat er na de release veel frequenter live updates zullen zijn en dat betreft niet alleen het spelersroster. Ook zullen er nieuwe stadions worden toegevoegd en men zal alle randzaken qua aanpassing in het echte voetbal zo snel mogelijk doorvoeren. Een andere leuke toevoeging is dat er nu ook een 2 versus 2 modus naar de game komt, waardoor je met een vriend of vriendin het (online) tegen anderen kan opnemen. Dit is een goed voorbeeld van community input, want hier is zelfs een petitie voor gestart. Deze modus zal overigens na de launch middels een patch geïntegreerd worden.

Subtiele gameplay features

We kunnen uitgebreid op de nieuwe gameplay features in gaan, maar dan zouden we in herhaling vallen. Daarom verwijzen we je wat dat betreft graag naar onze E3 hands-on. Wel kunnen we je wat meer vertellen over de subtiele verbeteringen die Konami heeft doorgevoerd waar we nog niet van op de hoogte waren. Zo is een kleine toevoeging nu dat de vibratie in controllers gebruikt wordt bij het nemen van een schot. Dat zou bij moeten dragen aan de spanning en beleving. Of dat ook werkt, is een tweede, maar proberen kan natuurlijk geen kwaad.

PES3

Interessanter is echter dat men de AI flink op de schop heeft genomen en dat deze ruimte krijgt tot het leren van jouw manier van spelen. Afhankelijk van hoe jij de wedstrijden speelt, zal de AI zich hier op anticiperen. Als jij altijd dezelfde opbouw bij een aanval kiest, dan zal dat op een gegeven moment lastiger worden, omdat de AI doorheeft wat je aan het doen bent. Hierdoor ben je genoodzaakt om meer gevarieerd te voetballen en dat maakt het spel niet alleen realistischer, het zorgt ook voor enige vorm van uitdaging. De AI past zich immers aan en dat zorgt er voor dat zij meer in jouw spel betrokken worden.

Een ander punt is dat de AI ook agressiever kan gaan voetballen. Als de computergestuurde tegenstander achter staat, dan zullen ze meer op de man afgaan en een stapje verder gaan. Dat betekent ook dat de AI overtredingen zal maken die in jouw nadeel kunnen zijn. Zeker bij een ernstige overtreding die als gevolg heeft dat jouw speler uitgeschakeld raakt. In dat opzicht is de AI een belangrijk onderdeel van de gameplay, want het past zich aan jouw spelen aan en het gedraagt zich niet langer als de brave Hendrik op het veld. Twee punten die vooral het realisme ten goede moeten komen.

PES4

Voorlopige conclusie

Konami zat vorig jaar overduidelijk op de goede weg met Pro Evolution Soccer 2016 en die lijn zetten ze door in het volgende deel. Pro Evolution Soccer 2017 lijkt in de core een uitermate goede voetbalgame en de verbeteringen rondom de AI, maar ook andere zaken zoals in onze E3 hands-on behandeld, zouden ervoor moeten zorgen dat dit de ultieme voetbalgame wordt. Men heeft ambitie genoeg en de potentie is aanwezig, maar laten we niet te hard roepen. De uiteindelijke game zal pas bewijzen of men ook daadwerkelijk slaagt in hun bedoelingen en met een release over niet al te lange tijd gaan we je snel meer vertellen.